Tåg 150.
Det är i år 150 år sedan den första banan för allmän trafik öppnades. Det var linjen Nora - Ervalla - Örebro.
Järnvägsmuseet tillsammans med operatörer och branschen bjuder i år på vad man kallar "Världens största tågfest". Firandet startade i början av året och fortsätter året ut. Den största händelsen är dock Järnvägsmuseets dag, som i år var fyra dagar, 7-10 september 2006.
Här kommer det tåg jag skall åka med till plattform 5 på Cst, 9 september 2006. Tåget kördes av SKÅJ och kallades för "Veterantåget" för att skilja det från....
... Järnvägsmuseets "Årgångståg" som här kommer till Hennans stationshus på museets område.
Hennans station låg på Norra stambanan mellan Ljusdal och Ånge. Byggnaden uppfördes 1880 och var i bruk till 1968. Stationshuset flyttades till järnvägsmuseet 2006.
Äldre än stationshuset är loket som drar vagnarna vid dagens högtidliga återinvigande av stationen. SJ B 3 Prins August byggdes 1856 och togs ur drift 1906.
Bland de äldre loken fanns Norsk Jernbanemuseums Caroline från 1861.
Järnvägsmuseets SJ A 75 Göta från 1866.
Järnvägsmuseets SJ Cc 404 från 1892.
BJ B3 130.
Foto: Lars Johnson
F 1200 - måhända Sveriges snyggaste lok
GDJ N3 nr 62 från 1928
El1 2001 på Tåg 150 i Gävle 9/9 2006
Foto: Lars Johnson
Järnvägsmuseets SJ D 101.
Järnvägsmuseets SJ D 109.
OKBVs Du 432.
LKABs Dm3 976-977-978.
SNJs ÄF 10
SJ V3 nr 14
Nora Bergslags Veteran-Järnvägs NBJ 14.
T41 204.
SJ T43 222 i Gävle under Tåg 150. Snyggare än så här blir det aldrig.
GC Rc4 1290
Foto: Lars Johnson
ABT 062 X52 "Gröna tåget" i Gävle 9/9 2006.
Sveriges snabbaste tåg. Kördes i 281 km/t tidigare i år.
Foto: Lars Johnson
Hector Rail BR 441 001-5 Cyborg.
Foto: Lars Johnson
Några olika vagnar.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Startsidan Järnväg