Munktells, Bolinders och Bolinders-Munktell
Munktells DA 12 - 1910
Stationär 1-cylindrig 2-takts tändkulemotor på 12 hk vid 500 varv i minuten. Vikt 1 100 kg.
Tillverkningsnummer 3761. Finns på Munktellsmuseet i Eskilstuna.
Sista användare av denna motor var Raffelstoppsfabriken i Eskilstuna (Svista). De rev gamla kläder och tyger till en trasselliknande struktur. Detta användes sedan till stoppning i möbler, madrasser och kuddar.
Foto: Lars Johnson - 19 juli 2018
Bolinders B3 S10 - 1905
1-cylindrig, 2-takts tändkulemotor på 5 hk vid 600 varv i minuten. Tillverkningsnummer 10069.
En stationär motor som användes för drift av tröskverk, pumpar och generatorer m.m.
Denna motor användes för att dra en kompressor vid Engelsbergs Oljefabrik utanför Fagersta. Den såldes 1397 till Högfors Bruk. Donerades av S E Sandberg från Hedesunda till Volvo BM 1978.
Foto: Lars Johnson - 19 juli 2018
Bolinders 1051 BR - 1953
1-cylindrig, 4-takts marin dieslmotor på 11 hk. vid 1500 varv i minuten.
Avsedd för flottningsbåtar, livräddningsbåtar, fritidsbåtar m.m. Motorn fungerade även om den var 1 meter under vattnet, detta tack vare förhöjd vevhusventilation och insugningsrör samt att motorn var väl inkapslad för övrigt.
Munktellsmuseets motor användes i en och samma båt på Vänern under 39 år för experiment med backslag och reduktionsväxel.
Foto: Lars Johnson - 19 juli 2018
Bolinders 1053 BR - 1953
3-cylindrig, 4-takts marin dieslmotor på 33 hk. vid 1500 varv i minuten.
Vikt: 830 kg. Kylsystemet var slutet cirkulationssystem.
Avsedd för lots- och tullbåtar, livbåtar, fiskebåtar, fritidsbåtar etc.
Foto: Lars Johnson - 19 juli 2019
Foto: Lars Johnson - 19 juli 2019
Bolinders W 7 M25 - slutet av 1920-talet
2-cylindrig, 2-takts tändkulemotor med glödspiraler. 50 hk vid 800 varv i minuten.
Vikt 1 050 kg. Bosch startmotor och generator. Tillverkningsnummer 39558/59.
Användningsområde för denna 2-cyl. tändkulemotor var mindre fiskebåtar, barkasser, lotsbåtar, skonare m.m. Fanns även i stationärt utförande.
Munktellsmuseets exemplar användes i en sightseeingbåt i Nynäshamn, och donerades av Ulf Busch.
Foto: Lars Johnson - 19 juli 2018
Bolinders W 7 M15 - mitten av 1920-talet
1-cylindrig, 2-takts råoljemotor. 25 hk vid 800 varv i minuten.
Tillverkningsnummer 37314.
Användes i fiskebåtar, lotsbåtar och andra typer av bruksbåtar. Mycket populär under 1930- och 1940-talet.
Detta exemplar är avsett för drift med ställbar propeller. Har varit monterad i en båt på Gotland. Finns numera på Munktellsmuseet i Eskilstuna.
Foto: Lars Johnson - 19 juli 2018
Foto: Lars Johnson - 19 juli 2018
Bolinders W 7 S6 - 1942
6-cylindrig, 2-takts tändkulemotor på 180 hk vid 1000 varv i minuten.
Tillverkningsnummer 34960/65. ASEA-generator på 150 kVA
Användes av försvaret för drift av generatorer. Som marinmotor användes den med dubbla motorer i mindre minsvepare.
Munktellsmuseets motor har använts i Bodens fästning som reservkraftverk.
Foto: Lars Johnson - 19 juli 2018
Foto: Lars Johnson - 19 juli 2018
Foto: Lars Johnson - 19 juli 2018
Foto: Lars Johnson - 19 juli 2018
Tillbaka till motorer och maskiner
Tillbaka till startsidan för bogserbåtar m.m.
Tillbaka till förstasidan