Tekla

SHCD - 6633
Byggd 1889 vid W. Lindbergs Mek. Verkstad & Varfs AB, Stockholm NB 139 (Järn)
17,96 x 3,98 x 2,00 m - / u 10 (SS 1917)
18,81 x 4,32 x 2,28 - 46,11 / (SS 1955)
Maskin: Varvets comp.ångmaskin på 120 Ehk / 140 Ihk, ersatt av en okänd dieselmotor på 200 Ihk (1958)

Byggdes för P. Wikström J:r, Stockholm som TEKLA. Köptes omkr. 1890 av D & J Berggrens Bogser & Transport AB, Stockholm som 1909 uppgick i Stockholms Transport & Bogserings AB, Stockholm. Transportbolaget gick i konkurs 1924 och övertogs då av Stockholms Enskilda Bank. Överförd till Stockholms Nya Transport & Bogserings AB 1924, som ändrade firmanamnet 1926 till Stockholms Transport & Bogserings AB. Utrangerades 1950 och såldes till B A J Lindegren, Kungsängen som satte in en motor ca 1958 och sålde vid den tiden till F A A Johansson, Fagersta. Tillbaka till Stockholm kom hon 1971, inköpt av Arne Avelin, Lidingö men han sålde efter några år vidare till Eva Kerstin Hellman, Nacka och hos henne blev hon fritidsbåt. Ägdes därefter från 1985 av Pr/ Sylvia Edvardsson, Stockholm (betalade 25.000 kr), från 1998 av Örjan Markström, Västerås från 1998 av Mary Karlsson, Västerås, från 2002 av Markströms Rederi & Bärgnings AB, Västerås (troligen samma ägare sedan 1998) och slutligen köptes hon av Bengt-Olov Eriksson, Flottvik år 2003.
Text: Bengt Westin

Tekla
Foto Malte Erikssons saml. via Bengt Westin

Tekla i Ulvsundasjön nov 1977
Foto Bengt Westin

Tekla
Foto Jan Häggström via Bengt Westin

Tekla
Foto Örjan Kronwall via Bengt Westin


Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan