Tärnan

SHDI – 10806 (1967)
Byggd 1903 vid Lundby Mek. Verkstad AB, Göteborg NB17 (Stål)
16,10 x 4,22 x 2,34 m - 28,49 / ?? (Nybyggd 1903)
15,48 x 4,24 x 2,25 m - 28 / 0 (SS 1969)
Maskin: Varvets Comp.ångmaskin på 116 Ihk, ersatt av okänd motor på 150 Ehk 1954, utbytt mot en 2cy B&W Alpha dieselmotor på 300 Ehk 1974.

Byggdes för varvets egen räkning och uthyrdes till Norrköpings stad, döpt till TÄRNAN. Köptes av Norrköpings stad året efter och användes i hamnen ända till 1986, motoriserad från 1954, då hon såldes till F:a Rogers Pontonkranar, Stockholm som betalade 80 000 kr men sålde 1988 för samma pris till Marin & Maskin i Stockholm AB. De i sin tur sålde 1989 för 190 000 kr till Dykab Vattenbyggarna AB, Stockholm som ändrade namnet till ARON. 1991 ändrades firmanamnet till Dykab Submarine AB, men samma år sålde man båten för 200 000 kr till Kustbogsering Nyström AB, Luleå. Tre år senare övertogs båten av Dykab i Luleå AB, hela tiden med samma ägarbildning, men kort tid senare avyttrades den till Jan Adamsson, Stockholm. Besökte nog aldrig Norrbotten. 1997 köpte Styrbjörn Bergström i Gamleby båten och där finns hon än.
Text: Bengt Westin

TÄRNAN i Norrköping 30/4 1969
Foto: Christer Samuelsson

Foto: Christer Samuelsson


Norrköping Hamn´s TÄRNAN
Foto: Jan Christer Lund via Bengt Westin


TÄRNAN vid tiden hos Marin & Maskin
Foto: Jan Frendin

TÄRNAN
Foto: Jan Frendin

TÄRNAN och ATLAS
Foto: Jan Frendin

TÄRNAN på Kummelnäs varv
Foto: Jan Frendin


ARON 15/8 1992
Foto: Örjan Kronvall via Bengt Westin


ARON på 1990-talet
Foto: P-G Winnestad via Anders Engdahl

ARON vid Skeppsholmen 30/5 2002
Foto: Bengt Westin


Tillbaka till Norrköping Hamn
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan