Lars.
SCNM – 14465
1991 - Matsuura Tekko Zosen, Hiroshima Nb 366 (Stål)
32,89 x 10,23 x 3,89 m - 356 / 106 (ISS 1996)
Maskin: 2 st Yanmar 6cy Z280 dieselmotorer á 2.000 Ehk = 4.000 Ehk (2.940 kW). Gjorde 14 knop och var försedd med spel både för och akter. Dragkraft förut 53 ton, akterut 51 ton
Byggdes för Röda Bolaget AB, Lysekil som LARS. Hemorten ändrades 1999 Göteborg. Röda Bolaget köptes 1999 av Svitzers.
Text: Bengt Westin
LARS - 24 mars 2002
Foto: Christer Samuelsson
LARS i Göteborg 4 juli 2003
Foto: Olle Renck i Christer Samuelssons saml.
LARS - 28 juli 2004
Foto: Lennart Ramsvik maritimbild.com
LARS i Öresund 2004
Foto: L-G Fernlund
LARS vid Anderssons kaj i Lysekil 17/3 2006.
Foto: Stig Samuelsson
Bakom Lars ligger Bonden.
Foto: Stig Samuelsson
Selina bogseras av Rygene med assistans av Röda Bolagets Lars. Pråmen hade använts som plattform för ett tvåvånings restaurang/mottagningstält i samband med målgången av Volvo Ocean Race juni 2006.
Foto Bengt Sandinge.
Foto Bengt Sandinge.
Foto Bengt Sandinge.
Lars i Uddevalla 17/9 2006
Foto: Bengt Sandinge
Lars på uppdrag 17/9 2006.
Lars och Bonden i Lysekil 11/4 2007.
Foto: Stig Samuelsson
Foto: Stig Samuelsson
Lars passerar Islandsberg 9/4 2007.
Foto: Mikael Janson
17/8 2007
Foto: Lennart Ramsvik maritimbild.com
27/8 2007
Foto: Lennart Ramsvik maritimbild.com
LARS i dockan på Gotenius Varv i Göteborg - 5/2 2009
Foto: Jan Ågren
Foto: Jan Ågren
LARS i Lysekil 1/4 2009
Foto: Stig Samuelsson
Foto: Stig Samuelsson
LARS - 7 maj 2011
Foto: Anders Winter
LARS assisterar CSAV RIO IMPERIAL i Uddevalla 12 maj 2011
Foto: Bengt Sandinge
Foto: Bengt Sandinge
Foto: Bengt Sandinge
LARS ligger stand-by vid Docka 4 vid Cityvarvet för att hjälpa STENA JUTLANDICA ut ur dockan - 15 maj 2011
Foto: Bengt Sandinge
Foto: Bengt Sandinge
LARS på väg ut från Göteborg - 13 oktober 2011
Foto: Bengt Sandinge
Foto: Bengt Sandinge
LARS - 21 september 2011
Foto: Rasmus Christoffersen
LARS lämnar Lysekil - 24 januari 2012
Foto: Stig Samuelsson
Foto: Stig Samuelsson
Faktablad från Röda Bolaget.
Via Stig Samuelsson
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan