Toyota Yaris

Conceptbilen Toyota Funtime visades på Frankfurts Motor Show 1997 och till Paris Motor Show 1998 fanns den första produktionsbilen klar.

Generation ett (XP10) 1999-2005. Vald till "Årets bil" år 2000. Karossformen var Sedan (XP10) som hette Toyota Platz på den japanska marknaden samt Halvkombi som hette Toyota Vitz på den japanska och Toyota Echo på den Australienska marknaden.
Motor: Bensin - 1,0 16V VVT-i - 998 cm3 på 67 BHP (50kW) vid 6000 RPM. CO2: 137 g/km.
1,3 16V VVT-i - 1299 cm3 på 84 BHP (63kW) vid 6000 RPM. CO2: 144 g/km.
1,5 16V VVT-i - 1299 cm3 på 105 BHP (78kW) vid 6000 RPM. CO2: 171,4 g/km.
Diesel - 1,4D-4D - 1364 cm3 på 74 BHP (55kW) vid 4000 RPM. CO2: 117 g/km.

Generation två (XP90) 2005-2013. Karossformen var sedan och halvkombi. Halvkombin utgick ur den asiatiska marknaden tidigt 2014. XP90 sedan hette Toyota Belta på den japanska marknaden och halvkombin Toyota Vitz.
Yaris -TS (Toyota Sport) 2007-2010. Halvkombi som visades för första gången på motormässan i Geneve 2007. Styvare fjädring än standardmodellen.
Bensinmotor 1,8 2ZR-FE DOHC L VVT-i14 på 133 hk- 0-100 på 9,1 sek. toppfart 194 km/t.

Generation tre (XP130, XP150) 2011- . Karossformen var sedan (introducerades 2013) och halvkombi. XP130 halvkombi heter Toyota Vitz på den japanska marknaden och XP150 sedan heter Toyota Vios.


Toyota Yaris 2001
Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson


Tillbaka till bilsidan