Bogserbåten Vita Björn.

Byggdes 1899 vid Bergsunds Mekaniska Verkstad AB, Stockholm som Nb 274 med namnet KOLBJÖRN. Beställare var Sandvikens Jernverk, Gävle. Hon fick måtten 24,85 x 5,72 x 3,28 m - 129,87 / 18,18 och en varvets compoundångmaskin på 280 Ihk. Köptes den 12 mars 1937 av Walter Strandberg i Alne, Örnsköldsvik, och han lät 1937 ändra namnet till ALNE. Rekvirerades 1943 av Ostkustens Marindistrikt, Härnösand med uppgift att vara hjälpvedettbåt och hade då beteckningen HVB 133. Förvärvades för 85.000 kr av Utansjö Cellulosa AB, Utansjö, den 17 dec. 1947. Gick till en början med namnet ALNE, men 1949 byttes e:et mot ett ö, ALNÖ. Ombyggdes och motoriserades 1956 vid Mohögs MV, Gustafsvik, och försågs med en Oil 4 SA 6cy (290 x 420 mm) MaK dieselmotor på 570 hk, och fick därefter namnet ändrat till GRANINGE. Såldes den 20 dec. 1965 till Avelins Bogserbåtar i Lidingö (för 130 000 kr) och han använde henne i två år under namnet ORCA, innan han den 20 dec 1967 sålde henne till Wiréns Rederi AB, Piteå och tjänade 48.000 kr. Hos Wiréns fick hon namnet VITA BJÖRN. Köptes därefter, den 20 dec 1973 av Rederi AB G. Åström & Söner, Kalix för 350.000 kr, och när timmerbogseringen var på upphällningen köptes hon 1981 av Selma Nordqvist, Stora Mellösa men båten blev kvar i Luleå. Selma skänkte henne till Pierre och Jonny Näckholm, Luleå. Hon målades vit och fick en slags groggveranda akterut. Så såg hon ut tio år senare då hon köptes till Umeå och blev skeppscaféet Vita Björn hos firman med samma namn. Med konster och knep lyckades man få henne under broarna i Umeälven. Skorstenen har man dock satt på SJÖBRIS ex. Trio. Såldes 2002 till Erik Cederqvist, Norrköping. Såldes 2002 till Erik Cederqvist från Norrköping som behöll båten i 7 år innan han sålde 2009 till Rött Bar & Restaurang AB som dock gick i konkurs 2012 varefter hon såldes till bröderna Jonas och Rickard Thorén som överförde 2015 till Rött & Vitt i Umeå AB. Låg i vart fall 2013 i mycket dåligt skick vid kajen i Umeå.
Info: Bengt Westin.


KOLBJÖRN
Kolbjörn
Refoto: Sture Händel via Bengt Westin.


ALNÖ
Alnö
Foto: J Robert Boman via Bengt Westin.


GRANINGE
Graninge
Refoto: Jan Häggström via Bengt Westin.


GRANINGE
Graninge
Foto ur Utansjö Bruks arkiv via Tony Jonsson

Graninge
Foto ur Utansjö Bruks arkiv via Tony Jonsson

Graninge
Foto ur Utansjö Bruks arkiv via Tony Jonsson

GRANINGE vid Utansjö kaj - okänt år
Graninge
Foto Tony Jonssons saml.


ORCA i höjd med Årsta nära Hammarbyslussen - 1967
Såldes av Avelins till Wiréns 1967 men behöll namnet ORCA under resten av timmersäsongen. Namnbytet skedde under hösten/vintern 1967/68.
Orca
Foto: Janne Duczynski (som jobbade ombord vid den här tiden)


VITA BJÖRN, Wiréns.
Vita Björn
Foto: Malte Eriksson via Bengt Westin.


VITA BJÖRN under Wirénstiden.
Vita Björn
Foto från Börje Åström.

VITA BJÖRN under Wirénstiden.
Vita Björn
Foto från Roland Stoltz.


VITA BJÖRN, Åströms, 1978.
Vita Björn
Foto: Jan Häggström via Bengt Westin


VITA BJÖRN och STORVIKING vid Speditionskajen i Karlsborg.
Vita Björn och Storviking
Bild via Roland Stoltz


VITA BJÖRN bryter is.
Vita Björn
Bild via Roland Stoltz

VITA BJÖRN
Vita Björn
Bild via Roland Stoltz

VITA BJÖRN
Vita Björn
Bild via Roland Stoltz

VITA BJÖRN och STORVIKING, 1975.
Vita Björn
Bild via Roland Stoltz

VITA BJÖRN och VIKING 1, 1978.
Vita Björn
Bild via Roland Stoltz


VITA BJÖRN assisterar in till sågkajen i Karlsborg.
Vita Björn
Bild via Roland Stoltz


VITA BJÖRN assisterar NR CRUMP in till Karlsborg

Frej
Foto från Börje Åström.


VITA BJÖRN - 1987.

Vita Björn
Foto: Lennart Isaksson via Bengt Westin.


VITA BJÖRNs skorsten som senare placerades på Sjöbris.

Vita Björn
Foto: Bengt Westin.


VITA BJÖRN - 1992.

Vita Björn
Foto: Bengt Westin.

VITA BJÖRN

Vita Björn
Foto: Bengt Westin.


Cafébåten VITA BJÖRN ligger centralt i Umeå, på Ume älv.
4 augusti 2005

Foto Erik Bäckström.

VITA BJÖRN i Umeå - 9 augusti 2012
Foto Bengt Westin

Foto Bengt Westin

Foto Bengt Westin

VITA BJÖRN i Umeå - 31 juli 2013
Foto Alexander Lipkin


Tillbaka till Strandberg, Alne
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan