Små bogserbåtar/arbetsbåtar.


Varparen 19 sedd under Tall Ships Race
Foto: Christer Samuelsson

Foto: Christer Samuelsson

Byggd 1948 av Lidwalls och söner AB, Leksand för Klarälvens Flottningsförening, typ BVV 10 tillverkningsnummer 33. 10 hkr Sefflemotor som är kvar. Dessa byggdes i långt över 100 ex. varav säkert hälften finns kvar. PRINCEN på denna sidan är en av dem.
Info: Anders Winter


F.d. ångbogserare som gått på Holmens pappersbruk i Norrköping på 1920-talet. Ångmaskinen är ersatt av en Albin 6:a. LODDBY har fått nya ägare i år (2008).

Loddby i Södertälje 6/7 2007
Foto: Christer Samuelsson

Foto: Christer Samuelsson

LODDBY på Ragnhildsborgs slip 12/10 2008
Foto: Anders Winter

Foto: Anders Winter


Storsjön - har gått som varpbåt i Storsjön. 21/7 2007.
Byggd 1940 av Mohögs M V i Sundsvall. 12,5 x 3,5 x 1,54 m. Kom ner till Stockholm från Storsjön runt 1978-80. Förlängd med ny stävform. Det fanns 3 båtar byggda samma år. Storsjön I, II och III. (Fakta Anders Winter, som tror detta är I:an)
Foto: Anders Winter


F.d. bogserbåten Rolf vid Slagsta, på väg att sjösättas, 9/7 2007
Foto: Christer Samuelsson

Känt är att båten kommer norrifrån, byggd 1936 samt har en 3-cyl Bolinder-Munktell på 41 hkr
Foto: Christer Samuelsson

Foto: Christer Samuelsson

Foto: Christer Samuelsson


Liten arbetsbåt på Blidö 15/6 2007
Foto: Christer Samuelsson


Ångslupen Moa i Norrköping den 10 juni 2007.
Skrovet återfanns i Västergötland i slutet av 90-talet och sjösättningen och dop skedde efter sju års renovering den 2 juni 2007.
Foto: Christer Samuelsson


Med tändkulemotor 7/6 2007
Motorvarpbåt typ BV15 nr 349 lev 1950 10 12 till Korsnäs AB. L 7,50. bredd 2,5 m. Orginalmotorn var en BM 1052 på 23 hkr. Nu med en gammal Seffle kulmotor 7 hkr med frislag från 1921 (info: Anders Winter)
Foto: Christer Samuelsson

Foto: Christer Samuelsson

Lidwalls bygge nr 349 under Sickla kanaldag 16/8 2008
Foto: Anders Winter

Foto: Anders Winter


PÄRLAN 7/6 2007
Foto: Christer Samuelsson

Foto: Christer Samuelsson


Liten arbetsbåt som tillhör Svensk Muddring AB 1/4 2007
Foto: Anders Winter

Liten båt (samma som ovan) funnen i Gävle 25/5 2007
Foto: Christer Samuelsson

Foto: Christer Samuelsson

Ytterligare en liten båt funnen i Gävle 25/5 2007
Foto: Christer Samuelsson


Okänt vilket namn denna båt i Västervik har - 13 maj 2007
Foto: Christer Samuelsson

HUGIN vid Hornsberg 5 maj 2007. Ägs av Skanska, kommer från Ångermanälvens FF. (Anders Winter)
Foto: Christer Samuelsson

HUGIN i Hammarby-kanalen - 5 mars 2017
Foto: Anders Winter

Foto: Anders Winter

Foto: Anders Winter

Blötöga ?? vid Hornsberg 5 maj 2007. Ägs av Skanska.
Foto: Christer Samuelsson

Femm Ann och Västskär på Riddarfjärden 5 maj 2007
Foto: Christer Samuelsson

Namnlös på Riddarfjärden 5 maj 2007
Foto: Christer Samuelsson


Princen.
Byggår okänt men varvet är Lidwalls och söner AB, Leksand. Måtten är 6,20 x 2,0 m. Den kommer från Rottneros bruk.

Lidwalls nr 66 lev sept. 1949 till just Rottneros bruk, 10 hkr Seffle och varpspel. Idag Merca diesel. Småbogseringar på Klarälven. Ägare Arne Balderud. (Info: Anders Winter)
Foto och info: Arne Balderud

Foto och info: Arne Balderud


Eldnäset.
Gick ursprungligen som flottningsbåt i Holmsjön, Ljungan, stationerad på Eldnäsets flottningsstation. Hon spelade virke över sjön till strömmande vatten. Vid flottningens slut runt 1968 såldes hon till Västerås för konvertering till fritidsbåt. Återfinns numera i Storsjön, Jämtland.
Foto och info: Björn Bergefors


Valle i kamp mot isen.
Tidningsurklipp ur ÖA 10/2 2007, foto: Emma Bylund via Håkan Sundström


Byggd i slutet av 1940-talet för räkning Ortvikens Pappersbruk
8,20 x 1,80 m. Seffle kultändare på 25 hk, utbytt 1955-56 till Bolinder 1030
Fakta från Sven-Olov Svedin som berättar:
Denna båt köpte jag 1977. Den var byggd i slutet av 40-talet för Ortvikens papperbruk som bogser- och bombåt. Båten var kraftigt byggd med grov plåt i fören då den även användes för isbrytning i den mån det gick. När jag köpte den så hade motorn bytts ut mot en lasbilsmotor och en täckt överbyggnad av plåt hade byggts ovanpå denna. Då båten blev otroligt rank av all denna övervikt så hade 4st järnvägsrälsar svetsats fast under skrovet. Fribordet vid sjösättningen var ca 10 cm. På Lerviks varv där jag jobbade så rensade jag båten skrovren och målade upp det. Såldes sedan i flera vändor och finns idag uppe i Storsjön. Har tydligen sjunkit och strandat där uppe flera gånger men är idag i fint skick. Båten var väldigt tung i förhållande till storleken och väldigt smal. Längden var ca 8.20 och bredden endast 1.80 och det var rundbottnat. En av skepparna på denna båt berättade att när de skulle försöka bryta is med båten så la hon sig oftast på sidan på isen och fastnade där. Men även skrovren så var hon otroligt rank, vid lätt sidsjö så rullade hon så att vattnet slog in direkt i båten. Namnet på båten var KLARA och i folkmun kallades hon ORTVIKENS KLARA.

BENGT - mindre bogserbåt i Sundsvall.
Foto via Bengt Westin


KNUFF - bygge av ny brygga vid bron till Beckholmen 7/3 2007
Foto Lars Johnson

Foto Lars Johnson

Foto Lars Johnson


Hurtig i Köping 25/2 2007
Foto Anders Winter

Foto Anders Winter

Se även här


Okänd fotad i Halden 31/8 2006
Foto Lasse Lundell


SÖLEN fotad i Norsälven sommaren 2006.
Byggd av Lidwalls (tillv.nr. 415) för Stora Kopparberg AB som TRÄNGSLET IV för trafik på Trängsletsjön. Levererades i maj 1960. Kom till Klarälvens FF 1970, omdöpt till SÖLEN. Har varit i privat ägo sedan omkring 1990.
Motor: TMDI 96 på 185 hkr.
Fakta: Anders Winter
Foto Per Hilding

Se även TRÄNGSLET IV

ULLA fotad i Norsälven sommaren 2006
Foto Per Hilding


BÖRVIKAR´N
8,25 x 2,6 x 0,9 m. Depl. ca 5 ton.
Motor: Seffle S18BF, 1 cyl 20 hk vid 600/650 varv/min. Farten var 6 knop i "alla väder". (1973-83)
Byggd av Br. Lundmarks båtbyggeri i Östanbäck, norr om Skellefteå i början av 1950-talet. Den byggdes för räkning Sigvard Wikström, Burvik (därav båtens namn), och användes för diverse bogsering och för att samla ihop drivtimmer längs stränderna. Han sålde båten 1967 till anställda på Skellefteå lotsplats. Dom använde båten som förtöjnings/trossbåt i Skelleftehamn. I nergånget skick köptes sen båten av Lars-Jonny Landström runt 1973-74. Han rustade upp båten och använde den som fritidsbåt fram till hösten 1983 då den såldes till Obbola. Därefter har båten funnits i Umeå och Skärplinge. Nuvarande ägare är bröderna Gillving som har henne liggande vid Midsommarkransen.

Vid Sicklaslussen i maj 2003
Foto Anders Winter

Foto Anders Winter

Foto Anders Winter

Hösten 2006
Foto via Lars-Jonny Landström


Tillbaka till små bogserare/arbetsbåtar
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan