Trac Grip
Trac Grip flaktruck, tillverkad i England på 1950-talet, av Trac Grip Limited, Callington, Cornwall.
Motor; Encylindrig, luftkyld, fyrtakts bensinmotor av fabrikat Briggs & Stratton.
Angiven effekt; 9 hkr. Växellåda av motorcykeltyp, troligen av fabrikat Albion. Växellådan har tre hastigheter framåt och en back. Högsta hastighet; 13 km/h. Viktuppgift saknas.
Sannolikt har maskinen ursprungligen varit försedd med en sexhästars bensinmotor av typ BSA 420cc (Industrial Engine). Det är även troligt maskinen har varit försedd med kickstart (med fotpedal) från början, eftersom det finns en sådan ”startaxel” på växellådan. Maskinen har numera ett uppborrat hål i den främre stötfångaren, varigenom den medförda startveven förs in mot ett klogrepp i motoraxeln. Bakaxeln förefaller vara identisk med Ford Anglia och är försedd med hydrauliska färdbromsar och mekanisk handbroms. Kraftöverföringen sker med en (klenare) kedjetransmission från motoraxeln till växellådan, och via en något grövre kedja överförs kraften från växellådan till kardanaxeln. Motorn är placerad under en huv, till vänster om föraren, och växellådan är monterad under förarens motorcykelsadel. Flaktrucken är således högerstyrd. Trucken har även kedjetransmission mellan rattstången och det gaffelmonterade framhjulet. Däcksdimension, bak; 13 x 5” med traktormönster. Däcksdimension, fram; 13 x 4” med styrdäcksmönster.
Text: Håkan Larsson
Transportmaskiner av denna typ användes av parkförvaltningar, kyrkogårdar och liknande. Det fanns även en snarlik variant med baljformat plåtflak, avsedd för transport av nyblandad betong inom byggarbetsplatser.
Foto: Håkan Larsson
Flaktrucken är försedd med tippflak som med handkraft kan stjälpas bakåt. Så här såg maskinen ut då den i fyndskick hämtades hem, hösten 1984.
Foto: Håkan Larsson
Under pågående renovering, vårvintern 1985.
Foto: Håkan Larsson
Maskinen ställdes i ordning för att kunna användas i vaktmästeriet på Hembygdsgården Kollsberg. – Här är den uppställd, nyrenoverad och bruksklar, våren 1985.
Foto: Håkan Larsson
I flera år gjorde maskinen god tjänst på hembygdsgården. Den användes där för allehanda inomgårdstransporter, och det var en fröjd att sprida gårdsgrus med ”minidumpern”. Det gällde dock att lasta rätt: – Det var viktigt att lassets tyngdpunkt låg bakom tippflakets gångjärnslinje. Sen fick man se till att den topphängda baklämmens låsspärr var öppen och att begränsningslänkarna i lämmens underkant var lagom långt tilltagna. Så fick man sätta fart och när man befann sig på rätt position, rycka till i spaken som frigjorde låsningen av flaket, och nu tippade detta upp av sig självt och så spreds gruset jämnt och fint.
Foto: Håkan Larsson
Med tiden blev motorn allt mera trött och lynnig. På sommaren 2004 växte gräset långt kring hjul som stannat.
Foto: Håkan Larsson
Törnrosasömn i midvintertid, nyårsdagen 2012.
Foto: Håkan Larsson
Efter vinter kommer vår, säger ordspråket.
– Kanske att en ny vår randas för flaktrucken, med ny, eller renoverad motor?
Foto: Håkan Larsson
Tillbaka till traktorer