Bull
SHGC-9871
Byggd 1958 vid AB Lödöse Varf, Lödöse (Stål)
26,00 x 7,80 x 3,30 m (Nyb 1958)
24,44 x 7,85 x 3,48 m - 170 / 0 (SS 1962)
26,01 x 7,85 x 4,00 m - 159 / 0 (Fi SS 1985)
Maskin: Nohab 6cy MN 16 dieselmotor på 1.260 Ehk
Levererades den 18 mars 1958 till Stockholms Skeppsstuveri AB, Stockholm (som ägdes av Sthlms T & B) utan namn. Först på väg till Stockholm döptes hon till BULL. Skeppsstuveriet fusionerades 1967 till Kran & Bogserings AB, Stockholm men båten såldes samma år till A/S Christiania Portland Cement, Oslo för 1.250.000 kr. Omdöptes till CEMENT 9. Flyttade till Finland och Reino Henriksson Oy, Lovisa 1978 för NOK 990.000, och fick namnet HENRIC, vilket ändrades till HIRN då hon den 22 aug 1994 såldes till HH Hinaus Oy/AB, Lovisa. Såldes för upphuggning till BLRT Refonda Baltk OU.Tallin i början av september 2018. Skrotning ej påbörjad i november 2018.
Text: Bengt Westin, kompl. Christer Bomberg
TOR och BULL vid Skeppsbron 26/3 1967
Foto: Christer Samuelsson
Bild från Kenneth Herrgård.
CEMENT 9 i Oslo
Foto: Lennart Ramsvik maritimbild.com
TYYRI, HENRIC och HEIMO SAARINEN assisterar Walleniusrederiets DON JUAN i Sköldvik - 1978
Foto: Christer Bomberg
HENRIC på Valmets varv i Kotka för byte av plåtar efter en hård isvinter - 1978
Foto: Christer Bomberg
HENRIC på Valmets varv i Kotka, ny plåtar och annan isförstärkning - 1978
Foto: Christer Bomberg
HENRIC bogserar VIKING II från Mariehamn till Lovisa för skrotning - 1978
Foto: Christer Bomberg
HENRIC - 1979
Foto: Christer Bomberg
HENRIC timmerbogsering vid Vormön - 1979
Foto: Christer Bomberg
HENRIC med en polsk flytdocka under bogsering till skrotning i Fredrikshamn (Hamnia)
Foto: Christer Bomberg
HENRIC och VIIKARI i Kotka - 1982-83
Foto: Bengt Sandvik via Christer Bomberg
HENRIC bogserar HAVSÖ (dansk) från Lovisa - 1986
Foto: Christer Bomberg
HENRIC vid arbete med kaj och vågbrytare vid Orrengrund lotsstaton - 1987
Foto: Christer Bomberg
HENRIC
Foto: Conny Gustavsson
HIRN i Lovisa - 14 augusti 2014
Foto: Christer Bomberg
Nedgång till hytterna
Foto: Christer Bomberg
Huvudeltavlan
Foto: Christer Bomberg
Axeltunneln
Foto: Christer Bomberg
Perkins hamngenerator
Foto: Christer Bomberg
Maskinrummet
Foto: Christer Bomberg
Maskintopp
Foto: Christer Bomberg
Foto: Christer Bomberg
Maskinskylt
Foto: Christer Bomberg
Nohab maskintelegraf
Foto: Christer Bomberg
Mätartavla
Foto: Christer Bomberg
Nohab NM16
Foto: Christer Bomberg
Start, varvreglage
Foto: Christer Bomberg
Foto: Christer Bomberg
Foto: Christer Bomberg
Foto: Christer Bomberg
Foto: Christer Bomberg
Caterpillar generator
Foto: Christer Bomberg
Akterdäck
Foto: Christer Bomberg
Bogserkroken
Foto: Christer Bomberg
Foto: Christer Bomberg
Fördäck
Foto: Christer Bomberg
Varvsskylten
Foto: Christer Bomberg
Foto: Christer Bomberg
Bryggan
Foto: Christer Bomberg
Byssan
Foto: Christer Bomberg
Del av mässen
Foto: Christer Bomberg
Övre gången
Foto: Christer Bomberg
Redaren Teppo Hirn
Foto: Christer Bomberg
Foto: Christer Bomberg
Foto: Christer Bomberg
Foto: Christer Bomberg
Foto: Christer Bomberg
Foto: Christer Bomberg
HIRN i trålhamnen Valkom/Lovisa. Snart påbörjas den sista färden - 8 september 2018
Foto: Christer Bomberg
HIRN bogseras av AJO
Foto: Christer Bomberg
HIRN och KAKE i Orrengrund - 8 september 2018
Foto: Christer Bomberg
Estniska bogseraren KAKE skall ta över för den fortsatta färden till Tallin - 8 september 2018
Foto: Christer Bomberg
Foto: Christer Bomberg
Sjöklar
Foto: Christer Bomberg
Foto: Christer Bomberg
På väg mot upphuggning vid BLRT Refonda Baltk OU.Tallin
Foto: Christer Bomberg
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan