Christopher Kramm.
SDPU - 10213 (20/10 1961)
Levererades från Ångbåts AB Kalmarsund (Kalmar Varv) till Svenska Cellulosa AB den 15 augusti 1961 tillsammans med systerbåten J.A. Enhörning.
15,65 x 5,52 x 2,67 m - 51,04 / 14,42 (MB 1961 Nybyggd)
Maskin: 2 st Penta Diesel på vardera 165 ehk med Kamevapropeller. 2 st Volvo TAMD 120B ca. 1981
Levererades den 15/8 1961 till Svenska Cellulosa AB, Kramfors med namnet CRISTOPHER KRAMM vilket korrigerades senare till CHRISTOPHER KRAMM¹. Såldes den 12 maj 1970 för 370.000 kr till Bogserings AB Sven, Göteborg och omdöptes till SUNE. Såldes igen den 4 april 1978 till Lidköpings kommun och kallades först LIDKÖPING II och sedan LIDKÖPING. Överfördes 1985 för 602 246 kr till Lidköpings Hamnterminal AB som samma år sålde båten till Dykeri & Byggnads AB Törnqvist & Tisén från Nynäshamn. Fick då namnet BAMSE. Priset 525 000 kr. Köptes i juni 1990 av Nynäs Sjötrafik AB, Nynäshamn. Ombyggdes 2002 till passagerarbåt sedan hon hyrts av Waxholms Ångfartygs AB för pass-trafik vintertid.
Text: Bengt Westin, Marcus Busch
Under SCA-tiden.
Foto ur Bengt Westins samlingar.
CHRISTOPHER KRAMM/SUNE har nya ägarnas skorstensmärke. I Hammarbyleden på väg hem till Göteborg 27/5 1970.
Foto: Christer Samuelsson
Sune hos Bogserings AB Sven
Foto: Okänd ur mina samlingar.
I Lidköping.
Foto Jan Häggström, via Bengt Westin.
I Nynäshamn, som Bamse.
Foto Bengt Westin.
I Nynäshamn 29 mars 2003, efter ombyggnaden.
Foto Lars Johnson.
I Nynäshamn 28/2 2006.
Foto Bengt-Olof Lindgren.
Foto Bengt-Olof Lindgren.
Foto Bengt-Olof Lindgren.
I Nynäshamn 2/3 2006, agerar trossbåt när M/T Montigny lämnar Nynäshamn.
Foto Bengt-Olof Lindgren.
BAMSE i Nynäshamn 23/2 2010
Foto Nicklas Liljegren
AXEL och BAMSE i Nynäshamn 23/2 2010.
Foto: Nicklas Liljegren
1 Christopher Kramm, eller Kram som han troligen hette, invandrade på 1700-talet från Finland eller Estland och bedrev verksamhet i Sqällsån i Kramfors där han bl a byggde en vattensåg 1744. Efter honom är också Kramfors uppkallat. (Ur Bengt Westins kunskapsförråd).
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan