Små bogserbåtar/arbetsbåtar - 7


ALVA - fotad i Hammarbykanalen - 14 april 2021.
Foto: Anders Winter


SFD 2629
BOB
Byggd 1988 i Norge, arbetsbåt på Beckolmen.
Foto Anders Winter

Foto Anders Winter


ALÄNSIA. Lidwalls typ BV 4, nr 707. Byggd och levererad 1974 för räkning TGOJ för att brukas i oljehamnen i Oxelösund.
4,90 x 1,90 m. Volvo Penta MD 2B på 23 hkr., ersatt 2017 av en Lister ST 2 på 17,5 hkr (från 1973).
Byggdes som sagt för räkning TGOJ, för att dra ut oljelänsar vid en eventuell olycka. Båten såldes i januari 2017 till en privatperson, främst p g a motorn med få gångtimmar. Det rostiga skrovet köptes av Anders Winter som genast påbörjade renovering och anskaffning av ny motor.

ALÄNSIA i Oxelösund
Foto: Anders Winter och info (lidwallsbatar.se)

Foto: Anders Winter

ALÄNSIA är nu såld till nya ägare - 2019
Foto: Anders Winter


VARNAN
50 hkr Seffle typ S210BF hos Kristinehamns stad
Äldre annons via Anders Winter


STORFINN
120 hkr Seffle typ 227BF hos Ångermanälvens Flottningsförening
Äldre annons via Anders Winter


Timmerbogsering i (staten) Washington, USA
Vykort via Anders Winter


DORZEA på Rindö Varv - 14 februari 2019
F.d. ÅFF-båt, troligen DIKANÄS
Foto: Anders Winter

Foto: Anders Winter


ROTUG - 13 januari 2019
Byggd av folk som jobbade på Wårö stål som fritidsbåt för eget bruk, men med bogserbåtsstuk. 10 x 3 meter Namnet skall vara initialer på de två byggarna. Nuvarande ägare är Kalle Johansson.
Foto: Anders Winter


HALLSTRÖMMEN - 13 januari 2019
Rossöbåt nu hos SVENTAB som förnyar kajerna runt Skeppsholmen.
Foto: Anders Winter

Foto: Anders Winter


DORIS på Holmön - 20 februari 2018
Vilket ursprung har denna båt. Nitat skrov.
Foto: Anders Winter


BREDSKÄR, slussade ut från Mälaren och ligger här med ponton föröver i Hammarbyhamnen - 10 december 2017
Foto: Anders Winter

Kan det vara en f.d sjöräddningsbåt, eller kanske lotsbåt. Känns lite låg för det senare.
Foto: Anders Winter


Lidwalls Verkstads AB (Park och Knutz) tillverkade denna båt 1976 för räkning Försvarets Materielverk. (Tillverkningsnummer 725). Båten är av typ Hamnarbetsbåt.
8,50 x 2,70 x 1,0 m. Vikt 5 400 kg. Motor Ford NG 4 på 57 hk.
Båten har tillhört marinen hela tiden, de drygt 30 senaste åren disponerad av Ungdomsförbundet Sveriges Flotta.
Fakta från Lidwallsbatar.se
Foto: Anders Winter


Ex. MÄLARVARVET
Foto: Anders Winter


Ursprungligen flottningsbåt, byggd i Stagården utanför Bollnäs för Ljusnans FF, numera liten bogserbåt under utbyggnades av Södertälje kanal - 6 november 2017
Har namnet GARY MEDES.
Foto: Anders Winter

Foto: Anders Winter


Enligt uppgift har denna båt gått som varpbåt. Nitat skrov. 15 hk Säffle tändkulemotor.
7,50 x 2,15 meter. 3,5 ton. Köptes av Johan Belsing i oktober 2017.
Foto: Johan Belsing

Foto: Johan Belsing

Foto: Johan Belsing

Foto: Johan Belsing

Renovering påbörjad.
Foto: Johan Belsing

Foto: Johan Belsing

Foto: Johan Belsing

Foto: Johan Belsing

Foto: Johan Belsing

Blästrad och epoximålad ett varv.
Foto: Johan Belsing

Foto: Johan Belsing

9 januari 2018
Foto: Johan Belsing

9 januari 2018
Foto: Johan Belsing

13 januari 2018
Foto: Johan Belsing

Foto: Johan Belsing


Byggd vid Djurgårdsvarvet 1952 (nr 174)
12 x 3 m. - 7 ton.
Rak 8-cyl. Scania Vabis på 185 hk.
Målbogserare hos marinen. Var då utrustad med vajertrumma för 3 000 m. Akterdäck var då öppet.
Foto: Jimmy Näslund

