Södertäljes Stationshus.
Södertälje Central.
Södertälje Central. Vårt nuvarande stationshus (som till större delen är en Pressbyråkiosk)
Södertälje Central
Vykort i min samling
Södertälje Central 1922
Vykort i min samling
Järnagatan, till höger Södertälje Central 1923
Vykort i min samling
Södertälje Central 1949
Vykort
Södertälje Central. Det första stationshuset invigdes 1860. Detta hus ersattes 1919 av det ovan avbildade.
Vykort i min samling
Södertälje Central 11/10 1918 med vändskivan
Foto i min samling (trol. ett refoto av okänt original)
Södertälje Södra.
Södertälje Södra, senare omdöpt till Södertälje Hamn, invigdes 1921.
Foto: Lars Johnson - 18/10 2008
Foto: Lars Johnson - 18/10 2008
Vattentornet och trapphus för plattformstrappa
Foto: Lars Johnson - 18/10 2008
Foto: Lars Johnson - 18/10 2008
Plattformstak av Törebodamodell. Dessa kommer att vara kvar även efter upprustningen av Södertälje Södra.
Foto: Lars Johnson - 18/10 2008
Södertälje Södra på ett tidigt vykort. Ingen bebyggelse på stationens framsida ännu.
Vykort i min samling
Södertälje Hamn.
Södertälje Hamn
Denna station låg i södra ändan av Uthamnen (okänt under vilken period), där en skrotfirma numera huserar.
Foto i min samling (refoto av okänt original)
Saltskog.
Stationens första namn var Södertelge Öfre, bytte senare namn till Saltskog. Förutom västra stambanan så anslöt även Norra Sörmlands Järnväg till stationen. Den lades ner 1921 i samband med byggandet av den nya järnvägsbron över kanalen. Stationen ersattes av Södertälje Södra.
Vykort
Allt som återstår är stinsbostället, här fångat genom ett smutsigt bussfönster.
Foto: Lars Johnson - 18/10 2008
Östertälje.
Östertälje Station. Hette från början Igelsta. Lades ner 1966.
Vykort i min samling
Södertälje Syd.
Södertälje Syd invigdes 1995
Södertälje Syd undre betjänar pendeltågstrafiken på linjen Södertälje - Gnesta.
Foto: Lars Johnson
Södertälje Syd övre ligger på Igelstabron och betjänar fjärrtågstrafiken
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Biljetthallen, som inte betjänas av någon personal sedan fem år tillbaka, enbart biljettautomater.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Se även Kulturhistoriska Föreningens utflykt 18/10 2008
Tillbaka till stationer