Dovre.
SJQT-12847
Byggd 1917 av stål vid Metvikens Mek. Verkstad i Vasa.
20,98 x 4,96 m. 58,22/33,27 (Masut)
16,65 x 4,30 x 2,03 m – 30,00 / (SV 1925)
17,00 x 4,30 x 2,30 m – 29 / 0 (SS 1983)
Maskineri: Bergsunds Råoljemotor på 80 hk, ersatt 1956 av en Scania Vabis D 818 på 145 hk.
Byggdes som DOVRE för Silva Oy, Kaskö men sedan sågverket köpts av Kramfors AB flyttades hon till Kramfors 1921. Utgick ur Finsk skeppslista 1922 men återinfördes igen 1928 och köptes tydligen igen av Kramfors AB 1928 enl. brev från KAB den 8/1 1929.
Såldes 1948 till Pr/ Erik Valdemar Josefsson, Luleå. Under assistans av tyska lastångaren LÜSAND utanför Germandön i Luleå skärgård den 8 juli 1952 kantrade fartyget och sjönk, varvid styrman och motorskötaren omkom. Bärgades samma år. Ny huvudredare blev 1971 Ragnar Josefsson, och året efter såldes båten till Svecia Marin AB /Oliver Klockseth/, Bromma. Ägdes därefter i tur och ordning av Nils Sture Forsberg, Hägersten, Jan-Olof Liss, Leksand, Pr/ Hans Torgny Daniels, Västerås, Norells Mek. Verkstad, Ludvika och slutligen, från 1991 av Pr/ Ove Lagergren, Borlänge. Hela tiden från 1973 möjligen fritidsbåt, och i alla fall med namnet DOVRE.
Luleåbogserare drogs omkull. En sjöolycka som krävde två människoliv inträffade på tisdagseftermiddagen under bogsering i Luleå skärgård. Bogserbåten ’Dovre’ gick ut för att assistera tyska fartyget ’Luesand’, som fått fel på roderledningen. 12 m/s vind blåste och sjön var ganska grov. ’Dovre’ hade försökt dra den tyska ångaren, som kommit ur kursen, i rätt farled, men av wirens tryck och påfrestningen då den tyska båten stävade åt ett håll och bogserbåten åt ett annat, blev hotet för bogserbåten att dras omkull överhängande. Manskapet skyndade med yxor till wiren i aktern för att hugga av denna men kom för sent. Bogserbåtens reling drogs på ett ögonblick under vattnet som strömmade in, och båten sjönk på 18 m djup. Två man följde med i djupet, nämligen 70-årige styrmannen Arvid Thorsell från Töre och 30-årige motorskötaren Göte Lundström från Jämtön. De övriga på båten, befälhavaren Erik Josefsson, Luleå och en kocka från Piteå räddades. (Norra Västerbotten 9/7 1952).
Info: Bengt Westin
DOVRE
Göran Stengel via Bengt Westin
DOVRE
Göran Stengel via Bengt Westin
DOVRE
Foto: Malte Eriksson via Bengt Westin
HUGIN och DOVRE i Furuögrund
Foto: Lennart Hedlunds saml.
DOVRE i Hjälmare Kanal. Resan gick via Västerås till Stockholm. (De två följande bilderna är från samma resa) - 1977
Foto Tony Nordesjö
På aktern står ett elverk som köptes på skroten i Kolava och vars generator senare sattes i DOVRE.
Foto Bengt Westin
Dovre i Västerås 13/8 1977
Foto Christer Samuelsson
DOVRE i Borlänge, renoverad och klar för sjösättning - 13 oktober 2020
Foto Anders Winter
Foto Anders Winter
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan