Drottning Sophia

SJWY – 12771
Byggd 1904 vid Linderbergs Mek. Verkstad AB, Sundsvall (Järn)
17,60 x 4,03 x 2,25 m – 34,87 / (SV 1916)
17,65 x 4,05 x ?? m - 35 / 16 (SS 1983)
Maskin: Okänd ångmaskin på 100 Ihk - ersatt av en okänd motor på 135 ehk (1949)

Byggdes för Järpens Cellulosa AB - S. Owen Ltd, Järpen som bogser- och passagerarfartyg. Namnet DROTTNING SOFIA fick hon efter Sophie Wilhelmina Mariana Henrietta, gemål till Oscar II. Övertogs 1916 av Tegefors Werk, Järpen genom firmaändr, och byggdes om 1949 till motordrift. Köptes 1949 till Storsjöns Övre- och Indals Älfs FF, Järpen och där gick hon till 1970 då hon såldes till F:a Ceders Dykeritjänst, Öxelösund. I rask takt bytte hon ägare, 1974 till Sveriges Undervattensentreprenad, Oxelösund, 1980 till B.A.C. Kind, Oxelösund, 1981 till Swanströms Motor AB, Oxelösund, 1982 till Nilsfreds Dykeri AB – Nilsson & Fredriksson, Oxelösund och 1989 till A Sjöström, Bålsta (för 165 000 kr). 1989 fick hon återvända till Jämtland, inköpt av Föreningen Drottning Sofia, Kall. Där renoverades hon och sattes i trafik som passagerar- och museifartyg, övertagen sedermera av M/S Drottning Sofia Ek. Förening, Kall.
Text: Bengt Westin


DROTTNING SOFIA
Foto: okänd via Bengt Westin

DROTTNING SOFIA - 5/7 1965
Foto: Bernt Fogelberg via Bengt Westin

DROTTNING SOFIA - 12/1 1986
Foto: Lennart Karlsson via Bengt Westin

DROTTNING SOPHIA - 23/3 2008
Foto: Lars Skogberg

Foto: Lars Skogberg


Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan