Andra intressanta fartyg


IDA (C4CZ2) i Kalmarsund - 2 januari 2015
IMO: 8613358 Byggd 1986, 82,53 x 11,3 m. 1616 ton brutto. 2019 dwt. Cypriotisk flagga.
Foto: Göran Johansson, Sydostnyheter.se


VIGOROSO (ZDIK3) i Kalmarsund - 24 september 2014
IMO: 9191943 Byggd 2007 vid Pendik Shipyard, Istanbul, Turkiet. 100 x 16 x 4,6 m. 4244 ton brutto. 5555 dwt. Gibraltarflaggad. Hette fram till augusti 2007 KAR CENGIZHAN.
Foto: Göran Johansson, Sydostnyheter.se

Foto: Göran Johansson, Sydostnyheter.se


KOLLUND (C4CL2) i Kalmarsund - 23 maj 2013
IMO: 9088287 Byggd 1994 vid Ferus Smit Scheepswerf, Hoogezand, Holland. 91 x 13 x 4,2 m. 2818 ton br. 4170 dwt. Tidigare namn FLINTEMAR till 2003. Efter april 2014 WILSON HAMBURG.
Foto: Göran Johansson, Sydostnyheter.se


NIMBUS - 21 juli 2013
Foto: Anders Winter


NEXANS SKAGERRAK - 7 februari 2013
Foto: Bengt Sandinge

IMO: 7619458 Kabelutläggningsfartyg, byggt 1976. 100 (112,5 efter 2010) x 32 m. - brt.10147. dwt.7150 (9373 efter 2010)
Tidigare namn SKAGERRAK, från 2000 HAVILA SKAGERRAK , från 2004 BOURBON SKAGERRAK och från 2006 NEXANS SKAGERRAK (LCEK). Förlängdes med 12,5 meter och moderniserades vid Cammell Laird Shiprepairs and Shipbulders i Birkenhead, England under två månader 2010 till en kostnad av 8 MEUR.
Foto: Bengt Sandinge


WILSON HAWK i Sarpsborg - 2012
Foto: Knut Ragnar Holme


SDGO Byggd 1946. 37,77 x 6,94 x 2,91 m. - 202/60. Maskin: 440 kW. Rederi Skärgårdsgrus, Värmdö

SOLSKÄR i Hammarbykanalen - 24 april 2012
Foto: Anders Winter


VESTBORG i Fredrikstad
Foto: Knut Ragnar Holme

DMITRY VARVARIN lämnar Fredrikstad
Foto: Knut Ragnar Holme

Foto: Knut Ragnar Holme

KIISLA i Vasklot, Vasa
Foto: Jari Pellas

NILS B i Vasklot, Vasa
Foto: Jari Pellas

PASILA i Vasklot, Vasa
Foto: Jari Pellas

SARAH WONSILD i Sarpsborg - 2006
Foto: Knut Ragnar Holme

WILSON GDANSK i Fredrikstad - 2011
Foto: Knut Ragnar Holme

REGINA MAGDALENA i Sarpsborg - 2006
Foto: Knut Ragnar Holme

BEWA lägger ut från hamnen i Stora Vika - 10 december 2011
Foto: Anders Winter

Foto: Anders Winter


DRAWA på väg in i Mälaren efter att ha passerat Hammarbyslussen - 9 september 2011
Foto: Anders Winter

Foto: Anders Winter


AKADEMIK FEDOROV i S:t Petersbugs hamn 13 juli 2010
IMO: 8519837 Byggd 1987. 141,2 x 25 m. Forskningsfartyg från St. Petersburg, Ryssland.
Foto: Björn Hansson


ELLINA lastar vid LKAB´s malmkaj i Narvik 24 juni 2009
Foto: Alexander Lipkin


ELISABETH i Frihamnen 16 juni 2009
Foto: Björn Hansson


FALSTER i Karlsborg mars 2009
Foto: Jan Franzén

ANKIE lastade papper i Karlsborg mars 2009
Foto: Jan Franzén

LOIREBORG lastade massa i Karlsborg mars 2009
Foto: Jan Franzén

USSELDIEP i Karlsborg mars 2009
Foto: Jan Franzén


FLINTERDIJK lastar i Rundviks hamn för färd mot USA - 19 februari 2009
Foto: Pierre Huisman

AXEL ligger vid kajen också, redo att hålla hamnen farbar
Foto: Pierre Huisman

Foto: Pierre Huisman

Foto: Pierre Huisman

Foto: Pierre Huisman


ORANESS, Svendborg i Hammarbyhamnen 7/2 2009
Foto: Anders Winter

Foto: Anders Winter


JOSEFINE med hemmahamn Borgå slussar ut ur Mälaren vid Hammarbyslussen 20/12 2008
Foto: Anders Winter

Foto: Anders Winter

Foto: Anders Winter


LOTUS 8/6 2008
Foto: Lasse Lundell


AMORE passerar Hammarbyhamnen mot Hammarbyslussen för vidare fart på Mälaren
Foto: Anders Winter

Foto: Anders Winter

Foto: Anders Winter


PAVONA i Lidköpings hamn 1/6 2007
Foto: Hans Bleeker
Hon byggdes 1951 som PAVONIS hos Scheepsbouwbedrijf N.V. v/h Th.J. Fikkers för Rederi Pavonis i Delfzijl. Såldes den 12 december 1959 till Sverige och fick namnet PAVONA. Såldes igen i april 1961 och döptes till CARLSÖ. Sedan mars 1973 bär hon namnet PAVONA igen och seglar fortfarande!
SHXJ 40,24 x 7,44 x 2,73 m - 299/146. Maskin 195 hkr.
Fakta: Hans Bleeker


CLIPPER BARDOLINO i Hammarbyhamnen 25/11 2007,
Foto: Anders Winter
CLIPPER BARDOLINO är byggd i januari 2007 av Turkter i Tuzla, Turkiet till Clipper Wonsild Tanker (UK) Ltd. i Nassau, Bahamas. Utrustad i Yardimci, Tuzla, Turkiet med varvs nummer 41. LOA: 90,5 M x 14,6 M, 3569 dwt och 11,5 knop.
Fakta: Christer Skiöld


VIA närmar sig Hammarbyslussen 25/11 2007,
Foto: Anders Winter


NORDANVIND i Värtan 4 augusti 2007, fotad från Sankt Erik
Foto: Lars Johnson

NORDANVIND 3/10 2008
Foto: Anders Winter

JEHANDER 2 och NORDANVIND med JEHANDER 1 på andra sidan Hammarbykanalen - 28 oktober 2011
Foto: Anders Winter

Foto: Anders Winter

NORDANVIND i Hammarbyhamnen - 6 september 2012
Foto: Anders Winter

Grusbåten NORDANVIND byggd 1894 som hjulångare. 45,21 x 6,00 x 2,41 m. 207/78 ton. 300 DWT.
Ny motor 2000: 2 x Scania Di 12 41M360 10-51 , 530 kW.
Tidigare namn HAPARANDA, KAJAVA och TROLLÖ. Ombyggd och förlängd 1983 på Kummelnäs varv, ägs av Westerberg Grus i Djurhamn, Sverige.


STOC MARCIA i Värtan 4/8 2007, fotad från Sankt Erik
Foto: Lars Johnson

STOC MARCIA levererad den 14/6 2007 till Stoc Tankers A/B i Stockholm (Bo Andersson). Byggd på Ceksan Tersanesi i Istanbul, Turkiet, varvsnr. 30. LOA 99,91 M x 15,0 M. 4500 dwt. Maskin: Mack på 4076 HKR, 13,5 knop. Cypernflaggad med hemmahamn Limassol.
Fakta: Christer Skiöld


BOW ORION i Värtan 4/8 2007, fotad från Sankt Erik
Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

BOW ORION är byggd på Stocznia Szczecinska i Stettin, Polen 1977 som BOW SKY för Sameiet Bow Sky (A/S Rederiet Odfjell) i Bergen. Överförd 1978 till P/R Bow Polship i Bergen. Överförd i juni 1985 till Skibs-A/S Storli i Bergen. Hemmahamn ändrad 1986 till Panama. Överförd i augusti 1987 till Skibs A/S Storli, Bergen-NIS. Överförd 1997 till Storli Chemical Tankers A/S, Bergen-NIS. Överförd 1998 till Odfjell Chemical Tankers. Såld 1999 till Star Tankers A/S i Haugesund-NIS. Överförd 2004 till Star Tankers Ltd. Douglas Isle of Man (Salhus Shipping A/S i Karmsund) Haugesund-NIS och omdöpt till BOW ORION. LOA 170,53 M x 25,32 M, 27641 dwt. Maskin: 1 st. 6-cyl 2T Sulzer DM på 8900 HKR. BOW ORION, blev omdöpt i september 2007 till MERCUR. Samma rederi och flagga som tidigare.
Fakta: Christer Skiöld


BETTY THERESA i Värtan 4/8 2007, fotad från Sankt Erik
Foto: Lars Johnson

BETTY THERESA, byggd som STAVTANK på Malta Shipbuilding Co. Ltd. i Valletta 1995. Utchartrad 2006 till Herning Shipping A/S i Danmark. LOA: 115,1 M x 18,25 M, 8500 dwt. Maskin: Ulstein Bergen diesel på 3533 kW, 14,5 knop.
Fakta: Christer Skiöld


CAPELLA 30/7 2007, fotad från Södertörn
Foto: Lars Johnson

Byggd i stål på Kalmar Varv 1929. 23,0 x 5,4 x 1,8 m. 81 brt. 200 hk diesel. 8 knop. Byggdes för Svensk Engelska Mineralolje AB som SHELL 1. Gick under många år i skärgården för att sedan som ESKIL och senare VÄSTERÅS tjänstgöra i Mälaren. Köptes av Marinförvaltningen 1949 och utrustades med undervattenmikrofoner och spaningsutrustning. Namn i flottan var först CAPELLA senare URD. Munktell råoljemotorn byttes 1975 ut mot en modern diesel. Såldes 1986 och blev privatfartyg.


WOLGASTERN 28/7 2007, i Bergs oljehamn fotad från Sankt Erik
Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

WOLGASTERN byggd 1999 på Stocznia Gdynia i Polen till Rigel Reederei GmbH. Co. KG MT Wolgarstern. LOA 162,16 M x 27,00 M. 21823 dwt. Maskin: B&W 6RTA 72 U på 7860 kW, 15 knop. Isle of Manflaggad med Douglas som hemmahamn.
Fakta: Christer Skiöld


JEHANDER 1 i Hammarbyhamnen 22/11 2004
Foto: Lars Johnson

JEHANDER 1 i Hammarbyhamnen 24/11 2004
Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Byggd 1970 i Raumo, Finland. 75,02 x 8,62 x 3,52 m. 823/527 ton. 2 x Saab Scania DSI14, 462 kW. 7,5 knop. Ägs av Sand & Grus AB Jehander, Stockholm.


JEHANDER 2 i Hammarbyhamnen 21/4 2007
Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Byggd 1965 i Luleå. 31,50 x 8,02x 3,20 m. 199/131 ton. 6 cyl. Volvo Penta 4 SA. 169 kW. 7 knop. Hette SANDÖN till 1978, därefter JEHANDER 2 hos Sand & Grus AB Jehander, Stockholm.


ARCTICA i Värtahamnen - 16/3 2003
Foto: Lars Johnson

ARCTICA, byggd som OTELIA till OT Rederierna i Skärhamn på Lödöse Varv 1969. LOA 98,9 M x 12,5 M, 4232 dwt. Ombyggd 1998 med dubbla skrov och förlängd till 100,8 M.dwt ändrad till 4406 dwt. 12 knop. Omdöpt 1988 till ARCTIC 1 och 1994 till ARCTICA. Seglar 2006 med Nederländska Antillernas flagga och Willemstad som hemmahamn.
Fakta: Christer Skiöld


APACHE 1 i Hammarbyhamnen - 16/3 2003
Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

APACHE 1 är byggd som APACHE på Lindenau i Kiel 1980. LOA 97.9M x 13,7 M. 3659 dwt. Omdöpt till APACHE 1 2001. Såld 2007 till NT Bunkering i Tallinn, Estland och omdöpt till RISTNA. under Maltaflagg.
Fakta: Christer Skiöld


AZTEK i Värtahamnen - 9/3 2003
Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

AZTEK byggd 1978 på Lindenau i Kiel. LOA 98,3 M x 13,7 M, 3660 dwt, 12,5 knop. Seglade 1996 med Liberiaflagg och Monrovia som hemmahamn. 2001 seglar hon under Maltaflagg. Såld 2005 till Ryssland och omdöpt till ARIES, ägs av Lukoil-Neva i St. Petersburg, Ryssland.
Fakta: Christer Skiöld


NEMUNA på GV-varvet, Beckholmen, 1/3 2003
Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

NEMUNA byggd 1998 på Bodewes I Hoogezand Holland. Utrustad på Volharding, Foxhol i Holland. LOA 89,7 M x 13,6 M, 4138 dwt, 13 knop. Maskin: MAN/B&W 7L32/40 på 3360 kW. Ägs av Österströms Rederi i Norrköping men seglar sedan juli 2007 med Antigua & Barbudaflagg / St: Johns.
Fakta: Christer Skiöld


LAURA i Frihamnen 1/2 2003
Foto: Lars Johnson

LAURA, byggd på Sietas i Neuenfelde i Tyskland 1996 LOA. 119.9 M x 18,1 M, 6535 dwt, 17 knop. Ägs av Langh Ship i Piikkio, Finland.
Fakta: Christer Skiöld


ANETTE THERESA bogseras ut ur Hammarbyhamnen 24/11 2002
Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

ANNETE THERESA byggd 1976 på Bayerische Shiffbau i Erlenbach, Tyskland som BIRGITTA. Såld 1986 till Herrning Shipping i Aarösund, Danmark och omdöpt till ANETTE THERESA. Såld 2006 till Ryssland och omdöpt till ANATOLIY BILICHENKO. LOA 73,6 M x 11,6 M. 1849 dwt. 12 knop.
Fakta: Christer Skiöld


WILSON TANA i Frihamnen 23/11 2002
Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

WILSON TANA byggd 1977 på Hashihama Zosen i Hashihama, Japan som SUMBURGH HEAD till Christian Salvesen Co. Ltd. i Leith, Skottland. Såld 1990 till Barra Head Shipping Ltd. Irland och omdöpt till HOOK HEAD. Såld 1993 till Viscay Shipping Inc i Panama och omdöpt till HUSNES. Såld 2002 till Short Sea Shipping, Malta och omdöpt till WILSON TANA. LOA 110,6 M x 17,6 M. 7174 dwt
Fakta: Christer Skiöld


HOLMÖN i snöoväder i Värtahamnen 10/11 2002
Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Byggd 1978 i Kalmar, ombyggd och förlängd 1991 i Husum, Tyskland. 135,01 x 18,03 x 8,41 m. 8 383/3 987 ton. Hitachi Zosen B&W 6K45GF på 3 900 kW, 14 knop. Har tidigare hetat DANIA till 1983, DONNY till 1988 DENEB till 1991 och sedan dess HOLMÖN hos B&N Rederi AB, Skärhamn.


UIKKU vid Loudden 2/11 2002
Foto: Lars Johnson

UIKKU byggd 1977 på Nobiskrug Werft i Rendsburg, Tyskland. LOA 164,5 M x 22,3 M. 15954 dwt, 17 knop, varvsnr, 869. Fartyget som är byggt med dubbel botten är isgående. Såld 2003 till Ryssland och omdöpt till VARZUGA. Ägs av Murmansk Shipping, Ryssland.
Fakta: Christer Skiöld


CAMILLA upplagd i Mariehamn 25/8 2002
Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

CAMILLA, byggd 1982 på Kreugerwerft i Rendsburg, Tyskland. LOA 133,41 M x 20,93 M, 7600 dwt, varvsnummer 1506. Maskin: 1 st. Stork-Werkspoor 12 TM410 V diesel, 14 knop. Levererad till Lundquist Rederierna i Mariehamn. Chartrad av Trans- fennica 1997 och insatt 1998 på traden Rauma-Hangö-Blyth-Lubeck- Södertälje-Rauma. Upplagd 2002 i Mariehamn. Chartrad av Gorthon Lines i januari 2003. Såld i juni 2003 till Gilbert Enterprise Ltd. i Clarensville, Kanada. Barbadosflagga och Hamilton som hemmahamn. Överförd i april 2004 till Groupe Desgagnes Inc. i Quebec, Kanada och omdöpt till CAMILLA DESGAGNES.
Fakta: Christer Skiöld


SYDGARD i Mariehamn 25/8 2002
Foto: Lars Johnson

SYDGARD, byggd på Sietas i Neuenfelde, Tyskland som INA LEHMANN 1981 för Reederi Hans Lehmann i Lubeck. Såld 1989 och omdöpt till VERENA. Såld 1993 till Bror Husell Chartering i Mariehamn på Åland där hon fick namnet SYDGARD. Såld 2004 till Sydland Shipping Ltd i Tallinn, Estland och omdöpt till SYDLAND seglar hon under Antigua & Barbudaflagg med St Johns som hemmahamn. LOA 80,81 M x 13,43 M. 2574 dwt. Maskin: MWM TBD 484-080 på 1750 HKR. 10,5 knop.
Fakta: Christer Skiöld


VORSAA? på väg under Danviksbron 1975
Foto: Lars Johnson


Klaffbron i Trollhättan ca 1952
Vykort från Pressbyrån pg 1952 i min samling


Slussning vid Trollhättan ca 1953
Vykort från Pressbyrån pg 1953 i min samling


Tillbaka ett steg
Tillbaka till startsidan