Garm
IMO 5126342
Byggd 1958 vid Albert Bonne Schiffswerft, Hamburg Nb 417
29,99 x 7,04 x 3,66 m – 144 / 0
Maskin: Deutz 8cy dieselmotor på 1.200 Ehk / 1.030 kW
Byggdes för Svitzers, Köpenhamn som GARM (2). Såldes i april 1980 till Turuntullin Romu-Juha Keskitalo Ky, Rauma och omdöptes till WILKK men blev samma år i september vidaresåld till Saaristomeren Hinaus Oy, Pargas och 1982 fick hon tillbaka namnet GARM. Okänt år förvärvad av Baltic Tug Oy, Pargas och de sålde i maj 1994 till Baltic Tramp Shipping Co, Kaliningrad med hemort i San Lorenco, Honduras och där förkortades namnet till ARM. Från 1994 och några framåt bogserade hon timmerpråmar från Baltikum till industrier i Norrland, (möjligen hyrd av Wiréns Rederi AB, Piteå). Återgick till ägarna och återfick namnet GARM 2003. Var i fart den 2 okt. 2012 då hon passerade vid Ust-Luuga i Ryssland med okända ägare.
Text: Bengt Westin (Källor: Tugspotters, Marine Trafic)
ARM vid Sandöbron - 1994
Foto Jan Häggström via Bengt Westin
ARM vid Sandöbron - 16 augusti 1995
Foto Jan Häggström via Bengt Westin
ARM i Bergkvara - 2002
Foto Johnny Andersson
ARM med pråm i Bergkvara - 2002
Foto Johnny Andersson
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan