Transport av blivande tågtunnel genom Slussen i Södertälje 1 september 2009
Den första av tre delar till den blivande Citytunneln, som skall vara klar 2017, bogseras genom Slussen 1 september 2009. Det här stålskalet skall vidare till Underås för betongarbete. De övriga två delarna skall också dit, vilket skall ske före sommaren 2010. När allt är färdiggjutet bogseras delarna till Söderström där de sänks ner på botten och sammanfogas. Det beräknas ske på våren 2011.
Foto Ida Gustavsson
Foto Ida Gustavsson
Den här bjässen är 100 meter lång, 20 meter bred och 10 meter hög samt väger 870 ton.
Foto Ida Gustavsson
Foto Ida Gustavsson
Foto Ida Gustavsson
TUG går bakom och skjuter på, backandes.
Foto Ida Gustavsson
Foto Ida Gustavsson
Foto Ida Gustavsson
Nu är allt inriktat och klart för slussning. Stålskalet är bredare än slussen så det ligger på en bädd för att komma upp ovanpå slusskanterna.
Bilister och fotgängare passar på att ta sig över innan bron går upp igen.
Foto Ida Gustavsson
Foto Ida Gustavsson
Foto Ida Gustavsson
Foto Ida Gustavsson
Foto Ida Gustavsson
Foto Ida Gustavsson
Foto Ida Gustavsson
Foto Ida Gustavsson
Foto Ida Gustavsson
Redan slussad ligger INGE J och väntar
Foto Ida Gustavsson
Foto Ida Gustavsson
Foto Ida Gustavsson
SEA III
Foto Ida Gustavsson
Foto Ida Gustavsson
Foto Ida Gustavsson
Foto Ida Gustavsson
Foto Ida Gustavsson
Foto Ida Gustavsson
Foto Ida Gustavsson
Foto Ida Gustavsson
Foto Ida Gustavsson
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan