Vi kom kungligt iväg. Helt sakta i maskin lite lätt styrbord kanske fem, tio grader på rodret sen lite mitt åt, nittiograder babord rätt ut i farleden. Fick mat, sen var det min vakt arton till tjugofyra. Vi var på gång rullade så där försmädligt, ingen ordnig i rullandet. En hit och en dit, utspillt kaffe över det mesta. På min vakt tog vi oss upp mot Köpenhamn. Vi gick på full kabel. Sjuttio procent på maskinuttaget. Väderutsikterna så där. Sikten god, men på gränsen till kuling. Styrman tog över, jag väcker dig snart var kommentaren. När KARL kom upp mot Kullen var det SO 12. Medvind med andra ord. Vi tog ner maskin till fyrtioprocent. Det var medström, medvind allt gick för glatta livet. Straxt efter eller mitt i vaktskiftet, uppfattade vi nödanrop från ett fartyg som var bara ett par distanser framför oss. Det var på väg att sjunka. Besättning var på hugget. Ankra pråmen, så tar vi henne tyckte Båsen och medlemmar av besättningen. Vi tog radiokontakt med kontoret i Göteborg. Redogjorde för läget. Skit, blir för lite pengar. Vi har skickat båt på jobbet. Hon flyter inte så länge, så vi tar henne, var min kommentar.
Brum Brum sa motorn på gummibåten. Skall vi lägga ankaret? Ja gör så, var mitt besked. Efter c:a tio minuter så var vi loss från BISON. Kurs mot haveristen 4 distanser bort. Med andra ord femton minuters resa med full rulle. Under den tiden hade pumpar och slang kommit upp på vårt däck. Ett av Kustbevaknings fartyg anlände samtidigt till haveristen, som KARL, låg långsides. Styrman var över med kontraktet (LOF) fick ett namn på detta. Pumpar riggades, även KBV´s pumpar kördes för fullt. Haveristen tog inte in mer vatten än vad pumparna lyfte ut, men hamnmyndigheten sa stopp, kom inte in med henne i detta tillstånd. Rätt upp på land. Gösta från Göteborg och Harald från Halmstad hade nått fram. Tog hem våra pumpar. Kopplade BISON tog hem hennes ankare, så var Vi åter på väg tre timmar sena enligt plan. Men ström och vind satte NNV över så farten blev god och vi var på lotsplats i Norge femton minuter efter utsatt tid. Trots lite extra knäck på vägen, som inte gav någon inkomst.
Lotsen kom på vid Färder. Var en fåordig sådan. Goddag och Adjö, det blir gott detta. Satte över Styrman och Båsen för förtöjning av BISON. Vi svängde, så var BISON på plats med styrbordsidan vid Tofte kaj. Den så kallade assisterande bogserbåten han inte riktigt med vid manövern. Ramperna låg lite knasigt, men efter ett tag så var BISON trimmad och allt var klart vid åttatiden för lossning. Fyra lastbilar och två lastmaskiner tömde Bison till dagen slut. Lotsen kom ombord, vi for vidare mot Szczecin. Lämnade lotsen vid Färder. Satt kurs ner mot Danmarks västland för att få medströms. Vinden var omkring NO tio m/sek. i rumpan igen? Otroligt men så var det. Efter ett dygns segling gick vi ur trafiksepareringen vid Falsterbo och bort över mot DDR. Och vid tjugoettiden kom vi bort mot deras gräns. Gränsen var markerad med bojar hela vägen. Vi såg ett antal patrullbåtar som for fram och åter emellan dessa bojar. I land så svepte stora strålkastare över stranden. Fram och åter. Man blev nedtryckt i själen. Samtidigt som man undrade, vad har vi givit oss in i? Vid vaktombytet klockan tjugofyra så var vi framme vid Rügen. Styrman svänger ner mot angöringen till Szczecin. Lots var beställd till 07.00, blir purrad till min vakt, Styrman konstaterar, vi har ankrat upp för order ”Ingen information för Er”! Så Vi får väl höra vad som händer. Tittar mig omkring, det finns fler fartyg på ankarplats. Och som väntar. Kanske på samma som vi, att komma vidare i livet. Efter en timme blir vi uppkallade på radion, vi får information att starta upp, ta upp ankaret, så kommer Lotsen.
Fortsättning följer här.