Willy.

(A 325)

SHWQ – KM 12514
Byggd 1910 vid J.M. de Muinck Keizer, Martenshoek (Stål) (Uppges vid anm. till reg. vara byggd i Groningen och av Arne Sundström Hoogezand??)
19,70 x 4,54 x 2,76 m - 39 / 0 (SS 1983)
Maskin: Okänd ångmaskin på 150 Ihk, ersatt av en Avancemotor på 110 Ihk (194??), och av en Nohab MF4 dieselmotor på 150 hk (1946)

Byggd för Naamlooze Vennotschappij Sleepdienst Maatschappij ”Willy”, Groningen som WILLY. Köptes till Sverige den 13 sept 1916 av agronom Erik Malmberg, Stockholm som samma år, den 12 dec, sålde vidare till F:a Möller & Persson, Stockholm. Anmäldes till registrering för interimslicens för resa till Stockholm men befanns ej registreringspliktig. Mobiliserades av Kungl. Flottan under WW 1 och de köpte henne 1916 (Kungliga Marinförvaltningen-Flottans varv), Stockholm. Sjönk i Malmö i juni 1919. Var då rekvirerad för assistans vid Kockums som höll på att bygga pansarskeppet GUSTAF V. Anhållan om bärgning den 3 juni, vilken var slutförd den 20 juli. Hade beteckningen A 325 och gick hos kronan till den 16 juni 1970 då hon utrangerad såldes till AB Skeppsupphuggning, Göteborg för 15.000 kr. Hos flottan stavades namnet VILLY. Nu blev hon aldrig skrotad. Ägdes 1970-1974 av Uno Lundberg. 1974-1976 ägdes hon av K. Göransson, Henån och han byggde om till fritidsbåt och återgav namnet stavningen WILLY med tillägget AV GULLBERGSKAJEN. Har sedan ägts av Pr/ Knut Lundberg, Göteborg från 1976 till 1983. Peter Hagström, Göteborg (MC-klubben Mothers Freak) från 1983 till 1991. Bella Gästis AB (Göran Lundin), Hunnebostrand från 1991 till 1997, därefter Kjell-Åke Hamnefjäll och Jens Andersson. Sjönk i jan 1999 men bärgades omgående och såldes senare på året till Christian Hedlund, Södertälje där tillägget ändrades till WILLY AF SÖDERTELGE som hade båten till 2013. Från 2013 ägd av Johan Belsing och Martin Andersson. WILLY planeras att slipdras i maj för att senare bogseras till Strängnäs där renovering kommer att ske. Planen är att vara klar på fem år. Har under våren 2014 sålts till Lars Gustavsson i Ramnäs.
Text: Bengt Westin, Conny Åslund, Johan Belsing


Uno Lundberg berättar:
I september 1970 var jag ute och åkte båt på älven i Götet och passerade Skrot- och avfallsprodukter på Ringön. Dom hade just fått in pansarskeppet GUSTAV V för skrotning och på köpet fått med bogserbåtarna WILLY och BECKHOLMEN. Jag gick ombord på WILLY och tittade, tyckte jag aldrig hade sett en så tuff båt förut. Via en bekant till min Far fick vi kontakt med Torsten Johannesson som var ägare till nämnda firma och så fick jag köpa båten. Vid köpet saknades ratt och maskintelegraf, en ratt inköptes för 25 kronor, telegrafen klarade vi oss utan, det fanns ju talrör. En kille med kännedom om fartygsmaskiner tillkallades som hjälpte till att köra igång det hela. Jag glömmer aldrig känslan när maskin kom igång och ljuset i båten tändes, det fanns inga batterier heller så det var bara generatorn som laddade. WILLY var i skapligt skick så den användes direkt för en hel del nöjesturer innan vintern kom på allvar. Då inhandlades en oljebrännare till pannan som tidigare varit kokseldad, så kunde jag och flickvännen övernatta där. Henne lärde jag att vara maskinist, hon var 16 år då. Jag ropade i talröret och hon slog manövrar, det gick bra. Det var dock lite problem med kylningen på maskin, den ville gå varm på flera cylindrar. Den vintern gick åt till att lyfta alla kolvar och dra upp cylinderfodren. Det var fullpackat med dynga i mantlarna och topplocken. Så småningom kom jag över maskintelegraferna från en skrotad skärgårdsbåt- REGENT - och installerade dem och därefter konstruerade jag fjärrmanövern som nu finns. Jag tillverkade också en vattenkylning till startluftkompressorn eftersom den alltid gick varm och förstörde kolvringarna på ht. delen. Automatik för att stoppa och starta laddningen fick jag också till. Det hela fungerade utmärkt så länge jag hade kontakt med båten. Vi hade mycket skoj med WILLY, åtskilliga turer upp och ner i Bohusläns skärgård blev det under de knappt fyra år jag hade honom.

Så småningom fick jag för mig att jag ville ha en bogserbåt med ångmaskin och då blev WILLY till salu. Den såldes till Kurt Göransson i Henån som sysslade med entreprenadarbeten. Jag och en kompis fick samtidigt anställning hos honom för att köra båten. Vi bogserade och lade ut pontonbryggor från Falkenberg till Rungsted i Danmark. 35 st. vill jag minnas. Vi drog 5 st åt gången i knappt 2 knop, resan tog ett dygn. Sedan var vi med på olika bryggbyggen lite varstans. Vid nyår 74-75 skulle vi upp till Karlstad för att hämta en mudderpråm och en massa ankarkätting. Kättingen placerades på akterdäck , pråmen kopplades och bogseringen ner mot Vänersborg började. Framåt efternatten siktade vi Lurö fyr och styrde mot den men plötsligt försvann fyrljuset. Vi hade ju kompasskursen så vi körde vidare. Det började blåsa upp, en kort och krabb sjö som det blir på Vänern och det var inte utan att man började må lite tjyvis. WILLY rullade ganska mycket och så småningom tyckte jag att det såg svartare ut än förut så jag tände strålkastaren och den lyste rakt upp i en granskog! Vi var på väg rakt upp på land! Jag la om rodret och försökte vända men det var försent. Rodret och skäddan klappade i berget så att propellern blockerades och maskin stannade. båt och pråm drev upp på stenstranden och lyftes och slog mot botten av sjögången. Vi sjösatte en uppblåsbar flotte som vi tog oss iland med. Vi visste ju inte var vi var så vi satt kvar i flotten och väntade på dagsljuset. När det så småningom kom så vandrade vi iväg och hittade en stig som vi följde och kom, så småningom, fram till en bondgård där vi knackade på. Vi fick reda på att vi befann oss på Värmlandsnäs så vi ringde till redaren och berättade om situationen. Han jublade inte direkt. Vi fick, iallafall lift till Grums där det fanns bogserbåten HÄNDIG och med den tog vi oss tillbaka till haveriplatsen. När vi kom fram hade WILLY sjunkit men pråmen låg fortfarande och högg mot berget så den bärgade vi. Några dagar senare kom vi tillbaka med en annan av Kurts båtar full med länspumpar, presenningar och annat som kan behövas för en fartygsbärgning. Vi lyckades få upp WILLY till slut och svepte in skrovet i presenningen samt stämplat hålet på insidan. Det var en 30 x 5 cm. lång reva bakom hjälpkärran. Det visade sig att kättingen på akterdäck hade runnit iväg och lagt sig på styrbordssidan utanför styrhytten och den påverkade kompassen så att den visade helt fel.

Därpå påbörjades en äventyrlig bogsering över Vänern med trilskande pumpar och andra besvärligheter men så småningom kom vi hem till Henån på Orust. Där sjönk båten med en suck ner på slipvagnen och kunde dras upp på land. Läckan lagades sedan provisoriskt, jag gjorde iordning masineriet. bytte oljor och fick igång allting igen. Därefter blev båten liggande något år för Kurt hade inget intresse av att reparera skrovet. Så småningom köpte min bror WILLY och då blev jag inblandad igen. Vi körde den från Orust ner till ett varv på Hönö utanför Göteborg där vi, med hjälp av några finnar, bytte ut all skadad plåt, jag tror det byttes 25 m2 på styrbordssidan. Därefter fick jag rikta upp maskin och propelleraxel igen eftersom allt svetsandet hade gjort att skrovet slagit sig. Brorsan hade båten några år och använde den som semesterbåt, så småningom sålde han den vidare, tror det var 1984, till mc klubben Mothers Freak i Göteborg. Dom höll båten fint iordning och seglade runt och festade en hel del med den. I mitten av 90 talet såldes den vidare till en krögare i Hunnebostrand och därefter började förfallet. Vad han skulle ha den till är oklart för han gjorde ingenting, den låg bara och rostade vid en kaj i Saltsjön. Något år senare såldes den igen till några grabbar i Skärhamn. Dom var ute och firade midsommar och på hemväg sjönk båten under fötterna på dom. Ett länsrör hade rostat av och eftersom ingen var nere och såg till maskin så märkte dom inget för än det var försent. Dom lyckades ändå köra upp båten på grund så den inte sjönk så djupt. Den blev sedan bärgad igen och så småningom såld till Södertälje, sedan känner jag inte till så mycket mer.
Text: Uno Lundberg


WILLY och STARKODDER på Strömmen - 5/10 1968
Willy
Foto: Christer Samuelsson

Willy
Foto: Christer Samuelsson

Willy
Foto: Christer Samuelsson

WILLY med en ponton på Strömmen - 5/10 1968
Willy
Foto: Christer Samuelsson

Willy
Foto: Christer Samuelsson

Willy i Göteborg 20/5 1973
Willy
Foto: Olle Renck via Christer Samuelsson

Willy af Gullbergskajen vid Gullbergskajen i Göteborg 26/5 1979
Willy
Foto: Olle Renck via Christer Samuelsson

Willy af Gullbergskajen vid Ragnhildsborg 8/1 2000.
Willy
Foto: Christer Samuelsson

WILLY vid Ragnhildsborgs Varv 28 maj 2005.
Willy

Willy

Willy

Willy

Willy
NOHAB Diesel

Willy

Willy

Willy

Willy

Willy

Willy
Taltratt till styhytten

Willy

Willy
Conny stänger luckan till motorrummet

WILLY vid Ragnhildsborgs Varv 10 maj 2006.
Willy

Willy

Willy

Willy

Willy

Willy

Willy

Willy

Willy

WILLY i Södertälje Uthamn - 6 april 2013
Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Start av maskin och hjälpmotor
Willy
Foto: Johan Belsing

Maskinen i WILLY är en omkastningsbar maskin Nohab Polar MF4 2-taktsdiesel på 150 hk max varv 360 v/m (troligen den sista bogserbåten med omkastningsbar maskin men ej säkert då det inte är bekräftat)
Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

WILLY i Södertälje uthamn - 21 april 2013
Willy
Foto: Lars Johnson

WILLY vid Ragnhildsborgs varv i Södertälje
Willy
Foto: Johan Belsing

WILLY på slipen i Södertälje
Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Byggd vid..
Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

Willy
Foto: Johan Belsing

LUNA med WILLY på släp till Köping - 25 maj 2014
Foto: Johan Belsing

Foto: Johan Belsing

Foto: Johan Belsing

Foto: Johan Belsing

WILLY i Köpings inre hamn - 3 juli 2014
Foto: Bengt Westin

WILLY i Köping - 23 mars 2015
Foto: Anders Winter

Foto: Anders Winter


Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan