Haparanda

Byggd 1894 vid Bergsunds Mekaniska Verkstad som hjulångare.
37,18 x 5,8 m. (nybyggd)
45,21 x 6,00 x 2,41 m. - 207/78 ton. 300 DWT.
Maskin: Ångmaskin av varvets konstruktion. Motoriserad 1936 med två 120 hk. dieselmotorer. 1979 2 x Scania DSI 11 på sammanlagt 470 hk. Ny motor 2000: 2 x Scania Di 12 41M360 10-51 , 530 kW.
Levererad som HAPARANDA till Ångfartygsföreningen AB, Haparanda. Upplagd 1931 och intyg om skrotning 1934. Skrovet sålt till Finland efter att allt av värde tagits ur. Ombyggd till propellerdrivet lastmotorfartyg, döpt till KAJAVA. Finska och åländska ägare, från 1942 i trafik utmed Norges kust, beslagtas av tyska okupationsmakten i Norge 1944, smugglas till Finland 1945. Ligger vid Lunde varv 1949, utmäts och säljs på auktion 1950 och döps till TROLLÖ. Upplagd i Sundsvall 1954, såld till Möja i Stockholms skärgård som NORDANVIND 1956, används för sandtransporter. Ombyggd och förlängd 1983 på Kummelnäs varv, ägs av Westerberg Grus i Djurhamn, Sverige, som grusbåten NORDANVIND
Källa bl a Sjöhistoriska museet


Hjulångaren HAPARANDA
Foto Okänd - Kulturarv Västerbotten/Skellefteå museum via Lennart Hedlund

Hjulångaren HAPARANDA
Foto från Harry Hjälm - Kulturarv Västerbotten/Skellefteå museum via Lennart Hedlund

NORDANVIND i Värtan 4 augusti 2007, fotad från Sankt Erik
Foto: Lars Johnson

NORDANVIND 3/10 2008
Foto: Anders Winter

JEHANDER 2 och NORDANVIND med JEHANDER 1 på andra sidan Hammarbykanalen - 28 oktober 2011
Foto: Anders Winter

Foto: Anders Winter

NORDANVIND i Hammarbyhamnen - 6 september 2012
Foto: Anders Winter

NORDANVIND i Hammarbyhamnen - 19 maj 2013
Foto: Anders Winter

NORDANVIND levererar grus till Ormön - 8 september 2015
Foto: Jörgen Carlsson


Tillbaka till lastfartyg
Tillbaka till startsidan