Diverse pontonkranar m.m.


Pontoner, kranar och småbåtar vid Finnboda 1/5 2006
Små mudderpråmar på Riddarfjärden september 2006
Lyft av Svea Viking maj 2007
Mudderpråm m.m. i Brevik, Norge feb 2008
Bygget av den nya järnvägsbron över Södertälje kanal 2008-
Muddring vid Svinögrundet 1-2/12 2009
Lyft av Siljan - april-maj 2011


Pontonkranar vid Stadsgården
vid Stadsgården
Foto: Lennart Anderssons saml.

60-tonnaren under bogsering vid Hammarbyhamnen
60-tonnaren
Foto: Lennart Anderssons saml.

"Stockholms hamns pontonkran no 15", bärgar virket efter amiralskeppet RIKSVASA år 1963. Det var innan fornminneslagen förbjöd sådana bärgningar - den började gälla marina fornminnen först år 1970.
15-tonnaren
Foto: Lennart Anderssons saml. (vars far bl.a. körde och underhöll denna kran)

Se även här (Stockholms Hamn)


Hemfjäll, Sorsele
Pråm byggd av Karl August Eriksson
Personerna på bilden är Karl August Eriksson, Karl Fredrik Grundström, Bernhard Sorsén och Fritz Fjellner.
Foto Robert Lundgren - Kulturarv Västerbotten/Skellefteå museum via Lennart Hedlund

Storsjöstrukan, Vilhelmina
Kalle Sten från Granhöjden och Seth Holmgren från Skansholm brände tegel och kalk. De byggde en pråm med en encylindrig motor av märket Storebro från Småland. Med denna fraktades sten från Granhöjden och för detta fick de statsbidrag. Därför byggde man också på Storholmen. Grunden finns kvar, inramad i en sommarstuga på Storholmen. Ugnen användes både till tegel och kalk. Den eldades med björkved i tunnlar underifrån och var öppen upptill.
Foto okänd - Kulturarv Västerbotten/Skellefteå museum via Lennart Hedlund


Björn
I Södertälje Mälarhamn ca 1974-75 i samband med muddring och breddning av kanalen.
Björn
Foto: Lars Johnson


Gripen
Innan nuvarande järnvägsbro över Igelstaviken byggdes, så fanns det långt gångna planer på en alternativ dragning över Fläsklösa. Brofästet på Sorundasidan skulle vara ungefär där vår sommarstuga står. När bilderna togs, juni 1986, så undersökte man bl a om det var möjligt att placera en bropelare på Fläsklösa.
Gripen
Foto: Lars Johnson

Gripen
Foto: Lars Johnson

Ovanstående, som hos Vägverket hette GRIPEN VI, återfinns numera hos Noås-Nordmuddringar som RED FIGHTER.
Dessa bilder är tagna i Oskarshamn 19/6 2006.
Red Fighter
Foto: Bengt Sandinge

Red Fighter
Foto: Bengt Sandinge

Red Fighter
Foto: Bengt Sandinge

Se även här (Noås)

RED FIGHTER i Slite - 30 januari 2012
Red Fighter
Foto: Örjan Liljeroth

Red Fighter
Foto: Örjan Liljeroth


Paternosterverket SAURUS tillverkades i Lübek, Tyskland 1934 och köptes till Finland 1960 av OY Vesto AB. 1986 i YIT,s ägo och togs 1988 ur bruk. Senare öde okänd. Skoporna rymde 650 liter styck.
Fotot är från 1971 då SAURUS ägdes av Vesto Ab.
Ångdrivet, men moderniserad med oljeeldad panna.
Foto och fakta: Jari Pellas

SAURUS
Foto och fakta: Jari Pellas

SAURUS i arbete med muddermassapråm
Foto och fakta: Jari Pellas

SAURUS i Vasa 1964
Foto och fakta: Jari Pellas

Foto och fakta: Jari Pellas


Mudderverket NOSTAJA tillverkades i Tyskland 1912 med namnet VASILI SALOFFIN åt Ryssland. Beslagtogs av Finska armen 12/9-1918 i Sortavala /norra Ladoga med tre andra paternostermudderverk (GUSTAV BOLE , PERT FADEEFF och K.BESPALOFF) och två sugmudderverk (T.EIDRIGEVITSH och LIBAU) och ett muddringsmassafartyg (MURMANSK) . VASILI SALOFFIN fick namnet NOSTAJA 1924 i samband med en större reparation i Helsingfors . MURMANSK fick namnet MURSU och blev följeslagare till NOSTAJA i 40 år. NOSTAJA ägdes i alla år av finska vägverket (TVH) och moderniserades i flera omgångar. Under dom nästan 50 åren som NOSTAJA var i bruk, var den det största och effektivaste mudderverket i Finland. (skoporna rymde 850 liter styck) NOSTAJAS längd var 50,35 m och bred 10.75 m. 433 brutto ton och 132,6 netto (men vid bärgningen vägde hon 1000 ton). Maskinstyrka 300 ihk., 1961 ombyggd till oljeeldning. Max muddringsdjup år 1912 var 10.2 m men vid senare år ombyggd för större djup. 6 september 1972 kom ödet i kapp denna gamla nestor. NOSTAJA tog in vatten via ankarboxen och rullade runt en halvtimme efter att man iaktagit slagsida till barbords. Endast 4 pers klarade sig med att simma över till bogserbåtarna TIIRA och KUHA. Klockan 03,45 låg Nostaja på 11-15 meters djup på sidan. Att bärgningen var över först 3 juli 1974 är en annan historia .. NOSTAJA blev skrotad på Wärtsiläs Vasavarv på Smulterön 1975-76.

NOSTAJA 1967
Foto och fakta: Jari Pellas

NOSTAJA i Vasa
Foto: Jari Pellas

Foto: Jari Pellas

Foto: Jari Pellas


ARGUS 8 med kranpråmen HARIM BERGLUND (troligt ursprung i Holland) samt mudderverket KUOKKA-PEKKA, tillhörande OY Vesi-Pekka Abs. Kajelementen som monteras vid kolkajen i Vasklot hamn, väger 200 ton styck. Grävmaskinen är en O&K RH80 (vikt 107 ton) vilken var Europas största hydraulmaskin på pråm, - 1979.
Foto och fakta: Jari Pellas


Mudderverket KUOKKA-PEKKA. Byggdes år 1974 vid Rymättylän Kone ja Telakka OY (Rykote OY) som var ett dotterbolag till Vesi-Pekka oy. Längd 35,8 m och bredd 11,5 m. Motorer 2 x Deutz v12 på 700hk var. Stödbenen 23,5 m. Grävmaskinen var europas största helhydrauliska maskin, O&K RH60 med 14,5 m bom och 7,5 eller 9 m sticka (max grävdjup 17 m respektive 18,5 m). Skoporna var från 2,2 till 6 kubik. Såldes till Tyskland 1980.
Bild och fakta via Jari Pellas

Bild via Jari Pellas

Bild via Jari Pellas

Bild via Jari Pellas


Mudderverket SYVINKISALMI ankrad mitt i Tammerfors å.
F.d. landsvägsfärja byggd 1967 i Åbo. L 18,23 m., br. 6,89 m. 52 bruttoton. Grävmaskinen ser ut att vara en Åkerman H14B. Ägs av Finnsukellus Oy, Tammerfors.
Foto och fakta: Jari Pellas

Foto: Jari Pellas


PALKO - pråm ca. 1970
Reklam i Jari Pellas saml.

Reklam i Jari Pellas saml.

Reklam i Jari Pellas saml.

Reklam i Jari Pellas saml.


KUOKKA-AKSELI upplagd för vintern i Vasa hamn. Ägare är R-Towing, Kalajoki. 30 x 11,5 meter. Stödbenen är 16 m., bomlängd 18 m. Grävmaskinen är en New Holland på 70 ton.
Foto: Jari Pellas

Foto: Jari Pellas


Boskalis grävmudderverk KOURA inför muddring för ny kaj i Klintehamn - 31 december 2011
Koura
Foto: Örjan Liljeroth


KATEGATS i Riga. Mudderbåten på hitsidan heter MALTA. Okänt år.
Kategats
Foto: Bengt Westin

Kategats
Foto: Bengt Westin

KATEGATS i Norrköping - 23 oktober 2010
IMO: 8416530 80 x 14 m. Maltaregistrerat mudderverk som har muddrat i farleden in till Norrköping
Kategats
Foto: Christer Samuelsson


Uglen
Byggd 1978 på Nymo. Lyftkapacitet 600 ton. Lyfter ca 150 m högt.
Loa 78,55 m, br 26 m. Tre stycken 1 530 hk Bergen Diesel


Uglands Uglen vid Cityvarvet i Göteborg den 3/5 2006.
Uglen
Foto: Bengt Sandinge

Uglen
Foto: Bengt Sandinge

Uglen
Foto: Bengt Sandinge


HHLA I - Karl-Friedrich Steen
Byggd 1928 vid Deutchen Werft, Finkenwerder
Pontonen: 26,47 x 15,10 x 1,40 m. - 375 ton
Kranen: Max höjd 32,10 m.
Maskin: 2 x MWM RHS 518 dieselmotorer på 154 hk vardera

Byggdes för räkning Amt für Strom und Hafenbau. Övertogs senare av Hamburger Hafen- und Lagerhaus AG (HHLA). Var i drift till 1984 i Hamburgs hamn. Skänktes 1986 till Museum für Hamburgische Geshichte och döptes till Karl Friedrich Steen efter Blohm & Voss tidigare styrelseordförande som varit mycket engagerad i restaureringen och bevarandet av museifartyg.
Källa: HHLA I´s egen hemsida

Museumshafen Oevelgönne 29 december 2009
HHLA 1
Foto: Jan Dührkoop

HHLA 1
Foto: Jan Dührkoop

HHLA 1
Foto: Jan Dührkoop


HHLA IV
Byggd 1957. Lyftkraft 200 ton.

HHLA IV i Hamburg 11/1 2009
HHLA IV
Foto: Jan Dührkoop

HHLA IV
Foto: Jan Dührkoop


Pontonkran i Västervik - 13 maj 2012

Foton Anders Winter

Foton Anders Winter


Piltank
(ex. Rya, Shell 8)

Bärgning av S/S Kannas
Piltank och Cementas namnlösa pontonkran som kallades för Kranen.
Piltank

Piltank

Piltank
Här lyfts tankdelen, med bunker C, ut ur haveristen.

Piltank
Här lyfts tankdelen iland.
Foton från Bengt-Olof Lindgren.


Lodbrok
Byggd 1956. Största lyftkraft 260 ton.
51 m hög, 41,6 m lång, 16,5 m bred


Vid Mälarvarvet i Stockholm, 12 mars 2005.
Lodbrok

Lodbrok

Lodbrok förtöjd i Sickla 25 oktober 2005.
Lodbrok

Skador i toppen efter att ha seglat på Essingebron den 14 oktober 2005.
Lodbrok


Taklift i Rotterdam 12 juni 2002
Taklift
Foto: Christer Samuelsson

Taklift 1 i Rotterdam


Taklift med okänd bogserbåt i Moss 2008
Taklift
Foto: Knut Ragnar Holme

Taklift i Tønsberg 26/5 2008
Taklift
Foto: Anders Busk

Taklift i Tønsberg, Norge


IMO: 5218755
Ton.br. 1645. 50 x 28 m.
MAMMOTH byggdes vid A.F. Smulders, Schiedam, Holland för räkning den Tsarryska staten, men p.g.a. den ryska revolutionen 1917 levererades hon aldrig dit. Såldes istället 1920 till Mersey Docks and Harbour Board, Liverpool. Skadades tre gånger i bombanfall under andra världskriget, sista gången sjönk hon vid West Float Birkenhead. Det tog 17 månader att komma i drift igen då alla ritningar hade förstörts i ett annat bombanfall. Såldes 1986 till Sverige och bogserades av FAIRPLAY IX till Oxelösund omdöpt till BALTIC MAMMOTH hos Oxelösunds hamn AB. Såld 1993 till Nordströms Lyft & Sjötransporter AB, Örnsköldsvik. Till Stockholm okänt år, ägd av AB Contractor. Numera ägd av Baltic Mammoth i Oskarshamn AB med Örnsköldsvik som hemmahamn.

MAMMOTH vid Oskarshamns Varv på 1980-talet
Baltic Mammoth
Foto: Örjan Liljeroth

Baltic Mammoth
Foto: Örjan Liljeroth

Baltic Mammoth
Foto: Örjan Liljeroth

Baltic Mammoth
NOÅS Örnsköldsvik
Baltic Mammoth
Foto: Roland Stoltz.

Baltic Mammoth
Foto: Roland Stoltz.

Fram på utsidan
Baltic Mammoth
Foto: Roland Stoltz.


Baltic Mammoth i Vaasa vid byggandet av en ny kaj sommaren 2002
Baltic Mammoth
Foto: Mikael Blomberg


Vid Finnboda 3 april 2005. Tillsammans med Ran
Kran

Kran


Baltic Mammoth vid Gåsö varv 15/7 2006
Baltic Mammoth

Foto: Christer Samuelsson


Kran i Prevesa - 1 april 2009

Foto: Lasse Lundell


Pampas Marinas pontonkran vid Strömkajen - 11 oktober 2010
Foto: Christoffer / Mari


Två kranar, den vänstra heter ASTRAHANA, under arbete i flodmynningen ut från Riga - 23 juli 2012
Foto: Magnus Häggström


En mindre kran vid Ladugårdslandsviken 8 april 2005.
Kran

Kran


Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan