Agria 2800 D
Tvåhjulstraktor, tillverkad på 1960-talet, av Agria-Werke, Möckmühl, Västtyskland.
Motor: Hatz, typ E 780. Encylindrig, fyrtakts, luftkyld, dieselmotor med virvelkammare.
Cylinderdiameter: 80 mm. Slaglängd; 100 mm. Cylindervolym: 0,502 liter. Kompressionsförhållande: 23:1. Max varvtal: 3000 r/m.
Effekt: 10 hk vid 3000 r/m. Max vridmoment: 2,75 kpm (27,0 Nm) vid 1900 r/m.
Motorn startas med vev och är därför försedd med en dekompressionsventil, vars stängning kan fördröjas med hjälp av ett urverk. För start i kylig väderlek är insprutningspumpen försedd med köldstartfunktion, och dessutom kan särskilda glödpatroner användas vid låga temperaturer.
Mekanisk växellåda med tre hastigheter, kompletterad med hög- och lågväxel som fördubblar antalet växelsteg. (Den senare kan läggas om då maskinen är i rörelse.) Maskinen är dessutom försedd med fram/back-växellåda och har således sex hastigheter framåt och sex bakåt.
Hastighet (km/h), i respektive körriktning, vid 3000 r/m (motorvarvtal) och 6.00 – 16” drivhjul:
I låg: 1,2
I hög: 2,0
II låg: 3,7
II hög: 6,2
III låg: 9,6
III hög: 16,5
Maskinen är försedd med differentialspärr och separata styrbromsar, samt kraftuttag som är omställbart mellan ”vanligt” kopplingsberoende och drivhjulsberoende.
Tvåhjulstraktorns styrstång, inklusive samtliga körreglage, kan vändas helt om och traktorn körs då från motorsidan. Detta tillämpas vid användning av frontmonterade och kraftuttagsdrivna redskap.
Vikt (traktor utan tillbehör): 370 kg.
Text: Håkan Larsson
Den här tvåhjulstraktorns tidigare historia är okänd, men under 1980-talet tillhörde den en jaktintresserad person som främst använde den som älgdragare. Traktorn var då försedd med trekvartsbandutrustning och en enkelaxlad kärra. Den allmänna åsikten, uttalad av medlemmar i jaktlaget, var att maskinen var ”urstark” men väldigt tungstyrd. Bandutrusningens löpaxel är fortfarande monterad på den här bilden, men banden är avtagna.
Foto i oktober 1992: Håkan Larsson
Tvåhjulstraktorn köptes på hösten 1992 av en maskinentusiast, som främst avsåg att använda den som hobbyfordon.
Foto i oktober 1992: Håkan Larsson
Påföljande vår kompletterades draganordningen till den tillkopplade kärran, med en låsning som fixerade dragstångens horisontella pendlingsrörelse. Traktorn kunde därför köras utan den tidigare trekvartsbandutrustningen.
Foto i juni 1993: Bertil Wingstedt
Tvåhjulstraktorn användes på detta sätt under ett antal år för körningar hemma på gården, men mestadels för uppvisning eller ren nöjesåkning. Som en följd av ägarens engagemang i Föreningen Ångrike Fryksdalen, deponerades tvåhjulstraktorn till den nämnda föreningen. Under vintern 2002 - 2003 byggdes traktorn om till ”transportmotorvagn”, för användning på föreningens 600-millimeters museijärnväg. Ombyggnaden gjordes varsamt och med omsorg, för att maskinen i framtiden eventuellt ska kunna återställas till veterantraktor i originalskick.
Foto: 28/11 2002, Håkan Larsson
Följ berättelsen om förvandlingen till TMV/PMV 011 vid smalspåriga Ångrike Fryksdalens Järnväg (ÅFJ)
Tillbaka till traktorer