Bygget av den nya järnvägsbron över Södertälje kanal
Lördag 18 oktober 2008
Den gamla järnvägsbron stod klar 1924 och har tjänat väl i över 80 år, men nu är det dags för en modern ersättare.
Foto: Lars Johnson - 18/10 2008
Informationsskylt vid brobygget
Foto: Lars Johnson - 18/10 2008
Foto: Lars Johnson - 18/10 2008
Den nya bron skall bli högre
Foto: Lars Johnson - 18/10 2008
På kanalens västra sida finns det en plattform som intresserade kan följa bygget från.
Foto: Lars Johnson - 18/10 2008
Tisdag 21 oktober 2008
Idag skulle Lodbrok påbörja lyftet av några av de dykdalber som skyddar bropelarna. Sammanlagt 6 timmar under fem dagar är det planerat att kanalen skall vara avstängd.
Foto: Bengt-Olof Lindgren - 21/10 2008
Foto: Bengt-Olof Lindgren - 21/10 2008
Fortsatt trafik i kanalen....
Foto: Bengt-Olof Lindgren - 21/10 2008
...för Lodbrok låg kvar vid Uthamnen. Det framkom att det skulle vara lots ombord och när han kom var det för mycket trafik, så det blir att försöka senare i veckan.
Foto: Bengt-Olof Lindgren - 21/10 2008
Foto: Bengt-Olof Lindgren - 21/10 2008
Torsdag 23 oktober 2008
Nu har Lodbrok lagt sig mellan Järnvägsbron och Motorvägsbron redo för att lyfta
Foto: Bengt-Olof Lindgren - 23/10 2008
Foto: Bengt-Olof Lindgren - 23/10 2008
Foto: Bengt-Olof Lindgren - 23/10 2008
Foto: Bengt-Olof Lindgren - 23/10 2008
Foto: Bengt-Olof Lindgren - 23/10 2008
På eftermiddagen var man tvungna att avbryta och lämna kanalen...
Foto: Bengt-Olof Lindgren - 23/10 2008
Foto: Bengt-Olof Lindgren - 23/10 2008
..för att återkomma en halvtimma senare
Foto: Bengt-Olof Lindgren - 23/10 2008
Foto: Bengt-Olof Lindgren - 23/10 2008
Foto: Bengt-Olof Lindgren - 23/10 2008
Foto: Bengt-Olof Lindgren - 23/10 2008
Klockan är nu över fem på aftonen och dykdalben har inte släppt än
Foto: Bengt-Olof Lindgren - 23/10 2008
Lodbrok i Uthamnen 24/10 med 4 dykdalber upplyfta
Foto: Bengt-Olof Lindgren - 24/10 2008
Foto: Bengt-Olof Lindgren - 24/10 2008
Foto: Bengt-Olof Lindgren - 24/10 2008
Foto: Bengt-Olof Lindgren - 24/10 2008
I Uthamnen ligger två mudderverk från Peter Madsen Rederi A/S som används i kanalen vid byggandet av den nya järnvägsbron
Foto: Bengt-Olof Lindgren - 3/6 2009
PETER MADSEN från Aarhus
30,20 x 7,50 x 2,30 (lastad). Maskin: Scania DS11 på 230 hk.
Foto: Bengt-Olof Lindgren - 3/6 2009
Foto: Bengt-Olof Lindgren - 3/6 2009
MARGRETHE FIGHTER 35,40 x 9,20 x 3,10 (lastad). Maskin: 383 hk Skania, 90 hk bogpropeller.
Foto: Bengt-Olof Lindgren - 3/6 2009
Foto: Bengt-Olof Lindgren - 3/6 2009
Foto: Bengt-Olof Lindgren - 3/6 2009
I Mälarhamnen ligger Dykabs Johan
Foto: Bengt-Olof Lindgren - 3/6 2009
Den rörliga brodelen ligger på Sandinges pråm ROLINA i Uthamnen 22 augusti 2009
Foto: Lars Johnson - 22/8 2009
Foto: Lars Johnson - 22/8 2009
Arbetet fortskrider 26 september 2009
Foto: Lars Johnson - 26/9 2009
Foto: Lars Johnson - 26/9 2009
Foto: Lars Johnson - 26/9 2009
Södertälje kanal
Tillbaka till Södertälje
Tillbaka till startsidan