AJO-1

Byggd 1955 vid N.V. Arnhemsche Scheepsbouw Maatschappij, Arnhem Nb 377 (stål).
25,80 x 6,64 x 3,50 m –
Maskin: 2 st Bolnes 2SA 6-cyl dieselmotorer på tills. 900 Ehk. (600 bhp)

Byggdes för N.V. Reedereij Gebr. Goedkoop, Amsterdam med det långa namnet MARIAN C A GOEDKOOP. Kom till Finland 1970 då hon förvärvades av Kaarlo Nikkola ja Kump., Kotka och de kallade henne AJO I. Köptes på exekutiv auktion den 29/11 1979 till Oy M. Rauenheimo AB, Karleby och i maj 1980 ändrade de namnet till PONTIUS. Sådes 8 juni 1983 till Oy R.Nordström & Co AB i Lovisa för 310.000 FIM. Låg upplagd i Valkom/Lovisa ända tills beslut om skrotning gjordes våren 1989. Skrotad i Valkom av Romuliike P. Pekkarinen mellan augusti 1989 och november 1990. Bogservinschen moderniserades och monterades på HENRIC.
Christer Bomberg har även en liten historia från tiden hon var hos K.Nikkola i Kotka. Nikkola mördade sin fru. AJO-1 hade en ovanligt lång propelleraxeltunnel där han gömde liket. Sedan kallades besättningen ihop och man avgick mot Sverige. Efter en del irrande till havs lyckades skepparen Toivo Hotanen övertalade Nikkola att gå tillbaka till Kotka. Ingen ombord viste om liket i axeltunneln, inte ens maskinisten hade märkt något specielt. I Kotka väntade polisen, Nikkola erkände och åkte in på livstids fängelse. Rederiet var konkursfärdigt redan före denna händelse.
Text: Bengt Westin, Conny Gustavsson, Christer Bomberg


AJO-1
Foto: Conny Gustavsson

AJO-1
Foto: Conny Gustavsson

PONTIUS
Foto: Conny Gustavsson

Pontius
Foto: Conny Gustavsson


Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan