Brobygget mellan Svartnora och Hornökrången den 28 aug 1998.
I efterdyningen av den omtalade Höga Kustenbron, som ersatte färjeleden Hornö-Veda, byggdes i anslutning till denna (ca 1 km längre österut) ytterligare en bro som ersatte färjeleden Hornökrången-Svartnoranäset. Sent på aftonen den 28 aug lyftes den sista brodelen på plats av Örnsköldsviksföretaget Noås. Till detta användes pontonkranen BALTIC MAMMUTH assisterade av en av Wibergs pråmar (BW-BARGE 4), FRANS MICHAEL och KRONÖ samt även lilla NORDSKÄR. Tillsammans med Jan Häggström hade jag turen att få närvara vid denna viktiga? händelse.
Text: Bengt Westin (även bildtexterna)
Den blivande Lövviksbron 20 augusti 1998
Foto: Bengt Westin
Brosektionen har riktats in och är på väg att läggas på plats.
Foto: Bengt Westin
Foto: Bengt Westin
Foto: Bengt Westin
Gamla FRANS MICHAEL avvaktar om hjälp skulle krävas.
Foto: Bengt Westin
Foto: Bengt Westin
Långsamt sänks sektionen. Mellan bild 1-2 och 5 förflöt ca 25 min.
Foto: Bengt Westin
Färja 310 NORA går ännu sina turer, men om mindre än en månad blir hon överflödig.
Foto: Bengt Westin
En rundresa visar att ”Frasse” är väl använd med en hel del skavanker.
Foto: Bengt Westin
Foto: Bengt Westin
Foto: Bengt Westin
De sneda fönstren är karaktäristiska för FRANS MICHAEL, och det var många som kommenterade dessa under och efter det att hon byggts om. Förfärligt tyckte de flesta, vilket retade skepparen en hel del.
Foto: Bengt Westin
Klockan har blivit bortåt 21.00 och det var dags att ta adjö av F M …
Foto: Bengt Westin
….och kompisen KRONÖ.
Foto: Bengt Westin
Foto: Bengt Westin
Foto: Bengt Westin
Lilla NORDSKÄR brydde sig inte om ståhejet i bakgrunden, utan vilade ut vid strandkanten.
Foto: Bengt Westin
Foto: Bengt Westin
Foto: Jan Häggström
Till Frans-Michael
Till Kronö
Till Nordskär
Till Uppdrag
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan