Moskus
Byggd 1903 på Rosenbergs Mek Verksted, Stavanger, Norge
22,31 x 5,06 x 2,41 m. - 63 br.t.
Moskus framdrivs med hjälp av en 3-cylindrig Wichman diesel på ca 360 hk. Detta ger en beräknad marschfart på ca 9 knop. PÅ huvudmaskin sitter en 24 volts generator och styrservo. Motorn driver en 3 bladig KaMeVa propeller.
Byggdes som S/S SEYFARTH, och gick länge som bogserbåt inom valfångstindustrin i Norge och hade Ålesund som hemmahamn.
1948 gjordes en omfattande ombyggnation av fartyget, bl.a. byttes den ångamskin som suttit i sen 1903 ut mot en dieselmaskin.
1967 gjordes ytterligare en stor ombyggnad. Då bytte hon också namn till B/B MOSKUS och övergick från fiskeindustrin till ett bärgningsföretag. Fler ombyggnader har gjorts genom åren och i dag är det i stort sett bara det nitade skrovet som återstår av den ursprungliga konstruktionen.
1997 såldes Moskus till Danmark där hon fortsatte som bogser- och arbetsbåt och bl.a. deltog i byggandet av Öresundsbron.
2000 kom så Moskus i nuvarande ägares ägo och finns sedan dess i sin hemmahamn Ystad.
Info från Moskus.se
MOSKUS i Ålesund - 19 juni 1969
Foto: Christer Samuelsson
MOSKUS - 18/5 2007
Foto: Anders Winter
Foto: Anders Winter
MOSKUS i Ystad 16/7 2008
Foto: Patrik Nylin
Foto: Patrik Nylin
MOSKUS
Foto: Henrik Enckell
Foto: Henrik Enckell
Foto: Henrik Enckell
MOSKUS används vid bl a fiske och dykning på vrak.
Foto: Henrik Enckell
MOSKUS i Hammarbyhamnen. TED passerar - 30 juli 2010
Foto: Anders Winter
Foto: Anders Winter
Foto: Anders Winter
MOSKUS i Hammarbyhamnen - 15 januari 2011
Foto: Håkan Löfgren
MOSKUS bogseras iväg från Hammarbyhamnen - 29 august 2011
Foto: Anders Winter
Foto: Anders Winter
MOSKUS vid Högmarsö hamn - 6 augusti 2019
Foto: Greta Örngrim
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan