Karlshamns Stads Hamnförvaltning
Karlshamn kallas den lilla staden med den stora hamnen. Redan på 1880-talet förekom en livlig skeppning från staden sedan L.O Smith uppfört sin stora spritförädlingsfabrik på den västra hamnsidan. Omkring 1915 uppförde Reymersholms spritförädlingsbolag en anläggning i hamnen, och kajerna utökades, men det räckte inte sedan KF 1936 övertagit fabriken och ytterligare utbyggnad fick tas till. 1968 anlades en oljehamn vid Kölö och den kapaciteten byggdes ut efter hand.
Här hade under många år färjeförbindelse till Ventspils i Lettland men den upphörde i nov 2007. Lantmännen har under lång tid utökat sin kapacitet utskeppning av rapsolja, säd, betor mm och sedan hamnen slogs samman med Aarhus har kapaciteten ökat ännu mer. På hösten 2007 planerar man en investering på 400 milj kronor i en ny anläggning för utvinning av rapsolja för livsmedel och biodiesel som ska vara klar 2009. Karlshamn har idag flera hamnar, Stillerydshamnen, Oxhaga oljehamn, Kölöhamnen, Sternöhamnen, Sutudden-oljehamn och Innerhamnen.
Sin första större bogserbåt köpte staden 1922 då man från Finland inhandlade OTSO som döptes till MIEN. Med denna klarade man sig länge, men 1952 köptes ännu en båt, den f d landstigningsbogseraren MICO. En betydlig större och starkare bogs beställde man 1968, och 1975 en nästan likadan, båda från Åsiverken. Den första KARLSHAMN såldes 2003 och ersattes av danskbyggd KARLSHAMN (2).
Text: Bengt Westin
Bogserbåtarna
För mer information om bogserbåtarna - tryck på bilderna.
Rex
1884 - ??
Mien
1922 - 1973
Mico
1952 - 1980
Karlshamn (1)
1968 - 2003
Harry Stone
1975 -
Karlshamn (2)
2003 -
Tillbaka till rederier
Tillbaka till startsidan