Colibri

Colibri har eldrift som ger henne 4,5 knop i 12 timmar. Vid 5,5- 6 knop 8 timmars drift. Detta är världsrekord för en elbåt. Dessutom deplacerar hon mer än dubbelt så mycket och är större som de största elbåtarna. Hon drar inte mer än 35 A (max 65 A). Batterier från Northstar 24 v 510 Ah och optimerad teknologi ger dessa resultat. Vill man åka på längre färder och i fart upp till 10 knop, finns det en 25 hk diesel gömd under en trappa. Elmotorn är högeffektiv och avger i stort sett ingen värme, vilket de motorer som finns på marknaden gör. Enda "nackdelen " är att den är tung. Med stor massa i nödvändiga delar har den dock lågt inre motstånd. Dieseln släpper ut avgaser + ånga i skorstenen. En liten kran finreglerar ångan vid behov. Alltså ångbåt på nåt vis. Medlem i SÅF. Jag såg en journalfilm där Oscar II och drottning Sophie steg iland från henne efter färd från chefsfartyget Drott, där Colibri sannolikt var chefsslupen.
Text: Calle Ring

Före renovering
Foto Calle Ring

Baktrall före renovering...
Foto Calle Ring

....och efter.
Foto Calle Ring

Foto Calle Ring

Foto Calle Ring

Foto Calle Ring

Foto Calle Ring

Foto Calle Ring

Foto Calle Ring

Foto Calle Ring


Tillbaka till Flottan