Foto: Jimmy Näslund

Foto: Jimmy Näslund


AKTIV
Oregistrerad
Byggd 1862 vid Lindholmens Mek. Verkstad AB, Göteborg (Järn)
15,30 x 3,50 x 1,80 m -
Maskineri: Ångmaskin på 16 Nhk tillv. av Lindholmens MV
Byggdes för Ångslupsbolaget Föreningen, Stockholm med namnet BIRGER. Övertogs 1863 av Stockholms Ångslups AB, Stockholm och köptes 1884 till ett bolag vid Storsjön, Östersund med folkskollärare Backlund som huvudredare. 1903 köptes båten av Vålbackens Tegelbruk, Marieby och byggdes om för bogsering samt döptes om till AKTIV. Gick sista gången 1945 och lades därefter upp i Vålbacken 1946 och där blev den liggande, i 56 år! Många trodde att den var skrotad, men år 2002 dök den upp vid Stenviksvarvet på Alnö där båten håller på att renoveras av Hasse Göransson.
Text: Bengt Westin (Källor: Alla Våra Ångslupar, Ångbåtarna på Jämtlands sjöar.)

AKTIV på Alnön - augusti 2017
Ett omfattande plåtbyte har företagits så det är väl bar skrovformen som visar att det är ett gammalt fartyg.
Foto: Christer Samuelsson

Den gamla bortskurna stäven ligger vid sidan om
Foto: Anders Winter


FREJ - augusti 2017
Byggd 1885 på Mohögs MV. 15,25 x 3,45 x 1,75 m. ex FRAMÅT, ex OFFERDAL, ex FRAMÅT, ex EXPRESS.
Såldes 1970 till Sundsvall (Alnön)
Foto: Anders Winter


GULLBÄCK - aug 2017
Foto: Anders Winter


BRANDKLIPPAREN, Karlskrona - 7 juli 2017
Aspö Båtservice 2001. 12.44 x 3.93 m. 10 brt.
2 x Cummins 315 hk.
Foto: Göran Olsson


FILIPPA
Oregistrerad
Byggd 1905 vid okänt varv (järn)
Mått och maskineri saknas
Ägdes som K 15 av Kalixälvens Flottningsförening fram till 1976 då flottningen avvecklades. Ny ägare blev då Alvar Nilsson i Överkalix. Han byggde om henne till passagerarbåt. Sedan 1989 ägs båten av Filipsborg AB som använder den för turer längs Kalixälven samt för fester och bröllop under namnet FILIPPA. Ny motor installerades och omfattande reparationer gjordes 1999. Under åren 1999-2004 var hon uthyrd till Kalix kommun, men numera används hon enbart i Filipsborgs verksamhet.

Filipsborgs FILIPPA, Kalix - 2 juni 2017
Foto: Alexander Lipkin

Foto: Alexander Lipkin

Foto: Alexander Lipkin


Namnlös, båtens tidigare historia är okänd - Arvika 14 maj 2011
Foto: Anders Winter

Foto: Anders Winter

SALÉN på Gålö - 3 augusti 2016
Köpt av Joakim Salén som skall däcka båten och ge den ett mer bogserbåtsliknande utseende.
12 x 2,9 m. Maskin nu är en BM 1113 men det finns även en 2 cyl Seffle på 70 hkr som efter renovering kan komma att ersätta nuvarande motor. Hemmahamn blir Södertälje kanal.
Foto: Joakim Salén

Foto: Joakim Salén

Ny ägare till båten är Jörgen Paugart. Båten har nu försetts med motor och överbyggnad från Scania.
Foto: Jörgen Paugart

Foto: Jörgen Paugart


Tre arbetsbåtar vid ArveMuseet vid Storsjön i Jämtland - 30 juli 2016
Foto: Lars-Jonny Landström

Foto: Lars-Jonny Landström

Inne i museet ligger denna
Foto: Lars-Jonny Landström

Motorbåten REX är nybyggd med skrovform av en slup av tidig 1900-talsform. Motor är en marin BM 1052. 9,5 x 2,4 x 0,7 m. Marschfart 7 knop Tankvolym på 145 liter diesel. Värme i hytten, vedspis samt vattenburen värme från motorn. (enligt informationsskylt på båten).
Foto: Lars-Jonny Landström


SKÄRGÅRDEN i Enköping - 19 november 2015.
Nitat skrov.
Foto: Anders Winter

Foto: Anders Winter

Foto: Anders Winter


HAGBARD utanför Bergkvara - 30 juni 2015
SFC-8624. Tärnö Bolagen AB, Tärnö. Byggd 1979 i Finland i stål. 10,50 x 2,75 x 1,20 m. 210 EHK.
Foto: Johnny Andersson

Foto: Johnny Andersson


BERTUS i Oskarshamn - 24 oktober 2009
Liten bogserbåt eller trossbåt kanske byggd i Holland
Foto: Örjan Liljeroth

Foto: Örjan Liljeroth

Foto: Örjan Liljeroth

Foto: Örjan Liljeroth

Foto: Örjan Liljeroth

Foto: Örjan Liljeroth


Tillbaka till små bogserare/arbetsbåtar
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan