Neptun Suecia

SGUY - 12369
Byggd 1979 vid Ulstein Hatlø A/S, Ulsteinsvik (Stål)
63,50 x 14,40 x 6,40 m - 1 576 / 424
Maskin: 4 st MaK 8 M 453 AK á 3 000 Hk = 12 000 Hk, byggda i Ulsteinvik, Norge 1978
Klassbeteckning: Det norske Veritas + IAI TUG EO Ice C.

Byggdes för Broström Marine Service Division (Neptun-Röda Bolaget), Göteborg som supplybåt med namnet NEPTUN SUECIA och var tillsammans med systern Sveriges största bogserbåt. Såldes i aug 1979 till Neptun Bergungs Ges. GmbH, Hamburg som sålde vidare 1980 till Neptun Transport & Marine Service GmbH, Brest men managerad av Les Abeilles-Compagnie de Remorquages Intern som ABEILLE FLANDRES. Hamnade 1981 hos Socité Provençalo de Gastion Mar. (”Progemar”), Le Havre. Finns i Toulon, Frankrike, fortfarande i aktiv tjänst..
Text: Bengt Westin (Källor: B Fogelberg, Sv. Sjöfartstidning, Båtologen)


Neptun Gothia och Neptun Svecia presenteras innan leverans

Notera att antalet hk i broschyren inte är korrekt. Nils Öberg berättar varför:
När man gjorde dragprov i samband med leverans visade det sig att båtarna hade överraskande bra dragkraft tack vare fina linjer i undervattenskrovet i kombination med dysor. Officiellt angavs 160 ton kontinuerlig dragkraft. Om jag inte minns fel uppmättes till och med 180 ton, man var mycket nöjd med resultatet.
Därefter räknade man om dragkraften till något som kallades "bogserhästkrafter", det räknades fram enligt någon vedertagen formel för sambandet mellan effekt och dragkraft. Det var där man kom fram till siffran 23000, och det smäller ju bra mycket högre än 12000.
Bild via Anders Omberg

NEPTUN SUECIA
Vykort i Bengt Westins saml.

NEPTUN SUECIA
Vykort i Bengt Westins saml.

Ritning via Anders Omberg

Ritning via Anders Omberg

Ritning via Anders Omberg

Bild via Anders Omberg


Tillbaka till Neptun
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan