Moskus

Byggd 1903 på Rosenbergs Mek Verksted, Stavanger, Norge
22,31 x 5,06 x 2,41 m. - 63 br.t.
Moskus framdrivs med hjälp av en 3-cylindrig Wichman diesel på ca 360 hk. Detta ger en beräknad marschfart på ca 9 knop. PÅ huvudmaskin sitter en 24 volts generator och styrservo. Motorn driver en 3 bladig KaMeVa propeller.
Byggdes som S/S SEYFARTH, och gick länge som bogserbåt inom valfångstindustrin i Norge och hade Ålesund som hemmahamn. 1948 gjordes en omfattande ombyggnation av fartyget, bl.a. byttes den ångamskin som suttit i sen 1903 ut mot en dieselmaskin. 1967 gjordes ytterligare en stor ombyggnad. Då bytte hon också namn till B/B MOSKUS och övergick från fiskeindustrin till ett bärgningsföretag. Fler ombyggnader har gjorts genom åren och i dag är det i stort sett bara det nitade skrovet som återstår av den ursprungliga konstruktionen. 1997 såldes Moskus till Danmark där hon fortsatte som bogser- och arbetsbåt och bl.a. deltog i byggandet av Öresundsbron. 2000 kom så Moskus i nuvarande ägares ägo och finns sedan dess i sin hemmahamn Ystad.
Info från Moskus.se


MOSKUS i Ålesund - 19 juni 1969
Foto: Christer Samuelsson

MOSKUS - 18/5 2007
Foto: Anders Winter

Foto: Anders Winter

MOSKUS i Ystad 16/7 2008
Foto: Patrik Nylin

Foto: Patrik Nylin

MOSKUS
Foto: Henrik Enckell

Foto: Henrik Enckell

Foto: Henrik Enckell

MOSKUS används vid bl a fiske och dykning på vrak.
Foto: Henrik Enckell

MOSKUS i Hammarbyhamnen. TED passerar - 30 juli 2010
Foto: Anders Winter

Foto: Anders Winter

Foto: Anders Winter

MOSKUS i Hammarbyhamnen - 15 januari 2011
Foto: Håkan Löfgren

MOSKUS bogseras iväg från Hammarbyhamnen - 29 august 2011
Foto: Anders Winter

Foto: Anders Winter

MOSKUS vid Högmarsö hamn - 6 augusti 2019
Foto: Greta Örngrim


Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan