Bogserbåten Otto.

SGXM - 10782
1931 - Lundby Mek. Verkstad AB NB 57. Helsingborgs Varv AB (Utrustad) (stål)
18,00 x 4,61 x 2,60 m - 45 / 0 (SS 1969)
18,88 x 4,61 x 2,60 m – 45 / 0 (SS 2004)
Maskin: Lundby MV, Comp. ångmaskin på 190 Ihk, ersatt av en Kelvin Marin TS 8 diesel på 320 hk 1962.

Under byggnationen gick varvet i konkurs och skrovet bogserades ned till Helsingborgs varv där det färdigställdes. Levererades 1934 till AB Surte-Liljedals Glasbruk, Surte med namnet SURTE. Såldes 1950 till AB Götaverken, Göteborg och döptes om till SVEA men övertogs 1956 av Göteborgs Bogserings & Bärgnings AB, Göteborg som kallade henne OTTO. Motoriserades 1962, övertogs 1977 av Broströms Rederi AB, Göteborg som 1984 blev Scandinavian Towage & Salvage AB, Göteborg och dessa sålde 1992 Marin & Maskin i Stockholm AB, Stockholm för 30.000 kr. 1992 blev Mälarsunds Marinkonsult AB, Strängnäs nya ägare för 100.000 kr, men de sålde 1997 till Sjöentreprenader K. Lindbergs AB, Ingmarsö. Flyttade till Vaxholm 2008, förvärvad av Waxholms Sjöentreprenad AB. Såldes igen 2015, då till Reinhard Fischer, Saltsjöbaden.
Text: Bengt Westin.


OTTO på Beckholmen i Stockholm - 20 november 2004.
Otto

Otto

Otto

Otto

Otto

Otto

Otto

Otto


Beckholmen i Stockholm 27 november 2004.

Otto

Otto

Otto

Otto


OTTO vid Hammarby Sjöstad 9 juni 2007
Otto
Foto: Anders Winter

Otto
Foto: Anders Winter

Otto
Foto: Anders Winter


OTTO på Höggarnsfjärden 30/7 2007
Otto
Foto: Lars Johnson

Otto
Foto: Lars Johnson

Otto
Foto: Lars Johnson

Otto
Foto: Lars Johnson


OTTO i Vaxholm 23/2 2008
Otto
Foto: Christer Samuelsson


OTTO bogserar ut en färdig stenkista till Tynningö sommaren 2008
Foto: Åke Sundius

Foto: Åke Sundius

Foto: Åke Sundius

Foto: Åke Sundius

Foto: Åke Sundius

Foto: Åke Sundius


Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan