Rc4

Byggdes i 130 ex. 1975-1982 vid ASEA. 3600 kW. 135 km/t. Rc4P 160 km/t.
För närvarande (3.2012) finns det 5 individer som är uppväxlade (Rc4P) och används i posttågen, nämligen 1298, 1319, 1320, 1321 och 1322
Fakta från www.jarnvag.net, Felix Hubertsson


Hyttbild från Rc4 - 1987
Rc4
Foto: Knut Ragnar Holme

GC Rc4 1148 i Alvesta - 23 januari 2013
Rc4
Foto: Felix Hubertsson

Till höger SJ Rc4 1150 på Oslo Central med tåg från Trondheim - 1994 Rc loket var inhyrt av NSB från SJ
Rc4
Foto: Knut Ragnar Holme

GC Rc4 1150 i Älmhult - 20 januari 2012
Rc4
Foto: Felix Hubertsson

GC Rc4 1157 i Älmhult - 25 november 2011
Rc4
Foto: Felix Hubertsson

GC Rc4 1160 i Älmhult - 26 juli 2013.
Rc4
Foto: Felix Hubertsson

Green Cargo Rc4 1167 vid Tanto med en C20-enhet på släp
Rc4 1167
Foto: Lars Johnson

Green Cargo Rc4 1167 under uppehåll på Kristianstad Godsbangård för förarbyte den 6 november 2012
Rc4 1167
Foto: Felix Hubertsson

Green Cargo Rc4 1171 i Älmhult - 3 april 2013
Rc4 1171
Foto: Felix Hubertsson

Green Cargo Rc4 1178 i Sandbäck med Gt 6241 - 20 februari 2012
Rc4 1178
Foto: Felix Hubertsson

Rc4 1185 i Karlshamn - 9 februari 2011
Texten "Green Cargo" på fronten har inte grön bakgrund längre
Rc4
Foto: Felix Hubertsson

Rc4 1191 i Karlshamn - 17 oktober 2012
Loket skall dra Gt6241 mot Helsingborg och skall snart göra rundgång i Karlshamn
Rc4
Foto: Felix Hubertsson

Green Cargo Rc4 1271 och Rc2 1068 i Vislanda - 10 februari 2012
Rc2 1070
Foto: Felix Hubertsson

Rc4 1277 i Älmhult - 11 mars 2011
Rc4
Foto: Felix Hubertsson

Rc4 1282 i Karlshamn - 18 april 2012
Rc4
Foto: Felix Hubertsson

SJ Rc4 1289 vid Karlberg november 2001
Rc4 1289
Foto: Lars Johnson

Green Cargo
Rc4 1290
Cst 22/2 2003
Tryck här
Tryck på bilden för att se mer av loket (Tåg 150 i Gävle)
Foto: Lars Johnson

Rc4 1290 i Älmhult - 29 januari 2011
Rc4
Foto: Felix Hubertsson

Rc4 1290 i Alvesta - 21 april 2011
Rc4
Foto: Felix Hubertsson

Rc4 1290 i Osby - 28 juli 2011
Rc4
Foto: Felix Hubertsson

Rc4 1290 förarplats - 3 augusti 2011
Rc4
Foto: Felix Hubertsson

Rc4 1290 på Älmhults bangård, loket ska dra ett godståg från Älmhult till Helsingborg godsbangård - 1 december 2011
Rc4
Foto: Felix Hubertsson

Älmhults bangård, utsikt söderut från Rc4 1290 - 7 december 2012
Rc4
Foto: Felix Hubertsson

Rc4
Foto: Felix Hubertsson

GC Rc4 1290 i Kristianstad med Gt 6247 - 2 juli 2013
Rc4
Foto: Felix Hubertsson

GC Rc4 1290 i Alvesta - 10 januari 2014
Rc4
Foto: Felix Hubertsson

Rc4 1295 i Älmhult (med ny strömavtagare av typ FSFC201 i B-ändan) - 29 augusti 2012
Rc4
Foto: Felix Hubertsson

Rc4 1297 i Älmhult - 15 maj 2012
Rc4
Foto: Felix Hubertsson

GC Rc4 1308 i Älmhult - 23 januari 2014
Rc4
Foto: Felix Hubertsson

Green Cargo
Rc4 1309 och 1318
Gävle 9/9 2006
Foto: Lars Johnson

Tryck här
Tryck på bilden för att se mer av loken (Tåg 150 i Gävle)
Foto: Lars Johnson

Green Cargo Rc4 1309 i Alvesta - 1 juli 2010
Foto: Felix Hubertsson

Green Cargo Rc4 1310 i Alvesta - 20 november 2013
Foto: Felix Hubertsson

Green Cargo Rc4 1314 i Älmhult med kopparpendeln - 10 maj 2013
Foto: Felix Hubertsson

Green Cargo Rc4 1318 i Karlshamn - 16 november 2010
Foto: Felix Hubertsson

Green Cargo Rc4 1318 i Älmhult - 1 juni 2011
Foto: Felix Hubertsson

Green Cargo Rc4P 1318 i Alvesta - 29 maj 2013
Foto: Felix Hubertsson

Foto: Felix Hubertsson

Foto: Felix Hubertsson

Green Cargo Rc4P 1322 med postvagnar passerr Älmhult 7 april 2011
Uppväxlad till sth 160 för att kunna användas i posttåg.
Foto: Felix Hubertsson


Tillbaka till ellok
Tillbaka till startsidan