Viken
4371
Byggd 1865 vid Akers Mek. Verksted A/S, Christiania Nb 20 (Järn)
21,96 x 6,00 x 3,01 m – 86,11 / 29,29 (SS 1917)
22,12 x 6,03 x 2,98 m – 91,93 / 23,15 (SS 1947)
Maskin: Okänd ångmaskin på 250 Ihk, ersatt av okänd motor på 75 Ehk (1953) och en annan okänd motor på 100 Ehk (1959)
Byggdes för Christiania IS & Bugserselskap, Christiania som PLUGGEN. Köptes av A/S Dampskibet Viken, Christiania 1898 och döptes om till VIKEN. Kom till Sverige 1900, förvärvad för 33 000 kr av G.F. Lindqvist, Gävle. Övertogs s.å. av S.F. Pousette och Lindqvist skulle arrendera båten på 10 år, men Pousard avled 1904. I stället köptes hon 1904 av Stockholms Transport & Bogs. AB, Stockholm för 7.600 kr, och de döpte om henne till VIKEN, men sålde vidare 1917 för 50 000 kr till Blankaholms Sågverks AB, Skaftet som döpte om till SKAFTET II, 1921 ändrat till bara SKAFTET. John Carlbom, Karlshamn betalade bara 3 500 då han köpte båten 1934. Han flyttade henne 1935 till Karlshamns Skeppsvarv, Karlshamn och kallade henne BERGA. 1939 köptes hon av K.A. Andersson, Karlshamn för 2.500 kr. Båten hade då legat upplagd en längre tid och skulle skrotas. Ändå köptes hon för 11 000 kr av Skandinaviska Fartygsagenturen, Göteborg 1940 och döptes till REX. Bärgnings- och bogserfartyget ’Berga’ om 92 brt, byggt av järn i Oslo år 1865, har av skeppsred. K A Andersson, Karlshamn försålts till A/B Skandinaviska Fartygsagenturen i Göteborg och omdöpts till ’Rex’. (SST 5/1940). På auktion 1944 blev AB Redo /K.J Rebensdorff/, Göteborg nya ägare för 7.000 kr och 1949 skulle hon nog skrotas igen då hon köptes för 5 000 kr av Västerviks Skrotaffär, Västervik. Bogserångfartyget ’Rex’ av Göteborg, byggt av järn i Oslo 1865, har av fartygsinspektör K J Rebensdorff för 5.000 kr sålts till Västerviks Skrotaffär, Uno Edström, Västervik. (SST 37-1949). Edström tjänade 500 kr samma år då hon såldes till skrotbärgare Gustaf Edström m fl, Oskarshamn men då bilhandlare Hugo Arnerud, Köping köpte 1952, köpte han hela Edströms bärgningsrörelsen för 7 000 kr. REX ansågs då inte sjövärdigt varför det såldes vidare 1953 till Bergnings & Dykeri AB Britkon, Gnesta för 2.000 kr. Vilken nytta han hade av båten är osäkert, för den var vid köpet belagd med nyttjandeförbud. Trots det dåliga skicket hann hon med sju köpare till. Westerströms Skrotaffär, Oskarshamn köpte 1953 och lät köpet gå vidare till K.J. Bergman, Mörbylånga för 1.000 kr, och för tredje gången skulle hon skrotas, men Bergman byggde i stället om henne till lastbåt. Därefter har ägarna varit: K.O. Karlsson, Kalmar 1958 för 50.000 kr, K. & O.F. Magnusson, Buttle 1971 för 23 000 kr, Pr/ Hans Andersson, Buttle 1975 för 16 700, A. Jansson, Vallentuna 1977 och han byggde om till fritidsbåt. Nästa ägare blev 1979 Gunnie Elisabeth Kempe, Stockholm som döpte om till AISLING. Därefter; 1983-1984 Örjan Lax och Tord Estergren, 1984 M Persson, 1990-1991 reg på Ab Kanal 54 för 400 000 kr! 1991 Kust & Lust, 1991-1994 Ab Rojarna, samtliga Stockholm. Då hon 1994 köptes av Mikael König, Stockholm fick hon byta namn till GRETA ”af Skeppsholmen”, men då hon 1995 reg. på Niklas Bergström, Stockholm återfick hon namnet REX.
Text: Bengt Westin
VIKEN
SCA-arkivet via Bengt Westin
REX grundstött utanför Kneipbyn på Gottland 12/5 1969
Tidningsurklipp Gottlands Allehanda 12/5 1969 - via Bengt-Olof Lindgren
GT skrev också om grundstötningen
Tidningsurklipp Gottlands Tidningar 12/5 1969 - via Bengt-Olof Lindgren
REX - i Norra Hammarbyhamnen 8/10 1971
Foto: Christer Samuelsson
REX på Beckholmen - 19 mars 2016
Foto: Bengt Westin
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan