Motorbåtar



PYTHAGORAS 4 i Norrtälje hamn
Tryck på bilden för mer bilder. Om någon har kännedom om PYTHAGORAS 4 så är både jag och framförallt Pythagoras Industrimuseum intresserade.
Tryck här
Foto Pythagoras Industrimuseum via Östen Runelind


TASMANIA vid Skogsö Udde (gamla) ångbåtsbrygga, Torsbyfjärd - 1974
Båten byggdes som en av Sjöfartsverkets (?) odäckade sjömätningsångslupar. Köptes på 1950-talet av Henry Lingestam i Stockholm som rev ut ångmaskinen, satte in motor, byggde styrhytt och salong samt tyvärr sågade bort det smäckra akterpartiet. Namnet TASMANIA fick båten genom att ägaren blundade och pekade på en snurrande jordglob. Fingret hamnade på Tasmanien. Båten låg på 1950-talet vid båtklubben Tre Kronors brygga i Rörstrandsviken nedanför Bonnierhuset. När klubben år 1959 avhystes och bryggan revs för Barnhusleden (nu Klara Strandleden) flyttades TASMANIA till Stockholms Segelsällskaps pirbrygga under Västerbron, där den låg fram till ägarens frånfälle cirka 1990. Sommartid låg TASMANIA i alla år vid båtklubben Tre Kronors klubbholme vid Lådna i Stockholms skärgård. Var TASMANIA finns i dag vet jag inte.
Foto och text: Kerold Klang


MARINA
Motor: Standard på 25 hkr. (vid leverans)
Mått efter 1932: 13,5 x 2,50 x 1,04 m. Motor: Penta Hesselman FHC6 på 90 hkr. (1950-70-talet)
Byggd 1908 på Hästholmsvarvet som APHRODITE för Böhlmarks Lampaffärs direktör Klas Östlund. Var då en valdäckad salongsracer med styrning akeröver. Ett systerfartyg, DOU-DOU byggdes året innan, möjligen för Prins Carl.
Såldes 1913 till Ing. Conrad Lundberg, Stockholm och döpt till GLADAN. Registrerad i KSSS.
Enligt mycket osäkra uppgifter ägd av en Vasiliev åren 1917-21 som LULLU.
Ägs sedan under 1920-talet av Alexander Eriksson. Okänt år omdöpt till MARINA.
Ombyggd 1932 vid Gustafsson & Anderssons varv på Lidingö. Förses med jagarbrygga och förlängs och får akterruff.
Dyker under 1940-talet upp i en svensk biofilm med Sigge Fürst som skeppare.
1962 såld till direktör Bertil Widenor på Widenor & Rosberg AB (WIRO) i Stockholm.
Såld 1964 till Bertil Klang, Stockholm och registrerad i SSS.
Syns 1965 i Monica Zetterlunds video Sakta vi går genom stan
1968 såld till konstnären Björn Lindroth, Vaxholm. Går samma år på grund vid Resarö med skådespelaren Gösta Ekman vid ratten. Bärgas.
Har "huvudroll" i TV-serien Herrarna i Hagen med Sune Mangs och Jarl Borssén under namnet BRITT-MARINA AF HAGEN.
1978 såld till filmregissören Peter Goldman i Stockholm.
1988 såld till Christer Malmcrona, Stockholm. Registrerad i SSS.
1997 såld till Johan Almby, Tyresö. Påbörjad renovering. Registrerad i MYS.

MARINA - 1968
Foto Kerold Klang

APHRODITE vid leveransen 1908
Foto ur tidningen Svenska Seglaren 1908 via Kerold Klang


TIFFANY. Byggd på 2000-talet som en replika av en 1800-tals lyxångyacht. 17 meter lång, Tar 12 passagerare

TIFFANY vid Ångbåtsbryggan, Strandvägen, Stockholm - 30 maj 2013
Foto Lars Johnson

Foto Lars Johnson

Foto Lars Johnson

Foto Lars Johnson


CM BELLMAN byggd 1914 vid Saltsjöbadens Yachtvarv. Konstruerad av Hugo Schubert.

CM BELLMAN vid Ångbåtsbryggan, Strandvägen, Stockholm - 30 maj 2013
Foto Lars Johnson

Foto Lars Johnson

CM BELLMAN vid Ångbåtsbryggan, Strandvägen, Stockholm - 31 maj 2013
Foto Lars Johnson


MARGANA byggd 1919 vid Hästholmsvarvet. Konstruerad av Knut Ljungberg.

MARGANA vid Ångbåtsbryggan, Strandvägen, Stockholm - 30 maj 2013
Foto Lars Johnson

Foto Lars Johnson

Foto Lars Johnson

Foto Lars Johnson


ALAIZA byggd 1921 vid AB Andrée & Rosenqvist OY, Finland. Konstruerad av Carl Severin Andrée.

ALAIZIA i Hammarbykanalen - 19 maj 2013
Foto Anders Winter


INDEPENDANCE byggd 1911 på Hästholmens varv, Ritad av C.G. Pettersson, beställd av Kurt Heinecke. Skrov och salong i Hondurasmahogny.
14 x 2,4 x 0,7 m. - 4,25 depl.ton. Yanmar 164 hk. 13,8 knop. 12 passagerare.

Sveriges äldsta bevarade inomskärskryssare M/Y INDEPÉNDANCE vid Strandvägen, Stockholm - 19 juni 2013
Foto Lars Johnson

Foto Lars Johnson

Foto Lars Johnson

Foto Lars Johnson

Foto Lars Johnson



Båtens egen hemsida


ALBA II Konstruerad av Hugo Schubert 1912 och byggd vid hans varv i Saltsjöbaden. Motoryachten hade skrov i stål med däck av oregonpine och överbyggnad i mahogny. Namnet på denna skönhet var m/y TOSCA. Ägdes därefter av bankiren Alfred Berg som WIJK. 1915 stod den amerikanske ministern J N Morris som ägare, då med namnet AMERICA. 1919 blev namnet ALBA II då Handelsbankens dåvarande VD, Mauritz Philipsson var ägare. 1927 var det disponent Nils Westerdahls tur att äga båten. 1964 lät han sänka båten på okänd plats. 30 år sedan lyckades ett gäng entusiaster lokalisera och bärga båten (med hjälp av marinen). Efter 25 000 arbetstimmar stod båten klar, år 2000.

Foto Lars Johnson

Foto Lars Johnson

Båtens egen hemsida


LORIS Konstruerad av Knut Ljungberg, byggd 1913 på Hästholmsvarvet i Nacka. Beställd av Ivar Kreuger. Renoverad under början av 1990-talet. K-märkt 2013.
Byggd i mahogny, 15 x 2,5 meter. Motor: Troligen en Standard från början, efter 1919 en 8-cyl. Sterling, från och med 1929 en Sterling Coast Guard på 300 hk, därefter en Pierce Arrow B6, sedan en Chris Craft och från 2000 en Cumming på 360 hkr.
Fakta från sjohistoriska.se

Foto Lars Johnson

Foto Lars Johnson

Foto Lars Johnson

Foto Lars Johnson


TRITON Konstruerad av Curt Borgenstam, byggd runt 1950 på Neglingevarvet i Saltsjöbaden.
Byggd i Hondurasmahogny, 8,58 x 2,48 meter. Motor: Ursprungligen 2 x Chrysler Hemi, senare ersatt av en Mercruiser 7,4 l. V8.
Fakta: www.mytriton.se

Foto Lars Johnson - 10 september 2016


BELLMAN Konstruerad av C-G Pettersson, byggd 1938 vid Ernst Erikssons Båtvarv i Flottsund, Uppsala.
Byggd i mahogny. 17,24 x 4,29 x 1,75 m. Vid leverans en Bolinder W7 på 100 ihk. 1970 en Scania DSI11 på 230 hk.
Levererad som SIGTUNATURISTEN II, 1945 omdöpt till BELLMAN. 1948 HAVSBUSSEN, 1999 åter BELLMAN.
Fakta från www.skargardsbatar.se

Foto Lars Johnson - 1 juli 2016


Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan