Martti 1
Byggd 1906 vid Metvikens Mek. Verkstad, Vasa (Stål)
18,96 x 4,68 x 1,97 m (SV 1917)
Maskin: Varvets 2cy comp.ångmaskin på 110 Ihk, ersatt av en Burmeister & Wain, Alpha-dieselmotor på 240 Ehk (1956), som byttes mot Wichmann Marine Diesel WM 424 på 400 Ehk (1986).
Byggdes för okända, möjligen för Raahen Puutavara Oy, Kemi som ägde AB Granviks Sågverk, Seskarö där hon fanns före 1917 med namnet NILS. Det finska moderbolaget ändrades senare till Raahe Oy, och dit flyttades båten 1927 och fick hemort i Martiniemi. Bolaget ändrades igen 1951 till Rauma-Raahe Oy och till Rauma-Repola Oy 1955. Efter motoriseringen 1956 ändrades namnet på båten till MARTTI I. Uppgavs därefter ägas av Martinniemen Saha Oy AB, Martinniemi till 1984 då hon skulle ha övertagits av Kemi-Yhtiö Oy AB, Kemi, men i Finsk Ill. Skeppslista 1989 ägs hon fortfarande av Rauma-Repol Oy, Martinniemi? Byggdes om ordentligt och bl a försedd med ny motor och ny styrhytt 1986. Såldes 1989 till Meripalvelu Ky, Kemi och omdöptes då till KEMI 3. 1991 blev Sportdykarklubben Delfin i Vasa nya ägare och de döpte om till STELLA. Såldes på hösten 2009 till Pielisen Kalajaloste i Nurmos.
Bengt Westin, Henri Paavola och Jari Pellas
NILS - Kemi 1912
Vykort i Jan Franzéns saml
I Sigurd Klockares bok om hungerkravallerna på Seskarö 1917 figurerar NILS, kan det vara denna båt? - Luleå 1922
Vykort i Jan Franzéns saml
NILS
Foto via Jari Pellas
MARTTI 1
Foto: Eero Anttikainen via Bengt Westin
STELLA i Vasa, Finland - 25/7 2008
Foto: Lars-Jonny Landström
Foto: Lars-Jonny Landström
STELLA upplyft för skrovbesiktning. Skrov drivaxel och styrning godkändes utan problem - oktober 2009
Foto: Jari Pellas
STELLA på väg från Vasa via Ålands hav, Östersjön, Viborg, Saima kanal, Savonlinna och Joensuu till Nurmes (norra Karelen, vid ryska gränsen), en femdagars resa på 750 sjömil och många slussar - november 2009
I bakgrunden skymtar M/S ONYX (f.d. Vasabåtarnas M/S FENNIA)
Foto: Jari Pellas
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan