S/S Sim.

JVMK/SGUI – 5764
Byggd 1915 vid Oskarshamns Mek. Verkstad & Skeppsdocka AB, Oskarshamn NB 253 (Stål)
31,08 x 8,60 x 4,46 m – 206,73 / 53,49 (MB 1915)
Maskin: Varvets tripleångmaskin på 550 Ihk (14 3/8” – 24 12/ 16” – 39” x 27”), ersatt av 2 st Deutz dieselmotorer om var­dera 900 Ehk (1.800 Ehk).

Byggdes för Oxelösund-Flen-Westmanlands Jernvägs AB, Oxelösund, som SIMSON. Överfördes för 100 000 kr till moderbolaget Trafik AB Grängesberg-Oxelösund, Stockholm den 22 okt 1938. Då en ny båt med samma namn levererades 1966 ändrades namnet till SIM och det fick hon heta då Hans Wirén & Son, Piteå köpte den 6 juni samma år för 125 000 kr. Såldes för 60 000 kr den 30 april 1970 till Kai Olin, Hamina och döptes om till TERMA. Denne sålde i sin tur 1973 till Rederi AB Alfons Håkans Oy, Åbo, och i samband därmed motoriserades båten vid Wärtsilävarvet och fick då också bl.a. ny brygga samt två maskiner + bogpropeller. Kostade 1,5 Milj FM. Motoriseringen påstods vara ganska misslyckad? Ombyggnaden kostade 1,5 MFM. Grundstötte och förliste den 21 sept 1978 vid Utö i finska skärgården under försöken att fånga två pråmar som slitit sig. Ej bärgad.
Text: Bengt Westin


SIMSON i Oxelösund - troligen 1938/39
Simson
Foto Martin Winter via Anders Winter

SIMSON - förstoring av ovanstående foto
Simson
Foto Martin Winter via Anders Winter

SIMSON
Simson
Foto via Roland Stoltz

Simson
Foto via Roland Stoltz


Simson
Simson
Foto: Malte Eriksson via Bengt Westin

SIMSON i Sikeå hamn - 1965
Foto okänd - Kulturarv Västerbotten/Skellefteå museum via Lennart Hedlund

Sim
Sim
Foto: Bo Lundmark via Bengt Westin

Sim
Sim
Foto: Lars Brolin via Bengt Westin

Sim
Foto: Lars Brolin via Bengt Westin


Upplagd i isen vid Skellefteåhamnskajen. Bilden är tagen i slutet av 60-talet då Sim var inhyrd av Wiréns som hamnisbrytare.
Sim
Foto: Ulf Jonson

SIM i Skelleftehamn - 1967
Foto okänd - Kulturarv Västerbotten/Skellefteå museum via Lennart Hedlund


Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan