Ströms Bruk
Oregistrerad
Byggd 1917 vid C.J. Wennbergs Mek. Verkstad AB, Karlstad (Stål) Nb 68. Konstr. av AB Svensk Järnkonstruktion,
21,38 x 5,13 x 2,67 m – 69,22 / (SV 1917)
22,65 x 5,17 x 2,46 m – 69 / 0 (Malte)
Maskin: Varvets 2cy comp.ångmaskin (325 – 620 x 450) på 380 Ihk, ersatt av en okänd motor på ?? hk (1987)
Byggdes för och levererades den 25 juni 1917 till Ströms Bruk AB, Stocka som STRÖMS BRUK. Överfördes 1965 till Ström-Ljusne AB som 1967 uppgick i AB Iggesunds Bruk. Överläts till Rederi AB Sjöstjärnan, Gävle mot att bolaget skulle skrota fartyget, men då detta inte blev av återtogs båten? Såldes 1967 till Sten A Olsson, Göteborg. Överbyggnaden och maskineriet revs ur ca 1967-70 och resterna såldes till Sven Jansson, Gävle som hade skrovet liggande i Fagervik. Därifrån köptes det av Eddie Fager och Elisabeth Österman, Fagervik som under många år byggde om till fritidsfartyg med namnet ADELÉ. Skrotades i juli 2009 vid Lerviks varv på Alnön utanför Sundsvall. 23 oktober 2009 återstod endast lite av bottenbordläggningen under pannan.
Kolförbrukning ca 15 ton pr dygn vid full effekt (55% fyllning av ånga under expansionsslaget). Max effekt (forcering 65% fyllning av ånga under expansionsslaget)
Den angivna effekten i dokumentationen är 238 IHK. Men den verkliga effekten på maskinen var 300 IHK, därigenom blev pannan underdimensionerad. Strömsbruk var mycket ”hårdeldad”. Fyrarna stod sig endast 4 – 5 minuter.
Fyrbladig Propeller. Diameter ca 1940 mm. Största bladbredd ca 620 mm
Text: Bengt Westin, Martin Wisten, Håkan Löfgren
Ströms Bruk nybyggd 1917
Det höga fribordet tyder på att hon saknar kol, pannvatten och en del utrustning.
Befälhavare på Ströms Bruk vid leveransen var Kristian Palm, Stocka. På jungfruresan 1917 från Karlstad till Stocka gick de in till Gävle för att hämta Stockapråmen Frej där Kalle Sundberg var skeppare.
Foto Tommy Jonssons saml. via Håkan Löfgren
Leveransbild av STRÖMS BRUK.
Foto Boris Walls saml. via Håkan Löfgren
STRÖMS BRUK i Sörfjärden, Gnarp
Foto i Håkan Löfgrens saml.
VICTOR, THOR och STRÖMSBRUK på slipen i Stocka.
Längst akter på babords bryggvinge står skepparen Kristian Palm som också hämtade Strömsbruk vid leveransen i Karlstad.
Foto i Håkan Löfgrens saml.
STRÖMSBRUK
Foto i Håkan Löfgrens saml.
STRÖMSBRUK troligen under andra världskriget
Foto i Håkan Löfgrens saml.
STRÖMSBRUK
Foto i Håkan Löfgrens saml.
STRÖMSBRUK
Foto i Håkan Löfgrens saml.
STRÖMSBRUK
Foto i Håkan Löfgrens saml.
STRÖMSBRUK - på varvet i Stocka. Propellern var vitmålad för att man lätt skulle se från ytan om någon vajer eller något annat hade fastnat i propellern.
Foto i Håkan Löfgrens saml.
STRÖMSBRUK - lokalt kallad för "Bruke"
Foto via Håkan Löfgrens (Facebook Katarina Ed)
STRÖMSBRUK före 1952 med gamla styrhytten
Foto i Håkan Löfgrens saml.
STRÖMS BRUK - Pannlyft har skett och ny styrhytt ska byggas på - 1952
Foto via Håkan Löfgren
STRÖMS BRUK i Arnöviken med massavedslass i väntan på bättre väder
Foto Håkan Löfgren
STRÖMS BRUK
Foto Håkan Löfgren
Ångbogseraren STRÖMS BRUK bryter is i Stocka hamn ca 1960
Foto Håkan Löfgren - med ett förflutet som eldare ombord i slutet av 1950-talet.
Ångbogseraren STRÖMS BRUK assisterar Sveaångaren HUGIN i Stocka hamn Februari 1966
Foto Håkan Löfgren
STRÖMS BRUK med pråmarna MARS och THOR
Tavla målad av John Palm, som även var befälhavare en tid - via Håkan Löfgren
STRÖMS BRUK rensad på allt
Foto: Jan Häggström via Bengt Westin
Foto: Jan Häggström via Bengt Westin
Den nya styrhytten togs från en fiskebåt med namnet NEVADA. F.d. STRÖMS BRUK heter dock ADELE.
Foto: Per Öhlén via Bengt Westin
Foto: Tore Olsson via Bengt Westin
Ritning STRÖMS BRUK daterad 1916
Ritning via Håkan Löfgren
Stålritning STRÖMS BRUK daterad 1916
Ritning via Håkan Löfgren
Stålritning STRÖMS BRUK daterad 1916
Ritning via Håkan Löfgren
Stålritning STRÖMS BRUK daterad 1916
Ritning via Håkan Löfgren
Spantruta STRÖMS BRUK
Ritning via Håkan Löfgren
C J Wennbergs anteckning rörande prov av LT- och HTcylinder på STRÖMS BRUK från 1917
Håkan Löfgrens saml.
C J Wennbergs anteckning från första eldningen på STRÖMS BRUK från 1917
Håkan Löfgrens saml.
C J Wennbergs anteckning om leverans av STRÖMS BRUK 25 juni 1917
Håkan Löfgrens saml.
Manskapsförteckning från 1941
Håkan Löfgrens saml.
STRÖMSBRUKs propeller, numera uppställd intill gamla brukskontoret i Strömsbruk. Propellern räddades undan vid skrotningen.
Foto: Håkan Löfgren
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan