Stevns Master

IMO 7116858
Byggd 1971 vid N.V.Scheepswerven H.H.Bodewes, Millingen, NL. (Bnr.692)
31,22 x 8,75 x 4,68 m. - 265BRT
1x6-cyl e 4T K.H.-Deutz dieselmotor, SBV 6M 358, 2350 PSe. Kort-roderdysa. 13,5 knop. Dragkraft 30t bp.

Sjösatt 12 juli 1971, levererad 18 december 1971 till URAG, Bremen som LANKENAU (II). Tilläggsutrustades med brandsläckningsutrustning och förhöjd brygga för insats vid tankbåtspiren i Wilhelmshaven.

URAG i Bremen lät bygga två identiska systrar LANKENAU och RÖNNEBECK för leverans under 1971. Med tanke på det ökade tankbåtstonnaget i Wilhelmshaven behövde bogserbåtsflottan förstärkas. När de nya bogserbåtarna STELLA (Transport & Service/Bugsier) och WILHELMSHAVEN (URAG) kom nybyggda till Wilhelmshaven så lade URAG ut den ena systern, RÖNNBECK till försäljning. Nordane Shipping A/S (Stevns) hade vunnit kontraktet vid Statoils oljeterminal i Kalundborg och planerade köpa båten för placering där. Dock snodde Svendborg båten framför näsan på Nordane… Direktören för Nordane, Niels Højlund Hansen, blev då så arg att han åkte direkt till URAGs kontor i Bremen och krävde att få köpa systerbåten LANKENAU – och så blev det! Stevns har sin Stevens Master kvar medan Svendborg sålt sin syster vidare till ett av baltländerna.
Text: Johnny Nilsson


STEVNS MASTER i Klaipeda 8/11 2007
Foto: Mikael Jansson

STEVNS MASTER upplagd i Svendborg - 6 augusti 2012
Foto: Johnny Nilsson


Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan