Loke

SFC-6700
Byggd 1901 vid Sunds AB Mek. Verkstad, Sundsbruk. (järn)
13,91 x 3,29 x 2,08 m – 20,09 / u.10 (SV 1921)
14,00 x 3,47 x 2,01 m (På anbud 1958)
13,80 x 3,27 x 1,88 m - (SS 2004)
Maskineri: Sunds 2-cyl. ångmaskin på 70 Ihk. Okänd motor 1946, ersatt av en Lister 3-cyl. dieselmotor på 120 Ehk 1950 och en Scania 6-cyl. diesel okänt år.
Byggdes troligen för A.Andersson, Sundsvall som RUDOLF. Såldes 1907 till Hargshamns Transport AB, Hargshamn som överlät på 10-talet till Dannemora-Hargs Järnvägs AB, Hargshamn. Omkring 1920 såldes hon till AB Gimo Kol, Gimonäs och omdöptes till GIMONÄS 1922. Kom i slutet av 1930-talet till Simon och Harald Lundqvist, Bergsholmen och namnet ändrades där till LOKE. Överfördes till Bröderna Lundqvists Rederi AB Stackgrönnan 1946. Blev ombyggd och motoriserad 1950 i Bureå hamn och gick sedan hos lundqvistarna till 1970 då hon blev fritidsfartyg hos Maskinservice - Enar Lundström, Skellefteå. Såldes 1987 till Tommy Jonsryd, Umeå, och han behöll henne ända till i maj 2002 då han sålde båten till André Gardelin, Nynäshamn. Såldes till Danmark 2005.
Text: Bengt Westin


Rudolf
Rudolf
Foto okänd fotograf, ur Lars Petterssons saml. via Bengt Westin

Rudolf
Rudolf
Foto okänd fotograf, ur Malte Erikssons saml. via Bengt Westin

Rudolf
Rudolf
Foto okänd fotograf, ur Malte Erikssons saml. via Bengt Westin

Loke
Loke
Foto Bernt Fogelberg via Bengt Westin

Loke
Loke
Foto Jan Häggström via Bengt Westin

Loke
Loke
Foto Rolf Bengtsson via Bengt Westin

Loke i Nynäshamn
Loke
Foto Christer Samuelsson via Bengt Westin


Nynäshamn 5 december 2004.
Loke

Loke

Loke

Loke

Loke


i Nynäshamn 20 maj 2005.
Loke
Foto: Bengt-Olof Lindgren


i Herrö 9 mars 2008
Loke
Foto: Anders Winter

Loke
Foto: Anders Winter


Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan