Färjor
KRUT
Byggdes vid Ab Lidingöverken, Lidingö (# 21) som FÄRJA 61/197 för Kgl Väg- och Vattenbyggnadssyrelsen, Stockholm. Såld 1979 till Ab Resarö Skärgårdstransporter, Resarö och omdöpt till KRUT. Senare såld till Ab Elektrofors, Resarö som 2003 sålde till Sonnys Land & Sjöservice Ab, Värmdö. Hos Sjöliv sedan okänt.
28,00 x 8,02 x 2,62 m - Brt 118/Nrt 53. 276 kW
Fakta: Fakta om fartyg
KRUT med tre betongbilar på väg till Möja.
Foto Henrik Pettersson
KRUT i isen vintern 2010
Foto Henrik Pettersson
Foto Henrik Pettersson
Foto Henrik Pettersson
KRUT i Hammarbykanalen - 4 maj 2012
Foto Anders Winter
KRUT hos Sjöliv - 31 mars 2020
Foto Joakim Salén
GRANAT
GRANAT på Malma vid Nämndöfjärden
Foto Henrik Pettersson
Foto Henrik Pettersson
GRANAT tar upp gammal sjökabel mellan Ornö och Dalarö
Foto Henrik Pettersson
Foto Henrik Pettersson
Foto Henrik Pettersson
BOTTEN UPP
Byggd på Blidö 1993
24 x 7 m. Brt 64. Lastar 60 ton. Krankapacitet på 5 ton.
Fakta: Sonnys Skärgårdsland
BOTTEN UPP med virke till Rävsön
Foto Henrik Pettersson
Foto Henrik Pettersson
Foto Henrik Pettersson
Foto Henrik Pettersson
NORRBYSKÄRFÄRJAN - 8 september 2010
Foto Håkan Augustin
NORRBYSKÄRFÄRJAN´s passagerare bestod den här gången av en fårflock som tillbringat sommaren ute på Norrbyskär och nu fraktades hem.
Foto Håkan Augustin
NORRBYSKÄRFÄRJAN - 8 september 2010
Foto Håkan Augustin
VIDAR III ligger som reservfärja vid Norrbyskär - 8 september 2010
Foto Håkan Augustin
LINEA - 11 juli 2010
Foto Björn Hanson
Pontonbyte vid Bergöfärjans landgång
Foto Jari Pallas
Foto Jari Pallas
Bergöfärjan - 24 mars 2013
Foto Jari Pallas
ESKILSÖ - 23 januari 2014
Färjan fick dreven bytta i vintras
Foto Jari Pallas
ESKILSÖ med en ny Liebherr LTM1160-5.1 (i trafik november 2013)
Foto Jari Pallas
BALDER (SLMN/13378)
Byggd 1943 vid Lidingö Nya Warv & Werkstäder, Lidingö (nb 3) - 28,00 x 8,02 x 1,50 m. - 115/84 ton - urspr. 2 x Albin senare 2 x Scania 500 hk. - Levererad till Kustartilleriet som BALDER (J 321). Såld 1985 till Olle Granath, Ormön, som BALDER AV ORMÖN. Såld 2011 till R Palmblads Marinservice AB, Höllviken som BALDER AV BRANTEVIK. Återfinns sedan okänd hos Niclas Holmberg, Ö-Transporter AB, Dalarö.
Foto Lars Johnson
Här har man precis slussat ut ur Mälaren via Södertälje kanal - 22 september 2012
Foto Lars Johnson
Foto Lars Johnson
BALDER inne i Stockholm med ett annat släp - 24 september 2012
Foto Lars Johnson
Foto Lars Johnson
Foto Lars Johnson
Foto Lars Johnson
Foto Lars Johnson
PER JONSSON (SEWK)
28 x 8 x 1,92 m. ton br. 105. Lastkapacitet: 65 ton.
Maskin: 2 x Volvo Penta TAMD 120A
Byggdes för Kustartilleriet 1943 som LOKE. Såles 198? till NCC som döpte om till PER JONSSON (dåvarande chef på NCC). Såld 199? Harry Wistedt, Ornö, Wistedt fiskeri och fartygs servic AB som sålde 200? till Bernt Holmberg, Dalarö Ö-Transporter AB. Såld 2017 till Oscar Wulff, Ornö, Ornö Sjöentreprenad.
Är systerbåt till BALDER.
Foto Oscar Wulff
Foto Oscar Wulff
Foto Oscar Wulff
Foto Oscar Wulff
Foto Oscar Wulff
Foto Oscar Wulff
Foto Oscar Wulff
Foto Oscar Wulff
Foto Oscar Wulff
Foto Oscar Wulff
PER JONSSON och BALDER på Dalarö - 7 juli 2017
Foto Oscar Wulff
PER JONSSON - 10 juni 2021
Foto Johan Gerhardt
ALBATROS - Söder Mälarstrand - 30 september 2012
Foto Lars Johnson
Foto Lars Johnson
Foto Lars Johnson
Foto Lars Johnson
DUNDER - Söder Mälarstrand - 30 september 2012
Foto Lars Johnson
DUNDER - Söder Mälarstrand - 22 oktober 2012
Foto Anders Winter
Tillbaka till div. fartyg
Tillbaka till startsidan