Atle

SDMK – 11082
Byggd 1901 vid Karlskrona Varvs AB, Karlskrona (Stål)
19,79 x 4,37 x ?? m – 57 / 0 (SS 1983)
20,57 x 4,36 m. - 57 brutto (2014)
Maskin: Okänd 3cy ångmaskin på ca 600 Ihk - ersatt av en 7-cyl turbomatad Skandia dieselmotor på 540/780 hkr (1968) - ersatt av en Scania DS11 på ca 300 hkr (2014)

Byggdes som bogserångare på Karlskrona Örlogsvarv för varvets eget behov, fick namnet ATLE (källa: Svenska Krigsarkivet). Fanns 1968 hos Ljunggrens Svets AB, Göteborg. Ombyggdes till motorfartyg detta år och ångmaskinen förvärvades sedermera av Rubens Maskinhistoriska samlingar, Götene. Såldes 1983 till GMS Gullmarens Mudder & Sjötransport AB, Munkedal som sålde 1983 till Marin & Maskin i Skärholmen AB, Stockholm. Priset då var 50.000 kr, vilket hade sjunkit till 40 000 kr 1989 då Tocco AB, Stockholm blev nya ägare. Byggdes om till fritidsbåt men såldes igen 1996, denna gång till Tomas Ekholm, Stockholm och Gunnar Weidås, Stockholm köpte den 25 feb 2004. Såldes igen den 27 dec 2006 till Rafael Edholm, Stockholm som sålde den den 3 juni 2013 till Mikael Dahlgren, Stockholm, som avrustade ATLE med avsikt att rusta upp med nya drivlina och använda som permanentbostad (2015).
Text: Bengt Westin, Mikael Dahlgren, Jan Hoden (motor)


ATLE
Foto: Mikael Dahlgren

ATLE i Göteborg
Foto: Lennart Ramsvik maritimbild.com

ATLE på Riddarfjärden 5/4 1985
Foto: Christer Samuelsson

ATLE utanför Finnboda Varf den 21 juli 1991
Foto: Christer Samuelsson

Foto: Christer Samuelsson


ATLE på Kummelnäs varv för byte av propeller, till Bergs som var kraftigere, för isgång.
Foto: Jan Hodén

Foto: Jan Hodén

Foto: Jan Hodén

Foto: Jan Hodén

ATLE och HEDVIG
Foto: Jan Hodén

ATLE
Foto: Jan Hodén

ATLE
Foto: Mikael Dahlgren

Foto: Mikael Dahlgren

ATLE i Stockholm - 19 mars 2016
Foto: Bengt Westin


Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan