Höfding
3293
Byggd 1893 vid Fredrikstads Mek Verkstad A/S
24,91 x 5,35 x 2,96 m.
Maskin: Ångmaskin om 270 hk. 1956 utbytt mot en Skandiamotor på 630 ehk
Bogserbåten HØVDING levererades 1893 från Fredrikstads Mek Verkstad A/S till Hans Pedersen, Hvidsten (tillv nr 34). Köptes den 1 november 1897 till J A Enhörnings Trävaru AB i Kubikenborg, Sverige. Namnet försvenskades då till HÖFDING.
Infördes i registret med nr 3293 och mättes samma år till måtten 24,91 x 5,35 x 2,96 m. Ångmaskin om 270 hk. Överfördes till ett dotterbolag 24 mars 1899, Rederi AB Höfding. Såldes 1936 till ett partrederi i Domsjö. Efter krigsutbrottet inkallades Höfding till
Marinkommando Ost i Stockholm och utrustades vid Jerfeds Mek Verkstad till hjälpvedettbåt typ 1 med betäckningen H.V.B. 132. Bestyckades med en 57 mm kanon typ M/89 B och en 8 mm luftvärnskulspruta M/36. Demobiliserades efter kriget (okänt när) men såldes 1 augusti 1947 till John Anton Waltari, Haparanda
och överfördes enligt ett meddelande den 5 januari 1952, till dennes bolag Sävis Såg AB för 60 000 kr. Detta bolag gick i konkurs 1956 och året därpå köpte Mo & Domsjö AB båten för 30 000 kr. I samband med detta motoriserades HÖFDING. Den gamla ångmaskinen på 198 ihk byttes ut mot en Skandiamotor på 630 ehk.
MoDo sålde henne 1976 till F:a Ringö Marin, Göteborg som döpte om henne till ZAR (målades aldrig på). Såldes ånyo 1977, nu till Rederi AB Kalmar-Runö, Kalmar vilka sålde henne till Rederi AB Gute, Valleviken 1979 för 60 200 kr. Nu ändrades namnet till HAVDER. Bolaget ombildades 1986 till Gute Bogser & Marinservice, och båten
säljs 1988 till Marin & Maskin i Stockholm AB, nu för 265 000 kr. 1990 säljs hon vidare till Väddö Kanalbolag, Stockholm för 450 000 kr. Dessa lät bygga om henne till passagerarafartyg. Nu helvit och omdöpt till MÄLARÖ. Rederiet gick i konkurs 1992, med miljonskulder, och båten säljs igen. Köpare är det norska rederiet MS Turisten ANS i Aremark,
som för 825 000 kr blir nya ägare. Båten blir nu svartmålad och omdöpt till FREDRIKSHALD. Såldes i april 2006 till Grand Hotell Egersund /Frode Teigen/, Egersund och återfick namnet HØVDING. Förvärvades den 23 april 2012 av Hans Olav Stø, Flekkefjord som fick betala 250.000 NOK.
Bytte ägare igen i januari 2019 då hon köptes för 550.000 NOK av Quality Partner AS, Nesodden med
hemort i Oslo, men redan i september 2019 såldes hon till Henrik Leonard Björnå i Fredrikstad och då var priset bara 350.000 NOK.
Text: Bengt Westin
Kockan Alice Hellgrens bilder från 1944
HØVDING
Foto: SCA-arkivet via Bengt Westin
HÖFDING
Foto: SCA-arkivet via Bengt Westin
Fr v. Wiréns Eol, J.A, Waltaris Höfding och Angur samt Axel Hedlund, Skelleftehamns Nya Trafik.
Foto: Wiking Waltari via Roland Stoltz
EOL (1), ANGUR och HÖFDING i Östrand 1948
Foto i Lennart Hedlunds saml.
HÖFDING i Furuögrund
Foto i Lennart Hedlunds saml.
HÖFDING i Furuögrund
Foto i Lennart Hedlunds saml.
HÖFDING i Nyborg, Kalix - 1948
Foto i Lennart Hedlunds saml.
HÖFDING okänt när och var
Foto i Lennart Hedlunds saml.
HÖFDING och HEDVIK okänt när och var
Foto i Lennart Hedlunds saml.
HÖFDING och ett lastfartyg i Furuögrund 1951
Foto i Lennart Hedlunds saml.
HÖFDING under MoDo-tiden
Foto: Jan Häggström via Bengt Westin
HÖFDING - 17 juni 1967
Foto: Lars Brolin via Bengt Westin
MÄLARÖ
Foto: Bengt Westin
FREDRIKSHALD
Vykort via Bengt Westin
FREDRIKSHALD i Fredrikstad - 1994
Foto: Knut Ragnar Holme
FREDRIKSHALD i Fredrikstad ca. 2000
Foto: Knut Ragnar Holme
Foto: Knut Ragnar Holme
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan