Thor.
(ex. Garpen)
SGVZ – 11010 - 81954
24,5 x 6,91 x 3,9 m.
Maskineri: Hedemora V12 om 1 000 Hk
1954 lät Söderhamns stads Hamndirektion vid AB Hammarbyverken i Stockholm bygga en motorbogserare, och den 13 juli 1954 kunde den sjösättas och av gudmodern Maj-Britt Elffors döpas till GARPEN. Den 16 nov 1954, var det dags för leverans, och vid leveransprovturen medföljde bl a E Åsman, Å Elffors och Aug Dahlberg från Söderhamns hamndirektion samt befälhavaren J Falk. Bogserbåten var av samma typ som tidigare levererats från varvet – TOR till Gävle och HEKTOR till staten. Det nya fartyget hade helsvetsat skrov med nitade spant, fick en kommandobrygga med fönster i taket för att underlätta sikten vid assistanser samt en 4-takts 6cy MWM motor typ TRH 348 SU på 700 till 750 Ehk.
Efter 18 års tjänst genomgick hon på vintern och våren 1972 en ordentlig ombyggnad vid Lunde Varv & Verkstad AB, då beläget alldeles under Sandöbron. Hon fick helt ny styrhytt av aluminium, nytt däckshus och en ny motor. Den gamla MWM:en ersattes av en Hedemora Deutz-Diesel V12 turboladdad dieselmotor på 1.070 Ehk, och på köpet fick man dubbelt så stor plats i maskinrummet. Det enda som exteriört återstod av den gamla båten var skrovet och en lätt förändrad skorsten. Själv var jag (Bengt Westin) med och modifierade skorstenen, svetsade överbyggnaden och gjorde två reservutgångar framför däckshuset.
Under det ekonomiskt vansinniga 1980-talet skulle alla placera pengar, och 1988 såldes båten till B.G. Eriksson-Gruppen i Söderhamn AB för 1,9 Mkr, 1989 till Leasing AB Nyckeln, Stockholm för 2,3 Mkr och 1992 till Garpen Kustcharter HB för 2,5 Mkr. Hela tiden med hemort i Söderhamn. Rätt värde torde ha varit försäljningssumman, 1 550 000 kr, då hon i sept 1993 såldes till Hanstholms Bugserservice A/S, Hanstholm. Där ändrades namnet till THOR, och det fick hon behålla då hon i sept 1996 återkom till Sverige och Grums, förvärvad av Bloms Bogsertjänst AB för 2 825 000 Dkr. THOR AV GRUMS mäter 24,50 x 6,93 x ca 3,80 meter, har en dräktighet av 130UR brutto och ett netto av 39UR. Hon registrerades 1954 som SGVZ – 11010.
Information Bengt Westin
Ritning för nybygget
Via Bengt Westin
Ursprungligt utseende
Foto: Lars Brolin via Bengt Westin
GARPEN - 12 januari 1964
Foto: Lars Brolin via Bengt Westin
GARPEN - 10 april 1966
Foto: Lars Brolin via Bengt Westin
Foto: Lars Brolin via Bengt Westin
GARPEN - 16 juli 1966
Foto: Lars Brolin via Bengt Westin
Foto: Lars Brolin via Bengt Westin
GARPEN utanför Söderhamn, 1968
Foto: Detlef Klenke, Meerbusch
Garpen på Ekensbergs Varv med skada på styrbords brädgång - 1970.
Foto: Christer Samuelsson
Under ombyggnad vid Lunde Varv & Verkstad AB, 1972
Foto: Bengt Westin
Foto: Bengt Westin
Foto: Bengt Westin
GARPEN 13 januari 1985
Foto: Lars Brolin via Bengt Westin
GARPEN i Stursund 25/8 1993
Foto Krister Bång via Patrik Nylin
Åter i Sverige, THOR hos Bloms Bogsertjänst i Grums
Foto: Jan Häggström via Bengt Westin
Thor i Grums 1/1 1997
Foto: Krister Bång via Patrik Nylin
Foto: Krister Bång via Patrik Nylin
Thor i fart
Foto: Lennart Ramsvik maritimbild.com
Dessa fina bilder på en fin bogserbåt har jag fått av Uno Blom
Thor möter vit vägg på Vänern - 30/11 2002
Foto: Uno Blom
Thor och Ale assisterar sjöfarten den 18/3 2006
Foto: Uno Blom
Foto: Uno Blom
Foto: Uno Blom
Thor och Sandinges pråm Kanalia i Göteborg, nov 2007
Foto: Bengt Sandinge
Foto: Bengt Sandinge
THOR AV GRUMS i flytdockan på Gotenius Varv i Göteborg - 1/12 2008
Foto: Jan Ågren
Foto: Jan Ågren
Foto: Jan Ågren
Foto: Jan Ågren
Foto: Jan Ågren
Foto: Jan Ågren
Foto: Jan Ågren
Foto: Jan Ågren
Foto: Jan Ågren
Foto: Jan Ågren
THOR i Grums - 15 maj 2011
Foto: Anders Winter
THOR
Foto: Uno Blom
THOR
Foto: Uno Blom
THOR i Grums - 9 juni 2019
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder finns på rederiets egen hemsida.
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan