Prins Gustaf
SFZU – 2133 (24/12 1894)
Byggd 1855 vid Motala Werkstads Bolag, Motala (Järn)
92,7’ x17,5’ x 8,0’ fot - 78,95 / 40,90 (MB 1876)
27,60 x 5,17 x 2,31 m – 128,84 / 45,49 (MB 1880)
27,15 x 5,33 x 2,36 m – (SV 1915)
29,53 x 5,44 x 2,98 m - 139,65 / 65,28 (SS 1941)
Maskin: Varvets ångmaskin (26” x 18” ) på 60 Ihk, ersatt 1898 av en 2-cyl. comp. ångmaskin på 350 Ihk tillverkad vid samma verkstad.
Byggdes som passagerarångfartyget PRINS GUSTAF för Upsala Ångfartygs Bolag, Uppsala och kostade 75 000 Rdr Rmt. Såldes 1868 till ett bolag i Norrtälje som sålde 1871 till Medelpads Nya Ångbåts AB, Sundsvall. Den 27 mars 1881 förvärvades båten av Ångfartygs AB Svartviken för 28.600 kr.I måndags sålde Medelpads Nya Ångf. AB på frivillig auktion Prins Gustaf till P. Nilsson i Njurunda (Ångf. AB Svartviken), för 28.600 kr (VA 1 /4 1881).
Kontrakt Hernösands MV 29/8 1908: Ångfartygs AB Svartviken, Svartvik för passf. ’Prins Gustaf’ en panna om 8 kg. Leverans: 30/5 1909. Pris: 11.000 kr. Hemorten förblev Sundsvall till den 27 oktober 1916 då Bogserings AB Frej, Måvik blev ägare för 65.000 kr och byggde om båten på Bonäset vintern 1916-17 till bogserbåt.Ångfartygs AB Svartviken har sålt ångf. Prins Gustaf till Bogser AB Frej i Övik (VA 26/10 1916).Till bef.havare på Prins Gustaf, vilken Bogser AB Frej inköpt från Sundsvall och ombyggt till bogserbåt, har antagits kapten N.O. Melinder från Nordingrå. (VA 2/2 1917)
År 1930 hade priset sjunkit till 25.000 kr då Bogseringsbolaget W. Andersson & Co, Holmsund lade ett bud på båten. I 34 år drogs sedan båten timmer för holmsundsbolaget innan hon den 23 november 1964 lämnade Holmsund med KURIREN på släp. Hämtade den 1 dec ett mudderverk i Luleå som hon sedan drog till Malmö innan den sista färden till Persöner Plåtåtervinning AB, Ystad. Anmäldes skrotad i april 1965. Var då handelsflottans äldsta ångfartyg. Förskeppet köptes av AB Motala Verkstad som skänkte det till Motala Museum.
Text: Bengt Westin
PRINS GUSTAF hos Ångfartygs Bolaget Stockholm-Östhammar
Målning av Gunnar Frisell (se mer av Gunnars fina målningar här)
PRINS GUSTAF
Foto via Håkan Löfgren
PRINS GUSTAF
Foto via Håkan Löfgren
PRINS GUSTAF som passagerarbåt i Sundsvall
Foto: Lars Petterssons saml. via Bengt Westin
PRINS GUSTAF som bogserbåt i Rö
Foto: Okänd ur Bengt Westins saml.
PRINS GUSTAF som bogserbåt i Holmsund
Foto: Alfons Andersson via Bengt Westin
PRINS GUSTAF som bogserbåt i Holmsund
Foto: Jan Christer Lund via Bengt Westin
PRINS GUSTAF och FAXE
Foto: Hildur Andersson via Anders Olsson
Vintervila i Djupvik 1936.
fr.v. FAXE, PRINS GUSTAF, RALF och ROBERT.
Foto Alfons Andersson via Bengt Westin
PRINS GUSTAF
Foto: Alfons Andersson via Bengt Westin
PRINS GUSTAF och KUBIK i Furuögrund vid hamnmagasinet - 1950
Foto Lennart Hedlunds saml.
PRINS GUSTAF vid kajen i Furuögrund
Foto Lennart Hedlunds saml.
PRINS GUSTAF 1952.
Fotot är taget från Holmen i Holmsund mot Obbolalandet.
Foto Melker Häggström
PRINS GUSTAF på ingående till Åhus den 7/6 1962, för att hämta ett stort timmersläp som skulle till Holmens Bruk i Norrköping.
Foto: Tomas Johannesson
Lars Brändström, som var påmönstrad 1962 berättar att man hämtade timmer i Helsingfors. 30 ramar kunde Prins Gustaf dra som mest. Timmret levererades till ett sågverk i Stockholmstrakten. Timmret drogs in i Väddö kanal, där det lämnades.
Att sen komma ut var inte lika lätt. Det var för trångt, så man fick ro iland en wajer och sedan spela båten runt.
PRINS GUSTAF på väg till skrotning i Ystad, med KURIREN på släp, 23/11 1964
Foto: Ingmar Sahléns saml. via Bengt Westin
Allt som återstår av PRINS GUSTAF, Motala museum, 11 oktober 2009
Foto: Anders Engdahl
Foto: Anders Engdahl
Foto: Anders Engdahl
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan