Trafik (2).


SHDG – 10281 (8/5 1962)
Byggdes 1870 vid W. Lindbergs Mek. Verkstad & Varfs AB (Södra Warfet), Stockholm NB 61 (Järn)
20,38 x 4,10 x 2,26 m - 49,90 / (MB 1882)
20,75 x 4,18 x 2,44 m - 51 / 0 (SS 1983)
Maskin: Varvets comp.ångmaskin på 132 Ihk, ersatt av 2 st 6cy Scania DSI 10 på totalt 400 Ehk.
Byggdes för Piteå Ångbåts & Rederi AB, Piteå som passagerar- och bogserbåt med namnet PITEÅ. 1886 var C A Hedqvist ägare, och båten var klassad som 3:e klassens passagerarbåt som fick ta 100 pass. Kom till AB Storfors ca 1888 och blev ren bogserbåt samt flyttades till AB Ytterstfors-Munksund 1917. Blev YTTERSTFORS 8 1919 och flyttades den 1 nov 1921 till AB Båtvik. Var då värderad till 40 000 kr. Döptes om till MUNKSUND 8 1930. Båtvik fusionerades till Munksunds AB den 26 juli 1952 och lividerades därefter. Ny fusion den 31 dec 1954, då till SCA tog över och den 12 mars 1956 såldes hon till AB Storfors Varv & Mek. Verkstad /R. Wiklund/, Storfors. Sjönk ca 1958 och vid försöken att bärga henne höll man på att dra ner även MUNKSUND 4, men så småningom fick man upp henne. Panna och maskin revs ur och samma år, dvs den 11 nov 1958 såldes båten till Martin Stenberg, Storfors för 500 kr, och han överlät sitt köp den 30 nov på Ingemar Hansson, Båtskärsnäs för 2 500 kr. Då var det endast skrovet som återstod. Hansson byggde om och motoriserade båten fram till 1961 då han satte igång henne under namnet TRAFIK. 1980 såldes hon till Wiréns Rederi AB, Piteå där namnet blev NAUTICA. Samma år vidaresåld för 150 000 kr till Marin & Maskin i Stockholm AB som sålde 1985 till L.O. Andersson Service och Bärgnings AB, Södertälje och då kostade hon bara 55 000 kr. 1990 togs hon över av L.O. Andersson, privat, för 136.000 kr, och han sålde 10 år senare till Frida Chrislau, Södertälje. Var då fritidsfartyg.
Lämnade Sverige i juni 2010, såld till skådespelaren Taisto Oksanen i Kotka, Finland. Köptes 2016 av Kira och Stefan Hellström, Borgå. Döptes då om till EDGAR. EDGAR dockades 2018 och sandblästrades samt delar av skrovet svetsades. Redan innan hade navigeringssystem styrsystem renoverats. Båten är ägarnas hem och de satsar mycket på att inreda den på ett fungerande sätt, men försöker ändå att respektera båtens ålder.
Text Bengt Westin, kompl. Kira och Stefan Hellström


PITEÅ
Piteå
Foto ur Folke Fahlgrens saml. via Bengt Westin

YTTERSTFORS 8
Ytterstfors 8
Foto ur Lennart Lundqvists saml. via Bengt Westin

MUNKSUND 8
Munksund 8
Foto ur Folke Fahlgrens saml. via Bengt Westin

NYA TRAFIK, MUNKSUND 8 och MUNKSUND 3 vid magasinet i Furuögrund 1950
Nya Trafik
Foto: Lennart Hedlunds saml.

TRAFIK
Trafik
Foto Jan Christer Lund via Bengt Westin

SPRING och TRAFIK i Furusundsleden - 22/6 1974
Trafik
Foto Olle Renck i Christer Samuelssons saml.

TRAFIK
Trafik
Foto via Börje Åström

TRAFIK
Trafik
Foto Rune Högström via Bengt Westin

TRAFIK
Trafik
Foto Jan Häggström via Bengt Westin

NAUTICA i Sandviks hamn på Öland - 1983
Nautica
Foto Bo Brundin via Niels Stummann

Redaren Tommy Avelin, styrman Svensson och skepparen Jan Frendin
Nautica
Foto Bo Brundin via Niels Stummann

Nautica
Foto Bo Brundin via Niels Stummann

NAUTICA
Nautica
Foto Christer Samuelsson via Bengt Westin

NAUTICA
Nautica
Foto Christer Samuelsson via Bengt Westin

EDGAR
Edgar
Foto Kira och Stefan Hellström

Edgar
Foto Kira och Stefan Hellström

Edgar
Foto Kira och Stefan Hellström

Edgar
Foto Kira och Stefan Hellström

Edgar
Foto Kira och Stefan Hellström

Edgar
Foto Kira och Stefan Hellström

Edgar
Foto Kira och Stefan Hellström

Edgar
Foto Kira och Stefan Hellström

Edgar
Foto Kira och Stefan Hellström

Edgar
Foto Kira och Stefan Hellström

Edgar
Foto Kira och Stefan Hellström


Tillbaka till Ingemar Hanssons Rederi
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan