Volvo


Volvo B11 - 1938
Motor: Volvo FC. 72.224 6-cyl. bensinmotor på 90 hkr. Manuell osynkroniserad växellåda, 4 fram, 1 back.
Kaross: Århus Karosserifabrik 55/38/49
Bussen levererades 1938 till Østhimmerlands Rutebiler och gick i trafik fram till 1973 då bensinkrisen gjorde att fordonet blev väl dyrt att ha i trafik och avregistrerades då. Efter att ha stått i garage till 1988 så iståndsattes bussen igen för att åter inregistreras året därpå. Nu fick bussen inte samma nummerplåt (U9101) som tidigare, men det korrigerades 2004 när bussen övertogs av Bushistorik Selskab i Skælskør. Efter kriget skedde en stor renovering 1949 vid Århus Karosserifabrik.
Foto: Per Körnefeldt - Skælskør på västra Själland - 25 augusti 2012

Foto: Per Körnefeldt - Skælskør på västra Själland - 25 augusti 2012

Foto: Per Körnefeldt - Skælskør på västra Själland - 25 augusti 2012


Volvo LV 127 DT - 1941
En av de "vita bussar" som hämtade befriade fångar ur tyska konsentrationsläger i slutet av andra världskriget.
I Kungsträdgården i Stockholm
Foto: Lars Johnson - 7 maj 2015

Foto: Lars Johnson - 7 maj 2015

Foto: Lars Johnson - 7 maj 2015

Foto: Lars Johnson - 7 maj 2015

Foto: Lars Johnson - 7 maj 2015

Foto: Lars Johnson - 7 maj 2015


Volvo 5800 L342 - 1951
Enligt uppgift ska denna buss ha tillhört Oslopolisen
Foto: Per Körnefeldt - 22 augusti 2014

Foto: Per Körnefeldt - 22 augusti 2014

Foto: Per Körnefeldt - 22 augusti 2014


Volvo - 1953
Volvo Boxer med kaross tillverkad i Vasa av Haldins, som hade samarbete med SKV. Karossen är av limmad fanérspant, vilket vid den tiden var det överlägset starkaste sättet att bygga busskarosser. Från början var denna buss en turistbuss som senare byggts om till en rullande festbuss. Var en legend i finska Österbotten mellan ca 1975-95, då den syntes vid biltävlingar och dansplatser. Av 6-7 liknande "raggarbussar" är det bara "Free Time"-bussen som har överlevt.
Foto och text: Jari Pellas

Foto: Jari Pellas

Foto: Jari Pellas

Foto: Jari Pellas


Volvo B655 - 1958
Motor: Volvo Diesel D96AL 6-cyl. på 150 hk. Manuell 5-växlad osynkroniserad låda.
Karosseri Aabenraa Karosserifabrik Letmetal. 28 passagerare.
Flygbuss hos SAS till 1970. Återköpt av SAS 1987 och restaurerades fram till 1995 då den återfått sitt ursprungliga utseende. Finns sedan 2004 hos Bushistorisk Selskab.
Foto: Per Körnefeldt - Skælskør på västra Själland - 25 augusti 2012


Volvo B58 årsmodell 1973. Chassi B58-60. Vikt: 10 180 kg (tjänstevikt) 12 580 kg (totalvikt). Motor: Volvo THD100D 250 hk med Wilson växellåda.
Karossen tillverkades av H Höglund & Co i Säffle. 49 bussar av den här typen (SL: H54) levererades till SL 1973-74. Den sista togs ur bruk 1992. Detta exemplar ägs av Svenska Omnibussföreningen sedan 2008.
Foto: Lars Johnson - Fordonsfestival 30/6 2012

Foto: Lars Johnson - Fordonsfestival 30/6 2012

Foto: Lars Johnson - Fordonsfestival 30/6 2012

Foto: Lars Johnson - Fordonsfestival 30/6 2012

Foto: Lars Johnson - Fordonsfestival 30/6 2012


Det är en SL-buss från Stockholm från början. Byggd 1975, den hette 4961 i rullorna hos SL när det begav sig. Om det är någon som läser detta som har kört bussen under SL-tiden, eller känner till något om den tar jag tacksamt emot allt, både skvaller och fakta.

Måtten är: 12 m x 2,5 m x 3,2 m. Med 6 m mellan axlarna så han svänger runt sin egen svans. Byggd för max 77 pax. Busse är egentligen en B-58 10 Volvo med pannkaksmotor, d.v.s. en liggande 9,6 liters turbosexa, mittmotor TD 100 EC, luftstyrd manuell 4 vxl låda och en hydraulisk Wilson-koppling (sk halvautomat). Thelma retarder (el-magnetisk broms i 2 steg) och luftfjädring runt om, med nigning (pga ombyggnaden till H1)!

Allt är original och i gott skick. Utom inredningen som är ny och går i smakfullt Provençalska färger som blekt olivgrågrönt, lite chokladbrunt, lite trä och en del vaniljgult och äggskal. Alla möbler i smakfullt (och praktiskt) mellangrått. 2 snurrbara USA van-stolar (Cheva såklart) och 2 bäddbara 3-sits soffor (typ Futon) gör den väldigt bekväm. Snygga blonda träjalusier skyddar mot sol och insyn. En stor markis sitter på ena utsidan, där dörrarna och fönstren är. Vi har byggt den som ett riktigt hem och inte som en ombyggd buss. Med en vedkamin såklart. Och GPS!

Bussen gick (enligt de uppgifter jag har) först i 9 år i trafik i STHLMs utkanter, Waxholm, Värmdö och sånt, men den fick karossen uppbränd i en stor brand i ett bussgarage i Årsta 1984. Eftersom bussen var bara halvgammal då fick den en nyare typ av kaross (egentligen avsedd för det nya Volvo B10 M chassiet) dvs en så kallad H1 (Säffle) aluminium-kaross vid 1984-85 + en helrenovering av chassiet på försäkringen. Sedan gick den ett par år till i tafik. Utrangerad till en slö tid som skolbuss då och då. Blev evenemangsbuss/bo-buss med lastbilsreggo på ett bussåkeri och byggdes om med lastlådor under golvet vid sidorna och lackades i snyggt vaniljgult.
Foto: Jan Lang

Garaget där bak ska göras klart i Maj 2013 med en rulldörr och ramper för min Triumph Spitfire ("sportbil") den får bli jolle på den här landsvägshusbåten. Jag har sytt upp ett nytt tyg till markisen i soltålig vaniljgul armerad vinyl.
Foto: Jan Lang


Volvo PV 831 "Suggan" - 1950
6-cyl. sidventilsmotor på 90 hk. Vikt 1730 kg.
Detta är en av de första byggda exemplaren och den äldsta bevarade.
Foto: Lars Johnson - Fordonsfestival 30/6 2012

Foto: Lars Johnson - Fordonsfestival 30/6 2012

Foto: Lars Johnson - Fordonsfestival 30/6 2012


Tillbaka till Scania-Vabis
Tillbaka till startsidan