Gunnel.
SLCR – 13444 (16/7 1986)
1897 – AB Lundby Mek. Verkstad, Göteborg Nb 11 (Stål) Kontr. 970514, lev. 971119
Nyb. 1897: 15,04 x 4,05 x 2,13 m – 29,42 /
Maskin: Varvets comp.ångmaskinpå 100 Ihk, ersatt 1984 av en Volvo-Penta MD 67 C Dieselmotor på 200 Ehk
Byggdes för Göteborgs Bogserings AB, Göteborg som HUGO (2). Såldes 1907 till Kramfors AB, Kramfors och då omdöpt till GUNNEL. Bolaget fusionerades den 31/12 1954 till Svenska Cellulosa AB, Kramfors, och de sålde 1961 till Björkå AB, Lugnvik där hon fick namnet BJÖRKÅ. Sjönk i mars 1964 i Lugnviksfjärden. Anledningen till olyckan var att en toalettstol av porslin frusit sönder under vinteruppläggning. Drogs omkull av KOLBJÖRN för att inte störa timmerbuntningen på platsen.
Bärgades i sept 1977 av UV-konsult, Sundsvall och de sålde året efter till Lennart Carlsson, Sundsvall. Maskineri och inredning skrotades ur, men det blev inte mer utan skrovet såldes 1984 till Håkan Larsson, Uppsala som lät bygga om båten vid Lerviks MV, Alnö. Larsson ville döpa till SJÖJUNGFRUN men fick inte, så det blev SJÖSALA i stället. Överförd till Mälarens Båtcharter/H. Larsson/, Uppsala 1986 och där går hon som passagerarfartyg. Rederiet bytte namn efter ett par år till Rederi Stenkajen, Uppsala.
Text: Bengt Westin, kompl. Håkan Larsson
GUNNEL på Ångermanälven
Foto: Rulle Södergren via Bengt Westin.
GINNEL i Kramfors 1949
Foto: Erik Jonsson via Bengt Westin.
BJÖRKÅ nyss upptagen 3 augusti 1977
Foto: Jan Häggström via Bengt Westin.
BJÖRKÅ i Sundsvall 1978
fr.v. Lennart Karlsson, Bengt Westin samt Göran Stengel
Foto: Jan Häggström via Bengt Westin.
SJÖSALA i Uppsala 3 juni 1992
Foto: Bengt Westin.
SJÖSALA i Uppsala 6 maj 2006
Foto: Anders Winter.
SJÖSALA i Uppsala 26 september 2009
Foto: Anders Winter.
Foto: Anders Winter.
SJÖSALA i Uppsala - 11 januari 2019
Foto: Anders Winter
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan