Sandslån I
SHDX - 12087
Byggd 1896 vid Hernösands Verkstad & Varfs AB, Härnösand (järn)
21,35 x 4,46 x 2,30 m. 48,37/16,31 (SV 1918)
21,56 x 4,46 x ?? m – 50 / 6 (SS 1983)
Maskin: Varvets 2-cyl comp. ångmaskin på 140 ihk. Motoriserad 1953 med en Atlas diesel 175-200 hk/450 v.min. - 6-cyl. 2-takt. 1961 byte till en Cleveland Diesel Corp. rak 8:a, 2-takt. 500 hk vid 8-900 v.min. Vid okänd tidpunkt ersatt av en Volvo Penta.
Byggdes för Ångermanälfvens Flottningsförening, Nyland som SANDSLÅN I. En präktig ångbåt är den i Hernösands MV bygda ’Sandslån I’ om 35 hkr, hvilken idag öfverlämnades till egaren, Ångermanälfvens FF. (VA 23/5 1896). Ångermanälfvens Flottn. förening hade i lördags sammanträde. Tillgångar: ång. ’Sandslån I, af Flottningsbolaget öfvertagen egendom: ång. ’Sandslån II’. (VA 21/3 1898). Överfördes till ÅFF:s Drifts Ab 1919 men såldes 1931 till dykare A.T. Rosell, Härnösand och han ändrade namnet till GEFION, men sålde vidare 1938 till Werner Wiberg, Husum som döpte om båten till BORE. Motoriserades 1953 vid Gideåbacka varv och överfördes 1967 till Wibergs dödsbo och 1968 till Bröderna Wibergs Rederi AB, Husum. År 1976 hade inte Wibergarna längre någon användning för båten och sålde den till skrot, dvs PLM-Återvinnings AB, Ystad. Hade då legat upplagd i flera år i Gideåbacka. Drogs tillsammans med BALDER och AGGÖ till Stockholm, men på väg dit köptes BORE av Arne Avelins Bogserbåts AB, Lidingö som överlät samma år genom köp till Rolf Trensare, Lidingö. Hans Rune Skogulf, Nyköping blev ägare 1978 och efter detta blev sig BORE aldrig riktigt lik. En ombyggnation till motorsegelfartyg vidtog och var avslutad omkring 1982, och båten seglade vidare som CATHARINA UHRWEDER. Låg julen 1996 i Antigua, Västindien. I maj 1997 åkte ägarna tillbaka till Sverige och 1999 utbjöds båten till salu. Hon lades upp i River Bend Marina i Fort Lauderdale och såldes 2007 till Calman Parker, Nassau, Bahamas. Sedan hon bottenmålats togs hon under bogsering till Nassau men den bogserande båten fick problem så båda båtarna lades upp i en kanal i Florida. Sänktes som konstgjort fiskerev utanför Haulover (Flo), men då med namnet CATHARINA.
At noon, the ‘Catharina’ are scheduled to be scuttled in 200 feet of water about two and half miles off the Haulover Inlet. Once on the bottom the ships will 'enhance the marine habitat' and provide additional 'fisheries resources', according to the Department
of Environmental Resources Management (DERM). Built in Sweden in 1896, the 72-foot Catharina spent most of its life as a steam powered logging tug boat. It was later converted to a motored sailing vessel. (Scubaboard.com)
Text: Bengt Westin, kompl. ang. dieselmotorer: Håkan Sundström (Fallrepet)
Från Cenneth Wedin kommer följande berättelse om CATHARINA UHRWEDERs avfärd från Sverige:
Den bild från Amerika som visar henne under röda segel är egentligen ett vykort som jag också har i min hand. På baksidan står tryckt ”Skonaren Catharina Uhrweder” och ”Foto: Neil Goldstein”. Så såg hon ut när jag först kom i kontakt med henne genom min svåger Magnus Berglund som då ägde båten.
Måhända att Catharina Uhrweder från puppstadiet som bogserbåt förvandlades till fjäril och en graciös slätskonert. Hur som helst var hon också förvandlad till en mysig långfärdsbåt med en ny genua för extra driv på undanvinden. Nymodigheter i maskinrummet, modernt servo, rodersystem, kommunikationsradio, radar och vind-elverk till en hel uppsättning batterier. Byssan på akterdäck hade fått ny och större kyl, L-soffa och tvåvånings elegant matbord med mässingslister. Kaptenshytten var midskepps samt dusch och toa på däck och under däck motorrum, salong och åtta kojplatser i förskeppet. Hon fick också sin vita färg på friborden när hon låg upplagd i torrdocka på Djurgården.
Allt detta skulle provas när hon nu extrautrustad lämnade Norrmälarstrand (se bild nedan) den 16 juni 1996 klockan 1400, allt enligt loggboken. Catharina Uhrweder seglade med ägaren/skepparen Magnus och fem man i besättningen, varav jag var en, när hon lämnade ”grodhavet”. Hon seglade graciöst ut via Södertälje till Saltsjön med Oxelösund som första hamn för bunkring av diesel.
Seglingen gick sedan vidare under Ölandsbron mot Ystad med stopp i småbåtshamnen. Hamnkapten trodde inte sina ögon när han kom ner på morgonen. Därifrån till Kiel och övernattning i Cuxhaven. Några ur besättningen byttes under resans gång när deras ledighet tog slut. Sedan en avstickare ut på Nordsjön till Helgoland, och angöring Dover i sedvanlig dimma. Bogsprötet fick hållas in när Hoovercrafts dundrade förbi i 25 knop i dimman mellan Dover - Calais. Hamnlots var obligatorisk.
Efter en engelsk frukost på puben gick seglatsen med en del motorkörning beroende på tidvattnet i Engelska kanalen; sedan Cherbourg, Jersey, och kurs väl från land över Biscaya med frisk vind, dock kolsvarta moln inåt land, mot Vigo i Spanien; totalt loggat i hamn 1 713,5 distansminuter. De första delfinerna mötte oss ute på Biscaya. Sedan mot Portugal och hamnen Vilamoura dit våra fruar reste för att ansluta.
Ja så gick färden med några fler trevliga stopp och några dygn i Gibraltar, sedan in i Medelhavet och kurs mot Cap d´Agde i södra Frankrike; totalt loggat 2 715,5´ i hamn. Där skulle Catharina Uhrweder ligga ett tag för byte av besättning och förbereda för skepparens planerade familjesegling över Atlanten i oktober samma år. Men det är en helt annan historia.
Från Elisabeth Berglund kommer följande komplettering av båtens senare historia:
Det var vi som köpte henne 1995 och seglade till Västindien med gastar och en åttaårig son. Hon blev upplagd i Trinidad i två år. Därefter seglades hon upp mot USA, men hamnade i en enorm storm utanför Kuba och blev illa tilltygad.
Blev till slut upplagd i Fort Lauderdale. Låg där i några år och numer tror vi att hon är nerskuren till skrot.
I maj 1997 åkte familjen hem till Sverige. Två år senare gjordes ett försök att reparera båten men masten skadades av en annan båt så pass mycket att kostnaden för reparation blev för stora och i stället bjöds båten ut till försäljning i Fort Lauderdale. Detta lyckades inte så troligen är båten skrotad nu. (Inte än - se nedan)
Från Andrew Lydecker som är marinarkeolog och arbetar för US Army Corps of Engineers kommer följande fortsättning på båtens historia:
Båten låg på River Bend Marina i Fort Lauderdale sedan 2001. Båten fick en hel del skador under en orkan 2005. Såldes till nuvarande ägaren, Mr. Calman Parker, Nassau, Bahamas, 2007. Efter rengöring och bottenmålning styrdes stäven mot Bahamas, kopplad vid sidan av en annan, bogserande båt inköpt vid samma tillfälle. Den bogserande båten fick problem i maskin och dockades. Ett par veckor senare skedde ett nytt försök att komma iväg. Efter ett par sjömil sprang bogserbåten läck, så för att inte blockera kanalen så styrde man mot land och där ligger ekipagen fortfarande två år senare. Ägaren bor ombord på CATHARINA UHRWEDER. Båtarnas läge i kanalen utgör ett visst irritationsmoment och risken är stor att de kommer att skrotas inom en snar framtid
Enligt uppgift till Andrew så skall det nu sitta en Volvo Penta i båten.
Via Andrew har jag fått info om att CATHARINA numera (september 2010) har sänkts utanför Haulover Beach som en del av ett konstgjort rev.
SANDSLÅN I
Foto: Rolf Sahlén via Bengt Westin
SANDSLÅN I
Foto: Erik Söderström via Bengt Westin
GEFION i Härnösand
Vykort i Christer Samuelssons saml.
BORE
Foto: Klubb Maritims Västra krets (Fotopumpen), via Bengt Westin
WÄIJA och BORE med en massapråm i förgrunden. Furuögrunds hamn ca. 1950
Foto i Lennart Hedlunds saml.
BORE
Foto: Bernt Sjölunds saml. via Bengt Westin
BORE
Foto: Jan Häggström via Bengt Westin
BORE
Foto: Lars Brolin via Bengt Westin
BORE
Foto: Christer Samuelsson via Bengt Westin
Oden och Brage bogserar Balder, Aggö och Bore på sista resan
CATHARINA UHRWEDER i Halvkakssundet okänt år.
Foto: Olle Renck i Christer Samuelssons saml.
CATHARINA UHRWEDER på vykort i Sverige. Samma vykort hittade nuvarande ägaren Calman Parker ombord.
Vykort, foto: Neil Goldstein i Cenneth Wedins saml
CATHARINA UHRWEDER
Foto: Örjan Kronvall via Bengt Westin
CATHARINA UHRWEDER vid Keitsor i Korpo - 4 juli 1990 klockan 2000
Foto: Folke Österman
Folke mötte CATHARINA UHRWEDER vid position 60*11,4`och 21* 30`.
Foto: Folke Österman
Foto: Folke Österman
CATHARINA UHRWEDER vid Norr Mälarstrand 16 juni 1996
Foto: Cenneth Wedin
CATHARINA UHRWEDER
Foto: Elisabeth Berglund
CATHARINA UHRWEDER
Foto: Elisabeth Berglund
CATHARINA UHRWEDER i sin nuvarande position i närheten av Ft Lauderdale (2007-2009)
Foto: Andrew Lydecker
Tillbaka till Wibergs
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan