Frigga

SLIK – 15200 - IMO 9175250
Byggd 1998 vid Baltija Shipyard, Klaipeda (skrov), Odense Steelshipyard AS, Lindö Nb 598 (Stål)
33,41 x 10,92 x 4,80 m – 467 / 140 (Ill SS 2003)
Maskin: 2 st MaK 6M25 dieselmotorer á 1 800 kW = 3 600 kW

Byggdes för AS Em. Z Svitzer, Bröndby som FRIGGA (OYVC2). Flyttades för 52,0 Mkr till Röda Bolaget AB, Göteborg 1999 sedan detta bolag köpts samma år av Svitzers. Såldes 18 mars 2005 tillbaka till Danmark för 46,285 milj SEK till AS Em. Z. Svitzer, Aabenraa som några veckor senare (21 mars) sålde henne för samma pris till Bugser og Bjergning A/S i Bergen där hon kallades BRYTEREN. Åter till Em. Z. Svitzer A/S som FRIGGA (OXCU2) och registrerad i DIS 23/8 2006.
Text: Bengt Westin, samt www.skibsregister.dma.dk


FRIGGA 9/5 2007
Foto: Lennart Ramsvik maritimbild.com

FRIGGA 9/5 2007
Foto: Lennart Ramsvik maritimbild.com

FRIGGA 10/5 2007
Foto: Lennart Ramsvik maritimbild.com


Frigga som akterbåt i Göteborg, maj 2007
Foto: Bengt Sandinge

Foto: Bengt Sandinge

Foto: Bengt Sandinge


Freja och Frigga i Lysekil 2/1 2008
Freja och Frigga
Foto: Stig Samuelsson


FRIGGA i Malmö - september 2009
Frigga
Foto: Lars Gustafson

Frigga
Foto: Lars Gustafson

Frigga
Foto: Lars Gustafson

Frigga
Foto: Lars Gustafson

Frigga
Foto: Lars Gustafson

Frigga
Foto: Lars Gustafson

Frigga
Foto: Lars Gustafson

Frigga
Foto: Lars Gustafson

Frigga
Foto: Lars Gustafson

Frigga
Foto: Lars Gustafson

Frigga
Foto: Lars Gustafson

Frigga
Foto: Lars Gustafson

Frigga
Foto: Lars Gustafson

Frigga
Foto: Lars Gustafson

Frigga
Foto: Lars Gustafson

Frigga
Foto: Lars Gustafson


FRIGGA - 20 oktober 2009
Frigga
Foto: Nicklas Liljegren


FRIGGA assisterar ROMUVA in till Uddevalla - 6 mars 2011
Frigga
Foto: Bengt Sandinge

Frigga
Foto: Bengt Sandinge

I bakgrunden Sandinges hamnanläggning i Sörvik
Frigga
Foto: Bengt Sandinge


Tillbaka till Svitzer
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan