Bogserbåten Eol.
SLXT – 15289
Byggd 1963 vid Valmet Oy, Helsingfors Nb 227 (stål)
21,35 x 6,48 x 3,40 m – 69 / 21 (FIS 1999)
Maskin: B&W Alpha dieselmotor på 441 kW
Beställdes i maj 1963, kölsträcktes den 9 sept, sjösattes den 31 okt och levererades den 10 jan 1964 för Helsingfors stad, Helsingfors med beteckningen H 4. Möjligen blev hon redan 1975 såld till E J Siira Ky, Helsingfors och omdöpt till TERTTU II. Hon finns inte i Finlands Handelsflotta 1986, men väl 1987, då hon ägs av stockholmsföretaget Ve-Pe Muddrings AB med hemort i Helsingfors. Såldes den 20 jan 1987 till Rakkennuskunta Haka och den 31 dec 1988 till Maa- ja Vesirakennus Haka Oy. Troligen samma ägare som slagits samman. Möjligen blev Terramare Oy, Helsingfors nya ägare 1988, men den 23 aug 1989 köptes hon av Prittinen & Prittinen Oy, Helsingfors. I FH 1996 ägs hon igen av Terramare Oy och enligt Sjöfartsverket såldes hon den 11 apr 2000 till Raahen Satamahuolto Ky, Brahestad där hon fick namnet ELKO.
Köptes i maj 2000 av Granströms Rederi AB, Ornö och namnet blev även det ORNÖ, men den 11/11 2003 blev Rederi AB Nestor, Piteå nya ägare för 400 000:- + KRAFT. Nytt namn blev då EOL.
Låg från nyåret 2004 till sommaren i Bollsta med först pråmen W-BARGE 3 och sedan MALIN VIKING.
Text: Bengt Westin
24 maj 2005, Eol och W Barge 3 kommer till Norrkust Marina i Båtskärsnäs med deras nya kran.
3 juli 2005, Eol och pråmen Carrier 2 lastar bark för Kramfors
8 september 2005, Eol och pråmen Carrier 2 lastar materiel till Malören
6 juni 2006, Eol och pråmen Carrier 2 lossar timmer i Rundvik
27 november 2008, Eol och pråmen Carrier 2 vid Hamnskär
6 juli 2009, Eol och pråmen Carrier 2 lossar timmer i Karlsborg
juni-augusti 2010 , Eol och pråmen Carrier 2
Terttu II - mars 1983
Foto: Jan Christer Lund via Bengt Westin
Ornö - 20/9 2000
Foto: Christer Samuelsson via Bengt Westin
Ornö vid Hammarbykajen 24/7 2002
Foto: Christer Samuelsson
Eol - 23/2 2004
Foto: Bengt Westin
Eol - 3/4 2004
Foto: Bengt Westin
Eol - 7/6 2004
Foto: Bengt Westin
Eol - 13/6 2004
Foto: Bengt Westin
Eol och pråmen Barney.
Foto: Roland Stoltz, hösten 2004.
Eol.
Foto: Roland Stoltz, hösten 2004.
Beckholmen 29 januari 2005.
Eol våren 2005.
Foto: Roland Stoltz.
Foto: Roland Stoltz.
EOL´s Alpha - 14 februari 2010
Foto: Oscar Wulff
Foto: Oscar Wulff
EOL gick mellan Kurön och Lindby när HAMPUS låg still med haveri
Foto: Oscar Wulff
Foto: Oscar Wulff
EOL - 29 mars 2010
Foto: Oscar Wulff
EOL - 31 mars 2010
Foto: Oscar Wulff
JOHN EKMAN, EOL och DYNÄS II - 6 maj 2010
Foto: Oscar Wulff
Foto: Oscar Wulff
En Lake med 100-års jubilerande DYNÄS II i bakgrunden - 9 maj 2010
Foto: Oscar Wulff
CARRIER 2 - 9 maj 2010
Foto: Oscar Wulff
EOL - 3 april 2010
Foto: Oscar Wulff
CARRIER 2 - 14 juni 2010
Foto: Oscar Wulff
Alpha´n
Foto: Oscar Wulff
Upplyft av Lodbrok - januari 2011
Foto: Oscar Wulff
Foto: Oscar Wulff
EOL passerar Rystrand kl. 2 på natten på väg till Bollsta med fullastad pråm - 16 juni 2012
Foto: Magnus Häggström
EOL och CARRIER 2 anländer till Karlsborg - 9 oktober 2012
Foto: Alexander Lipkin
Foto: Alexander Lipkin
Foto: Alexander Lipkin
Foto: Alexander Lipkin
EOL förtöjd vid Domsjö Sågverk, efter att ha lämnat sin pråm längre ut i skärgården - 27 juli 2017
Foto: Olle Westling
EOL med pråm - 2 augusti 2017
Foto: Olle Westling
EOL stävar in mot Örnsköldsvik - 11 augusti 2017
Foto: Olle Westling
Foto: Olle Westling
EOL i Ö-viksfjärden
Foto: Daniel Gustafsson
EOL med virke från Burön till Örnsköldsvik - 17 augusti 2017
Foto: Daniel Gustafsson
EOL och CARRIER 2 vid Riddarholmen, Stockholm - 24 juni 2020
Foto: Jan-Olov Sundqvist
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan